تقویت مرجعیت علمی کشور با توجه ویژه به فناوری و ایجاد سراهای نوآوری
گروه استانهای خبرگزاری آنا، جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره در دوره هشتم با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه عصر ۷ اردیبهشت جاری بهصورت مجازی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد.
جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ به ایستگاه هشتم خود رسید و از آنجایی که حوزه علمی، پژوهشی و فناوری برای این دانشگاه از اهمیتی خاص و ویژه برخوردار بوده و تاکنون هفت دوره از این جشنواره به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شده است، برگزاری هشتمین دوره به دلیل شرایط کرونایی کشور به تعویق افتاد و تصمیم گرفته شد هفتم اردیبهشت جاری بهصورت مجازی و حضوری محدود از برگزیدگان برگزار شود تا تداخلی با دوره نهم هم نداشته باشد.
در هشتمین جشنواره فرهیختگان ۲۲ استان و ۳۹ واحد دانشگاهی (استانهای تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی با بیشترین برگزیده) حضور پیدا کردند که پراکندگی خوبی بین برگزیدگان صورت گرفت و ۷۲۰ اثر به جشنواره ارسال شد؛ البته با حوزههای بررسیشده توسط سازمان مرکزی مانند مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدارس سما و... مجموع آثار و زیرساختها به حدود هزار و ۹۰۰ رسید و از هفت پژوهشگر برتر و یک فناور برتر دعوت شد تا به نمایندگی از طرف دیگر برگزیدگان در مراسم اختتامیه و تجلیل حضور پیدا کنند.
حسن رسولیسقای معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان معاون پژوهشی برتر برگزیده شد. خبرنگار آنا به همین مناسبت دلایل این برتری و انتخاب، تازهترین فعالیتها و برنامههای حوزه پژوهش و فناوری این دانشگاه و اوضاع حوزه پژوهش کشور را جویا شده است.
ایجاد مجتمع مراکز تحقیقاتی در واحد تبریز
رسولیسقای درباره شاخصها و مؤلفههای انتخاب خود بهعنوان معاون برتر در حوزه پژوهش و فناوری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: نظارت بر اجرای بخشنامههای پژوهشی صادره توسط سازمان مرکزی و تأکید بر کیفیت پژوهش، ایجاد زیرساختها و اجرای برنامهها در راستای مأموریت جدید دانشگاه -که حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین، نوآور و حل مسئله است-، استخراج نظام موضوعات صنعت چرم و کفش و مسائل محیطزیست حوضه آبریز دریاچه ارومیه در راستای برنامه طرح پایش و ایجاد مجتمع مراکز تحقیقاتی (مشتمل بر ۶ مرکز تحقیقاتی در حوزههای بیوتکنولوژی، روباتیک و فناوریهای نرم، نانوفناوری صنعتی، بیوفوتونیک، مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه و چرم و کفش) ازجمله دلایل انتخاب معاون برتر در حوزه پژوهش واحدهای دانشگاهی بوده است.
وی افزود: ایجاد مجتمع آزمایشگاهی و راهاندازی آزمایشگاه خدماتی و همکار استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵، راهاندازی مدارس عالی مهارتی چرم و کفش و اقتصاد دیجیتال، راهاندازی سرای نوآوری چرم و کفش با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، ایجاد مرکز رشد مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و پارک علم و فناوری استان با محور چرم و کفش، راهاندازی مجله پژوهشی بیوفوتونیک، عقد قرارداد طرح برون دانشگاهی و ارائه خدمات آزمایشگاهی به ارزش ۱.۵ میلیارد تومان از دیگر دلایل انتخاب معاون برتر در حوزه پژوهش و فناوری جشنواره فرهیختگان بوده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز درباره شاخصهای موفقیت این معاونت در عرصه پژوهش و انتخاب بهعنوان برتر به آنا گفت: تعریف درست از مأموریت، برنامهریزی، حمایت معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری و همراهی مدیران سازمان، تشکیل تیم فعال و همراه، همکاری اعضای هیئت علمی و استقبال دانشجویان را میتوان از شاخصهای موفقیت در عرصه پژوهش نام برد.
رسولیسقای با تشریح فعالیتهای انجام گرفته در حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، درباره برنامههای پیش روی این حوزه در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: تکمیل پروژه سرای نوآوری چرم و کفش، راهاندازی شتابدهنده تخصصی چرم و کفش، اجرای برنامه رویش نوآوری برای دانشجویان مستعد و علاقهمند، راهاندازی سرای نوآوریهای اجتماعی، ایجاد آزمایشگاه مرکزی- تخصصی ماشینابزار و شیمی و حاصلخیزی خاک، راهاندازی آزمایشگاه همکار استاندارد در زمینه صنایع غذایی، راهاندازی کانون دانش، صنعت و بازار در حوزه معدن، راهاندازی نشریههای پژوهشی تخصصی در زمینههای معماری، حسابداری، اقتصاد، ادبیات آذربایجان و راهاندازی مرکز تحقیقات آذربایجان شناسی در دستور کار این واحد دانشگاهی برای سال جاری قرار دارد.
تجدیدنظر در مواد آموزشی و پژوهشی دانشگاه
وی موانع حوزه پژوهش و پژوهشگران را یادآور شد و تشریح کرد: کافی نبودن حمایتها از فعالیتهای پژوهشگران -که باعث کاهش انگیزه آنها میشود-، کمی ارتباطات بینالمللی، کافی نبودن سرمایهگذاری برای حمایت از طرحهای فناورانه و دانشبنیان ازجمله موانع پیشروی پژوهشگران در فعالیتهای پژوهشی بوده و بهدلیل اینکه زیرساختها و برنامههای فعلی دانشگاه بیشتر آموزش محور بوده، نیاز است زیرساختها، مقررات و قوانین تغییر یابد تا دانشگاه بتواند در تربیت انسانهایی که کارآفرین هستند و توانایی کار تیمی و مهارتهای لازم را یاد بگیرند، کارآمد باشد. در این راستا نیاز داریم که در مواد آموزشی و پژوهشی دانشگاه تجدیدنظر شود.
تقویت مرجعیت علمی با توجه ویژه به فناوری و ایجاد سراهای نوآوری
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز درباره جایگاه حوزه پژوهش و فناوری کشور توضیح داد: رشد علمی و آمار مقالات کشور بالاست؛ اما چند نکته لازم است که به آن توجه داشته باشیم. نخست رسیدن کشور به مرجعیت علمی است که این مهم با توجه ویژه به نوآوری، فناوری و ایجاد سراهای نوآوری تقویت میشود. دیگری در اولویت قراردادن موضوع مسائل بومی و منطقهای در پژوهشهای دانشگاه که با تداوم برنامه پایش، عملی شود. کشور در منطقه از نظر آمار مقالات منتشره در وضعیت بسیار مناسبی بوده است؛ اما در کنار آن باید پژوهشهای گروهی، پژوهشهای مأموریتمحور و کاربردی سازی تحقیقات دانشگاه در اولویت قرار گیرند.
رسولیسقای بیان کرد: به دانشجویان توصیه میکنم که آگاه باشند؛ زیرا شرایط و نیازهای جامعه عوض شده و آنها در مدتی که دانشگاه هستند، باید تلاش کنند در کنار دانش تخصصی، مهارتهای نرم مانند کار تیمی برای راهاندازی کسبوکار را که کاری جدی است، یاد بگیرند. نیمنگاهی هم به آموزش مهارتهای تخصصی هم داشته باشند.
وی با قدردانی از تلاشها، هدایتها و حمایتهای مسئولان عالی و استانی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد با همکاری و همدلی همه همکاران بتوانیم دانشگاه را در نیل به مجموعه تأثیرگذار اجتماعی، نوآور و کارآفرین یاری رسانیم و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی را در مرجعیت علمی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، تعالی بخشیم.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/