تجملگرایی از مصائب امروز خانوادههای ایرانی است
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی، دفتر امور زنان و خانواده را ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ -که تا قبل از آن با عنوان «شورای زنان فرهیخته» فعالیت داشت- تشکیل داد و نفیسه فیاضبخش با حکم دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه بهعنوان مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده و رئیس کارگروه ویژه این امور منصوب شد تا دانشگاه با هدف تبیین جایگاه شایسته زن تراز اسلام در راستای پیشبرد منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ و تقویت بنیان خانواده برای هدایت و حمایت از سرمایههای ارزشمند گامی مؤثر و سازنده بردارد.
دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی چهار هدف عمده؛ مسئلهشناسی زنان در جامعه ایران، پژوهش در حوزه زنان و خانواده، تربیت کادر بانوان متخصص و مورد نیاز جامعه در راستای تحقق دانشگاه اسلامی و توسعه و تعالی کشور و تبیین وضعیت زنان ایرانی و تحولات آینده را دنبال میکند و در چشماندازی ۵ ساله وظایف و اهداف خود را بر مبنای آموزههای اسلامی و با توجه به راهبرد سند دانشگاه اسلامی پایهگذاری کرده و بر همین اساس بهدنبال بازیابی هویت و جایگاه اصلی یک زن تراز اسلام در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی، معنوی، اجتماعی و علمی بوده و از طرف دیگر وظایف اصلی یک زن را بهعنوان کانون حیاتبخش جامعه فراموش نکرده است.
نفیسه فیاضبخش مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده و رئیس کارگروه ویژه این امور هم سال گذشته بهمنظور برداشتن گامهای مؤثر در زمینه زن و خانواده، نمایندگان استانهای دانشگاه آزاد اسلامی را بهعنوان مسئول دفتر امور زنان و خانواده در هر استان منصوب کرد.
بیشتر بخوانید:
لزوم شناسایی استعدادهای حوزه بانوان با برنامهریزی دقیق
۴ چالش اساسی حوزه زنان و خانواده کدامند؟
۶ آسیب اساسی حوزه زنان و خانواده
نبود خودباوری و اعتمادبهنفس مقابل مسئولیتهای اجتماعی در زنان
بهای سنگین غفلت از فضای مجازی برای مسئولان و جامعه
گروه استانهای خبرگزاری آنا بهمنظور پیگیری اهداف دفاتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در استانها و تشریح ظرفیتها و فعالیتهای حوزه زنان و خانواده با مسئولان مربوط گفتوگو کرده است که در این سلسله گفتوگوها و در این شماره گفتوگو با فائزه ناطقی مسئول دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی را میخوانیم.
آنا: آسیبها و چالشهای حوزه زنان و خانواده در جامعه کنونی را چگونه ارزیابی میکنید؟
ناطقی: با وجود تلاشهای زیادی که در سالهای اخیر برای ارتقای شخصیت فردی و جایگاه اجتماعی زنان در نظام جمهوری اسلامی توسط دستگاههای ذیربط انجام شده است، هنوز زنان کشور ما به جایگاه مطلوبی که درخور آنان است، دست نیافتهاند، بهعنوان مثال هنوز هم حقوقی که خداوند متعال برای زن در عرصه خانواده به وی ارزانی داشته است از طرف برخی از مردان به رسمیت شناخته نمیشود.
بهعنوان مثال زنان خود را از نفقه محروم میکنند و برای کار در منزل خانمها که طبق نظر اسلام زن مکلف به انجام آن نیست؛ ارزشی قائل نیستند. از حقوقی که از سوی شرع برای مدیرت خانواده به آنها داده شده است، برخی سوءاستفاده کرده و زنان خود را از صله رحم با اقوام نزدیک و دورشان منع میکنند.
با وجود اینکه یکی از شعارهای نظام جمهوری اسلامی ایران در بدو انقلاب عدم استفاده ابزاری از زنان بود؛ اما متأسفانه میبینیم در تبلیغات برای فروش کالاها از زن بهعنوان یک ابزار بهرهگیری میشود.
بالابودن نرخ طلاق که یکی بهدلیل مسائل اقتصادی و دیگری بهدلیل ولنگاریهای اخلاقی است از دیگر معضلات در حوزه خانواده در زمان حاضر است. بیکاری زنان بهویژه زنان تحصیلکرده هم از دیگر آسیبهاست.
اوقات فراغت بسیاری از خانمهای خانهدار بدون اینکه از طرف نهادهای مرتبط برنامهریزی خاصی برای پرکردن مفید آنها انجام شود، زمینهساز دوستیهای ناسالم با جنس موافق یا مخالف شده است که نهایتاً منجر به متلاشیشدن خانوادهها میشود.
تجملگرایی یکی دیگر از مصائب امروز خانوادههای ایرانی است که البته سیمای جمهوری اسلامی ایران به این مسئله دامن میزند.
نبود بازار کار مناسب و نهایتاً روآوردن زنان سرپرست خانواده- که حمایتهای ناچیز دولت، تکافوی مخارج سنگین آنان را نمیدهد- به مشاغل سخت و طاقتفرسا یا مشاغلی که تناسبی با شأن انسانیشان ندارد از دیگر معضلات و آسیبهای حوزه زنان و خانواده است.
خودبیگانگی ایجادشده در برخی دختران و زنان جامعه که شأن وجودی خود را فراموش کردهاند و همه چیز را در مد و آرایش میبییند و در این منجلاب غرق شدهاند از دیگر معضلات حوزه زنان و خانواده است.
معرفی و تبلیغ هنرپیشههایی بزککرده با پوشش نامناسب بهعنوان الگوی دختران جامعه اسلامی و عدم تربیت صحیح دختران و پسران در ارتباط با نقشهایی که باید بهعنوان همسر ایفا کنند نیز از دیگر معضلات در حوزه زنان است.
از دیگر آسیبها و چالشهای حوزه زنان و خانواده میتوان مواردی مانند اینکه دسترسی زنان به مشاغل سطح بالا یا کاملاً مسدود و یا بسیار محدود است و زنان عمدتاً در مشاغل سطح پایین، کمدرآمد و یا نیمهوقت قرار داده میشوند، خشونتهای خانگی علیه زنان در خانواده و کاهش موالید را ذکر کرد.
آنا: راهکارها و پیشنهادهای شما برای حل مشکلات و معضلات حوزه زنان و خانواده چیست؟
ناطقی: باید دورههای آموزشی برای آشنایی مردان و زنان جامعه با حقوق همسران طراحی و از حقوق زنان -که اسلام برای آنان مشخص کرده است- دفاع شود. مشاغل مناسب زنان شناسایی شده و در انتخاب رشتههای دانشگاهی، دختران به سمت رشتههایی هدایت شوند که مهارت لازم را برای احراز این مشاغل در آنها ایجاد میکنند.
به جای هدایت دختران به سمت رشتههای دانشگاهی مردانه که زمینه بیکاری آنها را فراهم میکند، زمینه آشنایی زنان با مشاغل خانگی فراهم و از آنها در راستای تأمین منابع و ابزار تولید و ایجاد بازار فروش حمایت شود.
میتوان با بنگاههای اقتصادی برای فراهمکردن زمینه دورکاری زنان در منزل توافقنامههایی منعقد کرد و دورههای آموزشی تخصصی مختص خانمها در زمینههایی مانند ایجاد سواد اقتصادی و تربیت هوش اقتصادی، آموزش و ایجاد مهارتهای کارآفرینی و آموزش مهارتهای بازاریابی در فضای مجازی برگزار کرد.
آنا: لطفاً درباره ظرفیت زنان و خانواده در استان مرکزی و نقش دانشگاه آزاد اسلامی توضیح دهید.
ناطقی: بالابودن آمار تعداد زنان و مردان تحصیلکرده، وجود زنان کارآفرین و تولیدکننده، دارابودن بانوان آگاه، صاحبنظر، باانگیزه و متعهد، مؤمن، مخلص و انقلابی برخی از این ظرفیتهاست.
دانشگاه آزاد اسلامی به کمک استادان مجرب خود ظرفیت زمینهسازی تحولات فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و اجتماعی در حوزه زنان و خانواده را داراست.
ازجمله امکاناتی که دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بهمنظور اعتلای وضعیت زنان و خانوادههای اراکی در اختیار گذاشته است، میتوان بازار فناوری و نوآوری شهید قاسم سلیمانی را نام برد. این بازار شامل ۸ هزار متر مربع فضای بهسازی و نوسازیشده شامل ساختمان سرای نوآوری تکنولوژی نساجی، ساختمان مرکز پرستاری درمان در منزل، ساختمان ستاد مرکزی بازار نوآوری و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و ... است. در بازار فناوری و نوآوری شهید قاسم سلیمانی واحد اراک ۶ سرای نوآوری تعریف شده است.
دفتر مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با بهکارگیری استادان مجرب توان ارائه مشاوره در زمینههای مختلف را به دانشجویان و خانوادهها دارد. مرکز نیکوکاری دانشگاه هم در ایام مختلف سال بستههای حمایتی برای خانوادههای بیبضاعت شهر فراهم میکند. در حوزه فرهنگی نیز معاونت فرهنگی و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری همسو با هم از فعالیت چشمگیری برخوردارند.
آنا: لطفاً برنامههای دفتر امور زنان و خانواده استان مرکزی خود را برشمارید.
ناطقی: ازجمله برنامهها و فعالیتهای دفتر امور زنان و خانواده استان مرکزی در سال ۹۹ میتوان مواردی مانند تصویب دو طرح پژوهشی با موضوع شاخصهای سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان، برگزاری نخستین مسابقه ملی دلنوشته کودکان با مشارکت وزارت دادگستری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرداری اراک و ایجاد سرای بانوان کارآفرین استان در مجموعه بازار فناوری شهید سلیمانی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بهمنظور حمایت از فعالیتهای اقتصادی بانوان را نام برد.
برگزاری طرحهای ویژه در راستای افزایش مشارکت بانوان در استان ازجمله پویش آزادی مادران زندانی با جرایم غیرعمد و آزادسازی سه مادر زندانی بهمناسبت میلاد حضرت زهرا(س)، بازدید از خانواده زندانیان و بررسی مسائل و مشکلات آنها با حضور مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) و مدیرکل امور زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام و پیگیری مشکلات از دیگر برنامههای این دفتر بوده است.
محورهای مورد تأکید دفتر در سال ۱۴۰۰ شامل حقوق کودک، مدیریت و توانمندسازی شغلی بانوان، افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی بانوان، فرزندآوری و سیاستهای جمعیتی، توانمندسازی سازمانهای مردمنهاد و کانونهای فرهنگی اجتماعی (حوزه بانوان)، خودمراقبتی و سلامت بانوان، آسیبهای اجتماعی نوین با تأکید بر اعتیاد و تشکیل وبینارهای آموزشی در ارتباط با پیشگیری از وقوع خشونت در خانوادههاست.
آنا: رویکردهای مدنظر دفتر امور زنان و خانواده در دانشگاه را چگونه ارزیابی میکنید؟
ناطقی: دفتر امور زنان و خانواده وظایف و اهداف خود را برمبنای آموزههای اسلامی و با توجه به راهبرد ۶۱ سند دانشگاه اسلامی پایهگذاری کرده است. بر همین اساس بهدنبال بازیابی هویت و جایگاه اصلی یک زن تراز اسلام در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی، معنوی، اجتماعی و علمی بوده و از طرف دیگر وظایف اصلی یک زن را بهعنوان کانون حیاتبخش جامعه فراموش نکرده است، وظایفی مانند مادری، همسری، تعهد نسبت به خانواده، عفتورزی و ... (یعنی یک مادر و همسر نمونه و نخبه). بنده هم کاملاً با این رویکردها بهویژه اهمیتبخشی به نقش زنان در محیط خانواده موافق هستم.
آنا: ارزیابی شما از طرح تعالی درس دانش خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
ناطقی: با توجه به اهداف این درس مبنیبر ارائه مدلی برای تربیت جنسی دانشجویان برمبنای آموزههای دینی، ایجاد شبکه استاد مربی برای ارتباط مؤثر با دانشجویان، شکوفاکردن استعدادهای بالقوه دانشجویان پس از شناسایی آنان، ارتقای مبانی فکری و معرفتی دانشجویان ورودی جدید و شناسایی و بهکارگیری نیروی توانمند برای تشکیل شبکه دانشجویی اندیشهورز از میان دانشجویان ورودی فعال و دغدغهمند توسط استادان دانش خانواده میتوان گفت این طرح اگر به شکل مطلوبی اجرا شود، میتواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد و این زمانی ممکن خواهد شد که استادان مجرب و دلسوز تدریس این درس را عهدهدار شده و توسط مدیران نحوه اجراییشدن این طرح گام به گام مورد نظارت و ارزیابی جدی قرار گرفته و بازخوردهای لازم بهموقع به مجریان داده شود.
آنا: نقش دانشگاه آزاد اسلامی در بالابردن سطح علمی زنان جامعه چگونه بوده است؟
ناطقی: فکر نمیکنم بهمنظور پاسخ به این پرسش نیاز به ارائه ادله باشد، نگاهی سطحی به وضع موجود و گذشته جامعه علمی کشور نشانگر تأثیر چشمگیر دانشگاه آزاد اسلامی در بالابردن توان علمی بانوان این سرزمین است.
آنا: استفاده از فضای مجازی تا چه اندازه در حیطه فعالیت زنان و خانواده مؤثر بوده است؟
ناطقی: بهطور حتم ارائه آمار دقیق در این ارتباط نیازمند تحقیق میدانی است؛ اما در کل میتوان گفت با وجود شرایط کرونایی کشور، فضای مجازی تا حدودی توانسته است زمینه معرفی و فروش کالاها بهویژه دستسازهای خانگی را فراهم کند.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/