یک رویه غلط در تلویزیون و مخاطبانی که به حال خود رها میشوند/ ادامه سریال،شاید وقتی دیگر!
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، امسال سریالهای رمضانی به قصه پر غصهای تبدیل شدند؛ آنگونه که گویا حتی منتقدان و کارشناسان هم حوصله پرداختن به آن را ندارند. از چند روز قبل از آغاز ماه مبارک رمضان، آنونسهای تبلیغاتی سریالهای ماه رمضان از شبکههای مختلف تلویزیون پخش شد تا به مخاطبان نوید پخش مجموعههای جذاب در ماه مبارک رمضان را بدهد.
بر این اساس مشخص شد که سریال «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی برای پخش از شبکه یک سیما، فصل چهارم بچه مهندس به کارگردانی احمد کاوری برای شبکه دو، سریال یاور ساخته سعید سلطانی در شبکه سه و سریال رعد وبرق به کارگردانی بهروز افخمی برای پخش از شبکه پنج سیما آماده خواهند شد.
مورد عجیب «رعد و برق»/ سریالی که فقط یک قسمت آن پخش شد
اما اولین حاشیه سریالهای رمضاتی امسال را مجموعه «رعد و برق» رقم زد پس از کش و قوسهای فراوان و تأخیر در آغاز پخش، مخاطبان شبکه پنح فقط شاهد یک قسمت از این سریال شدند و با اعلام روابط عمومی شبکه پنج سیما به دلیل آماده نبودن قسمتهای باقیمانده، رعد و برق از کنداکتور پخش این شبکه خارج شد.
روز چهارشنبه بیست و پنجم فروردین و در نخستین شب ماه رمضان، نخستین قسمت سریال «رعد و برق» که قرار بود ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه پنج برود، بدون هیچ توضیح قبلی پخش نشد. این در حالی است که سایر سریالها از جمله دو مجموعه در حال ضبط «یاور» و «بچه مهندس» پخش خود را آغاز کرده بودند.
پنجشنبه شب همان هفته، اولین قسمت سریال روی آنتن رفت؛ اما شامگاه جمعه و درحالی که مخاطبان منتظر پخش قسمت سوم بودند باز هم این اتفاق نیفتاد. داوود هاشمی تهیهکننده این مجموعه در گفتوگویی، طولانی شدن آمادهسازی فنی را دلیل این موضوع دانست و از پخش سریال طبق برنامه از روز شنبه خبر داد. اما شنبه وعده داده شده هم از راه رسید و بازهم خبری از «رعد و برق» نشد.
سرانجام در عصر چهارمین روز ماه مبارک رمضان روابط عمومی شبکه پنج سیما اطلاعیهای منتشر کرد و از حذف کامل این سریال از کنداکتور پخش خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: «علیرغم برنامهریزی در بیش از یک سال گذشته برای پخش سریال «رعد و برق»، اما به دلیل سنگینی پروژه، حجم زیاد جلوههای ویژه و تروکاژهای زیبا (تصویر پیوست)، عوامل سازنده رعد و برق موفق نشدند این سریال را بهموقع و در زمان تعیینشده به آنتن برسانند، لذا این مجموعه تلویزیونی به صورت موقت از کنداکتور ماه رمضانی شبکه پنج سیما حذف شد».
منت گذاشتن بر سر مخاطب بعد از نرسیدن سریال
سازندگان سریال «رعد و برق» هم با صدور اطلاعیه ای درباره این اتفاق توضیح دادند.آنها در این متن با پذیرش این که توقف موقتی پخش این سریال اتفاقی نادر در تلویزیون است، مواجهه با مشکلات پیشبینیشده و نامترقبه در یک سال و اندی تصویربرداری را از ویژگیها تولید این مجموعه دانسته و افزودند: «بخش عمدهای از این مشکلات به تبع حضور در لوکیشنهای واقعی در شرایط جوی نامساعد رقم خورد. فقط بازسازی نفسگیر حادثه گرفتاری حدود سیصد خودرو در مناطق سیلزده که در همان زمان سه روز وقت نیروهای امدادی را گرفته بود، یکی از دهها موارد طاقتفرسایی بود که با مشقت فراوانی در سریال به تصویر کشیده شده است».
در ادامه این بیانیه میخوانیم: بی شک کسانی که بُعد مسافت، برفگیری، برودت هوا و بارندگی در مناطقی چون توسکستان، ارتفاعات دراز نو، دشت سرعلیآباد، خوشییلاق شاهرود و ... را تجربه کردهاند، درک روشنتر و بهتری از شرایط دشوار تولید سریال «رعد و برق» و ناملایمات گریزناپذیر مبتلا به سازندگان خواهند داشت. مشکلاتی که شاید تنها گوشهای از آنها در تصاویر منتشر شده از پشت صحنه سریال ملموس باشد».
این حجم از منت گذاشتن بر سرمخاطب به خاطر اموری که وظیفه ذاتی سازندگان برای ارائه یک کار با کیفیت است معنا ندارد. از سوی دیگر این استدلال که خروج «رعد و برق» از کنداکتور پخش و جایگزین شدن یک سریال چینی به جای آن به احترام مخاطبانی است که میخواهند اثری باکیفیت ببینند هم به همان اندازه نامقبول است. تصور کنید که متولی پخش مستقیم یک مسابقه حساس فوتبال، ناکامی در پوشش این مسابقه و پخش یک بازی ضبطشده به جای آن را اینگونه توجیه کند که به احترام مخاطبان نخواستیم آنها مسابقه را با کیفیت پایین و یا قطع مکرر ارتباط ببینند!
این اتفاق در حالی رقم میخورد که سایر سریالهای رمضانی هم نتوانستند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. در نهایت باید گفت «رعد و برق» افخمی در گام اول در حد یک جرقه هم ظاهر نشده و پیش از رسیدن به مرحله نور و صدا در نطفه خفه شد. موضوعی که یک نمره منفی در کارنامه مدیران سیما و مرکز سیما فیلم به حساب میآید.
در کنار این بینظمی و اتفاق عجیب باید به کیفیت پایین دو مجموعه یاور و بچه مهندس هم اشاره کرد که اولی بسیار پایینتر از استانداردهای حداقلی سریالسازی بود و دومی هم هرگز نتوانست به اندازه فصول قبلی خود حرفی برای گفتن داشته باشد. دراین میان سریال احضار در شبکه یک سیما هم با وجود داشتن قصهای ملتهب و ماورایی گام روبه جلویی برای علیرضا افخمی در مقام کارگردان به حساب نمیآمد.
برای دیدن آخرین قسمت یک هفته صبر کنید!
اما فارغ از کیفیت فنی و محتوایی این سریال باید به تعویق زمان پخش قسمت آخر آن اشاره کرد. پس از این که قسمت بیست و پنجم مجموعه تلویزیونی «احضار» جمعه هفته گذشته روی آنتن شبکه یک سیما رفت، اعلام شد که قسمت آخر این سریال جمعه آینده (۳۱ اردیبهشتماه) روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.
روز گذشته هم علیرضا افخمی با انتشار ویدئویی دلیل این وقفه را ابتلای سه تن از بازیگران اصلی این مجموعه یعنی آرش مجیدی،آدرینا صادقی و سعیده عرب به کرونا عنوان کرد. افخمی با اشاره به این که روند تولید احضار هشت ماه طول کشیده است و در این مدت تعدادی از عوامل فنی از جمله صدابردار و مدیر تصویربرداری هم درگیر کرونا شدهاند، اعلام کرد که با توجه به این که سه بازیگر یاد شده از بازیگران اصلی سریال هستند امکان ادامه کار فراهم نبود و به همین دلیل قسمت آخر سریال با تأخیر پخش خواهد شد.
این در حالی است که این بینظمی و وقفه در پخش پیش از این هم سابقه داشته است. در نوروز سال 1399 فصل ششم سریال پایتخت به همین بهانه یعنی شیوع کرونا ناتمام ماند و در نهایت دو قسمت پایانی آن با کیفتی نازل در نوروز سال1400 روی آنتن رفت. از طرف دیگر فصل دوم سریال «زیرخاکی» هم که قرار بود در ماه رمضان امسال روی آنتن برود، به پخش نرسید و قرار است که از هفته اول خرداد ماه پخش شود. به نظر میرسد مدیران سیما برای برقراری نظم در جدول پخش و احترام به مخاطبان نیازمند یک تجدیدنظر کلی و اساسی در شیوه تصمیم گیری و برنامهریزی هستند.
شاید برای سریالهایی که در اوایل شیوع کرونا تولیدشدند، این توجیه که کرونا باعث وقفه در روند تولید و پخش شده است قابل قبول باشد، اما مجموعهای که به گفته کارگردان آن از هشت ماه پیش روند تولید خود را آغاز کرده است، نمیتواند چنین توجیهی را ارائه کند. به این ترتیب مخاطبانی که حدود یک ماه هر شب پای سریال احضار نشستهاند حالا باید با یک گسست زمانی یک هفتهای فرجام این مجموعه تلویزیونی را به تماشا بنشینند؛ رخدادی که بیش از هرچیز نشانگر ضعف برنامهریزی و عدم احترام به زمانبندی و شعور مخاطبان است.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/