دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1399 - 11:01

نحوه ارزیابی پایان‌ترم دانشجویان علوم پزشکی اعلام شد

نحوه ارزیابی پایان‌ترم دانشجویان علوم پزشکی برای ترم مهرماه سال ۹۹ اعلام شد. در این دستورالعمل تأکید شده است با تخلفات محرز شده دانشجویان در استفاده نابجا از ارزشیابی مجازی برخورد می‌شود.
کد خبر : 515815
photo_۲۰۱۹-۰۲-۱۴_۱۱-۳۰-۰۹ (2).jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دستورالعمل ارزیابی پایان‌ترم دانشجویان علوم پزشکی برای نیمسال اول ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد. سنجش دانشجویان در طول‌ترم تحصیلی و از طریق آزمون‌های میان‌دوره‌ای انجام شود.


بر اساس این دستورالعمل با توجه به برگزاری درس‌های تئوری به‌صورت مجازی، برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای انجام شود که با تقسیم نمره آزمون پایان‌ترم، سنجش دانشجویان در طول‌ترم تحصیلی و از طریق آزمون‌های میان‌دوره‌ای انجام شود و بر اساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه سهم هرکدام از آزمون‌های میان‌ترم و پایان‌ترم در سهم نمره نهایی تعیین خواهد شد.


برنامه‌ریزی درسی به‌گونه‌ای باشد که دانشجویان ملزم به فعالیت غیرحضوری بوده و با تعیین وظایف و تکالیف درسی، پیشرفت دانشجویان در درس‌های ارائه‌شده، ارزیابی شود.


در خصوص ارزیابی نهایی دانشجویان برای روش‌های برگزاری آزمون توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت شیوه‌نامه استانداردی تهیه می‌شود تا اعتراضات دانشجویی به دلیل اختلاف روش‌های ارزیابی به حداقل برسد.


مواردی از قبیل روش ارزشیابی، نوع سؤالات، زمان تخصیصی برای هر سؤال، امکان برگشت به سؤالات قبلی، تعامل با دانشجویانی که گرفتار اختلالات اینترنتی در حین آزمون می‌شوند و... . به‌طورکلی تحلیل آزمون‌های برگزارشده و اصلاح روش‌ها بر اساس نتایج حاصله و بر اساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه صورت پذیرد.


از شیوه‌های متعدد ارزیابی دانشجویان استفاده شود


به اعضای هیئت علمی توصیه می‌شود در صورت امکان از شیوه‌های متعدد ارزیابی دانشجویان مانند مصاحبه، امتحانات شفاهی حضوری و غیرحضوری، امتحانات تشریحی و آزمون‌های متعدد در کنار امتحانات رایج پایان‌ترم استفاده کنند.


در صورت فراهم بودن امکان برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری تلاش شود فاصله بین کلاس‌های درس و امتحانات به حداقل برسد تا دانشجویان بتوانند با سرعت امتحانات خود را به انجام برسانند و محیط دانشگاه را ترک کنند.


در این صورت به دلیل فشردگی امتحانات و در صورت صلاحدید شورای آموزشی دانشگاه، تلاش شود درجه دشواری امتحانات متناسب با شرایط تنظیم و در صورت نیاز، بخشی از نمرات در قالب گزارشات و امتحانات تشریحی دیده شود به‌طوری‌که دانشجویان پس از ترک محیط دانشگاه بتوانند تکالیف مربوطه را انجام و پاسخ‌های خود را از طریق فضای مجازی به مدرس مربوطه ارسال کنند.


در برگزاری امتحانات غیرحضوری حداکثر تدابیر لازم اندیشیده شود که کیفیت ارزشیابی حفظ شود، به عبارتی امتحان غیرحضوری نباید به شکلی سهل طراحی شود که دانشجویان دغدغه لازم برای مطالعه مؤثر جهت آمادگی امتحان را از دست بدهند.


شناسایی هویت دانشجو در هنگام انجام آزمون غیرحضوری محرز شود


همچنین درصورتی‌که شرایط و امکانات دانشگاه اجازه می‌دهد تدابیر لازم اندیشیده شود تا شناسایی هویت دانشجو در هنگام انجام آزمون غیرحضوری محرز شود و زمینه بروز تخلفات امتحانی به حداقل برسد.


بر این اساس جهش نمرات دانشجویان درترم جاری در مقایسه با سوابق گذشته می‌تواند علامتی از آسیب در شیوه برگزاری آزمون الکترونیک باشد.


آزمون‌های مجازی صرفاً در قالب سؤالات بسته طراحی نشود


با توجه به تجربیات ذی‌قیمتی که درترم جاری به دلیل شرایط کرونا در حوزه آموزش مجازی کسب‌شده است، توصیه می‌شود آزمون‌های مجازی صرفاً در قالب سؤالات بسته به‌عنوان تنها گزینه ارزشیابی پایان‌ترم طراحی نشود.


درهرحال استاد درس حق دارد در صورت تردید جدی نسبت به نتایج آزمون یک یا چند نفر از دانشجویان، قبل از نهایی کردن نمره دانشجو نسبت به انجام ارزیابی‌های تکمیلی اقدام کند.


برخورد قانونی با هرگونه تخلف در استفاده نابجا از آموزش و ارزشیابی مجازی


همچنین تخلفات محرز شده دانشجویان در استفاده نابجا از آموزش و ارزشیابی مجازی باید به‌صورت مستند به کمیته انضباطی دانشگاه منعکس شود تا با برخورد قانونی با هرگونه تخلف، زمینه و انگیزه رفتارهای غیرمتعارف به حداقل برسد. در این زمینه لازم است اطلاع‌رسانی مناسب از سوی معاونت فرهنگی-دانشجویی و معاونت آموزشی صورت گیرد.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب