دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1400 - 17:29
نشست راهبردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم/ کوشکی:

ساختار وزارت امور خارجه با انقلاب اسلامی متحول نشده است

کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به اینکه تعرریف به‌روز از سیاست خارجی در دانشگاه‌ها نداریم، اظهار کرد:  انقلاب اسلامی به وزارت خارجه صادر نشد، و ساختار وزارت امور خارجه با انقلاب اسلامی متحول نشده است.
کد خبر : 582307
نشست راهبردهای سیاسی دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه جهان خبرگزاری آنا، صادق کوشکی، کارشناس امور بین‌الملل عصر امروز در نشست راهبردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: در وزارت امور خارجه همه به هم تعارف می‌کنند و مناسبات درستی شکل نگرفته است.


کوشکی در این باره افزود: از قبل انقلاب تاکنون تعریف وزارت امور خارجه این است که با قدرتی متوسل شود تا زیان کشور دیگری را علیه ایران دفع کند.


وی خاطر نشان کرد: واقعا معنای سیاست خارجه چیست؟ معنای آن بسط و دامنه منافع ملی از دایره‌های مختلفی است که زیان‌هایش برای ما کمتر باشد. توسعه و حفاظت از داشته‌ها تعریف درستی از سیاست خارجی است که تاکنون درست نشده است. قیافه سیاستمندان ما درست شده ولی سیاست خارجه نه.


این کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به اینکه تعرریف به‌روز از سیاست خارجی در دانشگاه‌ها و... نداریم، اظهار کرد:  انقلاب اسلامی به وزارت خارجه صادر نشد، و ساختار وزارت امور خارجه با انقلاب اسلامی متحول نشده است. سفارتخانه‌های ما به جای کار دیپلماسی به عتیقه خانه تبدیل شده است.


سجادی گفت: تعریف از سیاست خارجه باید عوض شود که اگر نشود روزی برجام داریم، روزی کنفرانس وین، روزی ترکمانچای و...اگر قرار است عوض شود بدانیم باید متناسب با روزگار خود تعریف کنیم و از پناه بردن به این قدرت و آن قدرت جلوگیری شود. یعنی از منافع و ظرفیت خودمان با حداقل هزینه بتوانیم منافع ملی را حفظ کنیم.


وی افزود: جنگ با اقتدار نظامی فرق دارد. آمریکا ۷۰۰ پایگاه در دنیا دارد ولی خاصیتی ندارد. اصل دیپلماسی ایران دیپلماسی انقلابی و اقتصادی است. امکان پذیر است ولی سیاست خارجی باید از حالت اولیه خارج شود و دست کسانی بیفتد که کارشناس باشند.


کوشکی تأکید کرد: برخی سفیران ما با پاداش و هدیه کار خود سفیر شدند. طرف مثلا استاندار فلان جاست، رئیس جمهور به‌عنوان پاداش می‌گوید برو سفارت فلان جا.


انتهای پیام/۴۱۲۹/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته