لزوم تقویت قطبهای اثرگذار فرهنگی در دانشگاه
مهدی ملکمحمدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در دماوند با بیان برنامههای فرهنگی این واحد دانشگاهی در سال جدید، اولویت فرهنگی دانشگاه را مدیریت فرهنگ دانست و اظهار کرد: در حوزه فرهنگی معتقدیم بیش از تأکید بر مدیریت امور فرهنگی و برگزاری مستقیم برنامهها، باید به مدیریت فرهنگ پرداخت.
وی افزود: قطبهای اثرگذار فرهنگی در دانشگاه باید تقویت شوند تا اهداف فرهنگی را در جامعه هدف دنبال کنند، وظیفه ما در این زمینه هدایت، حمایت و نظارت است و باید بکوشیم از ورود مستقیم در فعالیتها بکاهیم و به جای آن قطبهای اثرگذار را فعالتر کنیم.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در تبیین دیدگاه خود عنوان کرد: فضای مجازی، خانوادهها، دانشجویان فعال فرهنگی و استادان ازجمله قطبهای اثرگذار هستند و تلاش شده است ارتباط موثقتری در این زمینهها ایجاد شود. شناسایی دانشجویان علاقهمند و هدایت آنها از دغدغههای جدی در سال پیش رو است.
ملکمحمدی بیان کرد: فعالشدن کمیته تعامل خانواده و دانشگاه، تقویت تشکلهای دانشجویی و راهاندازی چند کانون و نشریه دانشجویی در موضوعات مختلف، استفاده از اعضای هیئت علمی بهعنوان استادان مشاور فرهنگی بخشی از برنامههای ما در راستای سیاستهای کلان فرهنگی دانشگاه است. بر این اساس از دانشجویان علاقهمند فرهنگی برای راهاندازی کانونها و و اخذ مجوز نشریات دعوت و تلاش میکنیم با نگاه حداکثری از آنها حمایت کنیم.
وی در مورد فعالیت مرکز مشاوره دانشگاه توضیح داد: مرکز مشاوره واحد دماوند در سال پیش رو، افزون بر خدمات گذشته قصد دارد دایره خدمات مشاورهای را گسترش داده و در زمینههای مختلفی مانند حقوق، ساخت و ساز، کسب و کار و ... با کسب مجوزهای لازم فعالیت کند. تعامل بیشتر با مراکز مرتبط شهرستانی در این زمینه نیز در دستورکار قرار دارد.
معاون فرهنگی دانشجویی واحد دماوند درباره حمایت از دانشجویان مستعد و نیازمند به آنا گفت: در راستای حمایت از دانشجویان مستعد و نیازمند در تلاش هستیم با کمک افراد نیکوکار، فضایی را برای کمک به تأمین هزینههای آنان اختصاص دهیم؛ چراکه معتقدیم اگر انسانهای مستعد حمایت شوند، اثرگذاری ماندگاری برای جامعه خواهند داشت و وقف و دیگر اقدامات نیکوکارانه در این زمینه میتواند باقیات الصالحات برای بانیان آن باشد.
رایزنی با پارکهای فناوری و شهرکهای صنعتی برای کار و جذب دانشجویان پس از فراغت از تحصیل
ملکمحمدی با اشاره به رویکرد حمایتی دانشگاه از تمام دانشجویان در راستای اشتغالزایی آنان در قالب کانون کارآفرینی و همکاری بخشهای دیگر مانند مرکز رشد واحد یادآور شد: از امور دیگری که در دستورکار قرار دارد و میتواند جنبه حمایتی از دانشجویان داشته و آینده شغلی آنان را تضمین کند، رایزنیهایی است که با پارکهای فناوری و نیز شهرکهای صنعتی انجام گرفته تا دانشجویان در کنار تحصیل، هم بتوانند کار کنند و هم پس از فراغت از تحصیل در اولویت جذب کارخانهها و کارگاهها قرار گیرند. در این زمینه حمایتهای ادارات مختلف میتواند یاریگر ما باشد.
وی به بیان عملکرد فرهنگی دانشگاه در دوران همهگیری کرونا اشاره و تأکید کرد: شرایط همهگیری کرونا اثرات منفی قابل توجهی در همه زمینهها داشته است. فرهنگ نیز در این زمینه مستثنا نیست. در عین حال، حوزه فرهنگی دانشگاه حتی در مقایسه با دوره پیش از کرونا رو به جلو فعالیت داشته و مراجعه به سایت معاونت و نگاهی اجمالی به بخشهای مختلف آن گواهی بر این ادعاست.
معاون فرهنگی دانشجویی واحد دماوند اضافه کرد: برنامههای اجراشده در سال گذشته و جذب مخاطبان با توجه به شرایط موجود قابل قبول است؛ اما با ایدهآل فاصله داریم و با شناسایی موانع و رفع آنها، امیدواریم با شتاب بیشتری در راستای اهداف فرهنگی گام برداریم. البته مشکلات سختافزاری و نرمافزاری عدیدهای وجود داشته که بعضاً چالشهایی را ایجاد میکرده؛ ولی حمایت رئیس و معاونان واحد بخشی از آنها را برطرف کرده یا در حال برطرفشدن است.
ملکمحمدی متذکر شد: استفاده از اتاق فکرهای دانشجویی و استادی ازجمله اقداماتی است که در حال انجام بوده و به ما در این زمینه کمک میکند. به هر حال، تقویت کانونها، تشکلها و نشریات دانشجویی میتواند در افزایش مخاطبان بیش از پیش مؤثر باشد که در دستورکار جدی قرار دارد. علاوهبر صدور مجوز برخی کانونها، چند کانون دیگر و نیز تعدادی نشریه در شُرُف راهاندازی هم بهزودی آغاز به کار خواهند کرد.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/