راستیآزمایی اقدامات آمریکا و دیگر طرفهای برجام دشوار است/ ایران و ۱+۴ به دنبال وضعیت پایبندی در برابر پایبندی
به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، سعید خطیبزاده با حضور در جلسه گفتوگوی زنده با جمعی از خبرنگاران خارجی از جهان عرب و کشورهای غربی در بستر برنامه کلاب هاوس به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره برخی از مهمترین موضوعات مرتبط با کشور پرداختند و همچنین سؤالات خبرنگاران و تحلیلگران حاضر در این نشست مجازی را پاسخ گفتند.
گفتوگو با عربستان و موضوعات منطقهای
خطیبزاده درباره اخبار غیررسمی مبنی بر گفتوگوی مقامات ایرانی و عربستانی در عراق، بدون اعلام نظر درباره صحت و سقم یا محتوای گزارش رسانههای خارجی، گفت: درباره گزارشی که نخستین بار در نشریه فایننشال تایمز منتشر شد، باید بگویم ما به طور کلی از هر ابتکاری برای کاهش تنشها و افزایش همکاری در منطقه ما استقبال میکنیم و قطعاً به دنبال برقراری نوعی گفتوگو و ارتباط با همسایگان خود هستیم.
خطیبزاده با مرور تاریخ روابط اخیر ایران و عربستان به تلاش برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقهای ازجمله عراق، کویت، پاکستان، چین و آلمان در برقراری گفتوگو بین تهران و ریاض پرداخت و تصریح کرد همواره بین دو کشور حتی در چند سال اخیر، ارتباطات و تماس های مستقیم و غیرمستقیم جریان داشته است.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه قصد اظهار نظر درباره گزارش مشخصی که در رسانهها منتشر شده است را ندارد، عنوان کرد میان ایران و عربستان سعودی همواره از طرق و مسیرهای گوناگون تماسها و ارتباطاتی برقرار بوده و این امر هیچگاه به طور کامل قطع نشده است.
خطیبزاده در پاسخ به این سؤال که آیا در دوران پساترامپ، ایران و عربستان به سمت کاهش تنش حرکت کردهاند، گفت از جانب ایران همواره تلاشهایی برای کاهش تنش در جریان بوده است و میتوان گفت که به تازگی نشانههای مثبتی از جانب عربستان نیز در این راستا بروز کرده است، با این وجود برکسی پوشیده نیست که دشواریهای قابل توجهی در این مسیر وجود دارد و میان دو کشور درباره برخی موضوعات منطقهای و دوجانبه اختلافات جدی وجود دارد، اما تصور میکنم که به نفع هر دو کشور و همچنین ثبات و صلح منطقهای است که راهی برای حل و فصل اختلافات بیابیم.
منطقه نیازمند ابتکارهای درونزاست
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: در منطقه ما ابتکارها و چارچوبهای بومی و درونزایی نظیر نامه شورای همکاری خلیج فارس که با تلاش امیر کویت به ایران آورده شد و همچنین ابتکار صلح هرمز وجود دارد که میتوانند مورد پیگیری قرار گیرند.
خطیبزاده با استقبال از اینکه عراق به عنوان کشوری که با همه طرفها در منطقه در ارتباط است در زمینه کاهش تنش در منطقه به بازیگری بپردازد، گفت: میان ایران و کشورهای منطقه تعاملاتی وجود داشته است، با این وجود هنوز برای آنکه گفته شود ترتیبات منطقهای واقعی در حال شکلگیری است، زود است.
وی عنوان کرد: تحولات منطقه ای در مسیر درستی قرار گرفته است و دستاورد تحولات اخیر این بوده که آن دسته از کشورهایی به ترامپ چشم دوخته بودند، دریافتند که منطقه نیازمند یک ترتیبات درونزاد و بومی است و این ادراک، یک اتفاق خوب است و باید از این فرصت بهره گرفت.
سخنگوی وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره موانع برقراری یک اجماع در منطقه، چندین مانع و معضل را برشمردند؛ ازجمله انباشت بحرانها و مناقشات حل نشده منطقهای که نقطه سرآغاز آن، اشغال اراضی فلسطینیان بوده و همچنین مشکلات شناختی و تفکر حذف دیگر بازیگران و بازی حاصل جمع صفر که از سوی برخی قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای پیگیری شده است و درنهایت، بیاعتمادی ساختاری در سطح منطقه و مداخلات کشورهای خارج از منطقه که باعث رقابت قدرتهای جهانی در سطح منطقه برای غارت انرژی و همچنین فروش میلیاردها دلار تسلیحات به کشورهای منطقه شده است.
خطیبزاده در ادامه تأکید کرد دو طرح منطقهای برای خلیج فارس از داخل منطقه پیشنهاد شده که یکی طرح نامه شورای همکاری در دسامبر ۲۰۱۶ است و با تلاش امیر فقط و کویت به ایران آورده شد و ایران نیز در سفر حسن روحانی به عمان و کویت در مارس ۲۰۱۷ جواب مثبت داد و دیگری نیز ابتکار صلح هرمز که از سوی ایران طرح شد.
سعید خطیبزاده تصریح کرد که نمیتوان به تمام پروندههای منطقهای به یک چشم نگاه کرد و برای حل موضوعات آنها راهحل یکسان ارائه داد، زیرا هریک از این پروندهها، از جمله اوضاع لبنان، یمن و سوریه، مشخصهها و ویژگیهایی متفاوتی دارند.
گفتوگوهای وین
رئیس مرکز دیپلماسی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره گفتوگوهای هستهای در وین و چشمانداز این گفتوگو، روند گفتوگوهای وین را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت پیشرفتهایی به دست آمده است و همه طرفها جدیت و اراده سیاسی خود را برای دستیابی به نتیجه نشان دادهاند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفتوگوها در فضایی نسبتاً سازنده برگزار شده است، گفت: ایران و ۱+۴ درباره رسیدن به وضعیت پایبندی در برابر پایبندی تبادل نظر کردند و گفتوگوها اکنون به اندازهای پیشرفت داشته است که بتوان کار بر روی نگارش متن، دستکم درباره بخشهای کمتر مورد اختلاف را آغاز کنند.
وی تصریح کرد که هنوز درباره موضوعات قابل توجهی ازجمله ترتیب اقدامات، رفع همه تحریمها و راستیآزمایی اختلاف نظر وجود دارد، با این وجود تصور میکنم که همه در وین اراده کافی پیشرفت به نمایش گذاشتهاند.
خطیبزاده در پاسخ به این سؤال که آیا طرفین در حال نگارش توافقی موقت علاوه بر توافق اصلی هستند، تأکید کرد که برجام صرفا یک بار مورد مذاکره قرار گرفته و هم اکنون هیچ مذاکره جدیدی درباره متن این توافق انجام نمیگیرد.
وی نشست کنونی در وین را گفتوگوی فنی بین ایران و اعضای باقی مانده در برجام (۴+۱) درباره نحوه پایبندی کامل آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توصیف کرد و گفت: هیچگاه بحثی درباره یک توافق موقت انجام نشده است، بلکه آنچه مورد بحث قرار گرفته، چگونگی پایبندی کامل ایالات متحده به برجام، نحوه راستیآزمایی و سپس لغو اقدامات جبرانی ایران ناشی از نقض فاحش برجام از سوی واشنگتن، بوده است.
خطیبزاده افزود: منظور از نگارش متن این است که همه طرفها اکنون به نقطهای رسیدهاند که اکنون میتوانند وارد جزئیات شده و تمام اقداماتی که ایالات متحده باید انجام دهد و همچنین آنچه ایران پس از راستیآزمایی و در پاسخ انجام میدهد را فهرست کنند.
تفاهمنامه ایران و چین
در ادامه این گفتوگوی مجازی، سؤالی درباره تأثیر توافق اخیر بین ایران و چین بر پویشهای منطقهای مطرح شد. معاون وزیر امور خارجه این سند را نقشه راهی برای روابط راهبردی میان ایران و چین خواند و به ارائه توضیحاتی درباره نقطه آغاز و سرانجام سند و نقشه راه مشارکت جامع راهبردی بین ایران و چین پرداخت و گفت: سندی که در حال حاضر به دست آمده حاصل چهار سال رفت و برگشت متنهای پیشنهادی میان دو کشور است و درنهایت این متن در ماه فوریه نهایی و در سفر اخیر وزیر امور خارجه چین به تهران امضا شد.
خطیبزاده با تأکید بر اینکه این سند متأثر از روابط ایران با اروپا یا دیگر کشورها نیست، گفت روابط میان تهران و پکن روابطی واقعی است و انعقاد این تفاهمنامه به ایجاد روابط خارجی متوازنتری برای ایران کمک شایانی خواهد کرد، با این وجود باید به خاطر داشت که چین با برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز چنین اسنادی به امضا رسانده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال تنوعبخشی به روابط خارجی خود بوده و چین هم یکی از شرکای اصلی ایران است و طبیعی است که چنین سندی میان دو کشور به امضا برسد.
راستیآزمایی اقدامات آمریکا
خطیبزاده در پاسخ به پرسش دیگری درباره راستیآزمایی اقدامات طرفین در برجام، این موضوع را امری سهل و ممتنع توصیف کرد و گفت: راستیآزمایی اقدامات ایران بسیار ساده است، زیرا آژانس بینالمللی انرژی اتمی مرجع بررسی و راستیآزمایی این موضوع است و به سادگی میتواند اقدامات ایران را مورد بررسی قرار دهد، اما در مقابل راستیآزمایی اقدامات آمریکا و دیگر طرفهای برجام امری دشوار است.
وی تأکید کرد که سابقه عهدشکنی آمریکا موجب شده تا راستیآزمایی اکنون از اهمیت بالایی برخودار باشد و طبیعی است که ایران اکنون خواهان راستیآزمایی دقیق اقدامات آمریکا باشد.
خطیبزاده گفت: همانگونه که آژانس بینالمللی انرژی اتمی صرف اعلامیههای ایران بر روی کاغذ را نمیپذیرد و بر راستیآزمایی حضوری و فیزیکی تأکید دارد، ایران نیز نمیخواهد تحریمها صرفاً روی کاغذ رفع شوند و از این رو خواهان آن است که رفع تحریمها را به صورت عملی مورد راستیآزمایی قرار دهد و شاهد آن باشد که تحریمها در حوزههای مختلف از جمله مبادلات مالی، بانکداری، فروش نفت، بیمه، حمل و نقل و هرچیز دیگر مربوط به تعهدات ایالات متحده، واقعا رفع شده باشند.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، یکی از موضوعات مهم مورد بحث میان ایران و دیگر طرفها، چگونگی راستیآزمایی اقدامات ایالات متحده است.
زمانبندی و ترتیبات اجرای تعهدات
در ادامه خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز سؤالی درباره زمانبندی و ترتیب اجرای اقدامات برای بازگشت آمریکا به برجام و توقف اقدامات جبرانی ایران مطرح کرد و پرسید که کدامیک از طرفین اولین اقدام را انجام میدهند و چه زمانی برای حصول یک تفاهم متصور است؟ خطیبزاده با بیان اینکه لازم است که میان ایران و ۱+۴ از یکسو و از ۱+۴ و ایالات متحده از سوی دیگر درباره طرحریزی اقدامات یک تفاهم شکل بگیرد، گفت: منظور از ترتیببندی sequencing، اقدامات عملی و ترتیبات رفع تحریمها و همچنین چگونگی پایبندی کامل ایالات متحده است و منظور ایران از عبارت ترتیببندی این است که ایالات متحده باید تعهدات خود را با ترتیبی که توافق میشود اجرا کرده و ایران این امر را راستیآزمایی کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان توافق سه ماهه میان ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی که در ماه می منقضی میشود، گفت ایران در مذاکرات عجله ندارد، اما در عین حال خواهان گفتوگوهای مطول و فرسایشی نیز نیست.
وی تأکید کرد که اکنون پنجره فرصتی میان ایران و آژانس ایجاد شده است که زمانبندی مشخص دارد، اما باید صبر کرد و دید که آیا ایالات متحده میتواند تا آن تاریخ تمام اقدامات لازم برای پایبندی به برجام را انجام دهد یا نه.
تأثیر انتخابات بر پرونده هستهای
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که تأثیر انتخابات و تغییر دولت بر روند گفتوگوها چه خواهد بود و اینکه آیا دولت آینده باید کار را از جایی که دولت کنونی به سرانجام رساند ادامه دهد یا نه، گفت: به عنوان یک اصل، سیاست خارجی در ایران حوزهای غیرجناحی است و ما آن را بر اساس مرزبندیهای حزبی تعریف نمیکنیم. ثبات مواضع ایران درباره موضوع هستهای دقیقا ناشی از همین موضوع است که ما سیاستهای خود را بر اساس منافع ملی و از طریق یک گروه فراگیر از مقامات ارشد، یعنی همان شورای عالی امنیت ملی، تعیین و تدوین میکنیم. از این رو، موضوع هستهای یا دیگر موضوعات امنیت ملی، با تغییر دولتها دستخوش تغییر نمیشوند و سیاستهای مربوط به آنها توسط کلیت نظام سیاسی تدوین میشود.
وی افزود: از روز نخست که ما تدابیر جبرانی را آغاز کردیم، تأکید داشتیم که ابتدا ایالات متحده باید به تعهدات خود بازگردد. این سیاست در دولت ترامپ تغییر نکرد و در هیچ دولت دیگری نیز تغییر نخواهد کرد. منظور من از ثبات سیاست، چنین امری است.
مسیر مثبت در منطقه و گفتوگوهای هستهای
در ادامه این گفتوگوی مجازی در بستر برنامه کلاب هاوس، خطیبزاده در پاسخ به چرایی وقوع تحولات مثبت در چند ماه پایانی دولت آقای روحانی، اشاره کردند به باور وی، سیاست کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ، اتکای برخی کشورهای منطقه به دولت ترامپ و نادیده انگاشتن ایران در گفتوگوها و ترتیبات منطقه ای در زمره موانعی برای برقراری گفتوگوها در سطح منطقه تا قبل از تغییرات در کاخ سفید بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش مخرب برخی کشورهای منطقه در چند سال گذشته درباره انعقاد توافق برجام و همچنین تحولات منطقه ای، این کشورها مخالف یک ایران قوی و مستقل بودند و از این رو، ایران پیشنهاد خود مبنی بر منطقه قوی را مطرح کرد تا از این طریق، همکاری ها بین کشورهای منطقه ای شکل گیرد و این برداشت اشتباه نزد برخی کشورهای منطقه ای که می توان امنیت را به بهای ناامنی دیگران تامین نمود، برطرف کرد.
خطیبزاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره دستورکارهای احتمالی میان ایران و عربستان در دوره جدید عنوان کرد: بین دو کشور درباره موضوعات منطقهای اختلاف نظر وجود دارد، اما در عین حال موضوعاتی مثل پایان بخشیدن به تراژدی یمن نیازمند همکاری دو طرف است. البته درباره موضوع یمن، ایران از ابتدا بر طرح های سازمان ملل و نماینده ویژه این سازمان در امور یمن، گریفیتس، نظر مثبت داشت و همچنین نماینده ایران در امور یمن نیز با گریفیتس و همچنین دولت نجات ملی گفتوگو و تعامل داشته است تا از این طریق، طرح سازمان ملل به سرانجام برسد.
به گفته خطیبزاده، ایران بر این باور است که عربستان حتی به تنهایی می تواند جنگ علیه یمن را پایان دهد.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهار نظر درباره گزارشها مبنی بر گفتوگوهای امنیتی ایران با دیگر کشورهای عربی از مله مصر، اردن و امارات، وجود گفتوگوهای پنهان را غیرضروری دانست، زیرا که به اعتقاد خطیبزاده میان ایران و کشورهای امارات و اردن روابط دیپلماتیک وجود دارد و دو طرف دارای نمایندگی دیپلماتیک در کشورهای یکدیگر هستند و تعاملات دیپلماتیک ایران با اردن و امارات برقرار است و حتی میزان روابط تجاری میان ایران و امارات روندی افزایشی داشته است. بااین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه وضعیت کنونی را برای تسریع گفتوگوهای دوجانبه، سه جانبه و چندجانبه منطقه ای مطلوب قلمداد کردند.
همه زندانیان در برابر زندانیان
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگر درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، سیاست ایران را همه زندانیان در برابر همه زندانیان عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه زندانیان ایرانی در کشورهای مختلف از جمله استرالیا، اروپا و امریکا به دلیل اتهامات واهی در بازداشت به سر می برند و این روند در دوره ترامپ که به نوعی گروگان گیری محسوب می شد شدت یافت، به پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران درباره تبادل سراسری زندانیان بین ایران و آمریکا اشاره داشتند و این طرح را ضامن بستن این فصل دررموضوعات فی ما بین دو کشور ایران و آمریکا دانستند.
چتر هستهای
خطیبزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر برخی اظهارنظرها گزارشها درباره توافق اولیه بین ایران و روسیه برای بهرهمندی تهران از چتر هستهای روسیه، تأکید کردند که منشأ چنین شایعاتی را نمیدانند و تسلیحات اتمی، همانگونه که ایران بارها تأکید کرده است، در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارند.
وی تصریح کرد سیاست بدون تغییر ایران، منع تولید و استفاده از تسلیحات هستهای است که این سیاست ریشه در باورهای دینی و فتوای رهبر انقلاب نیز دارد.
خطیبزاده همچنین درباره ادعای چتر هستهای روسیه، سیاست نه شرقی و نه غربی ایران را یادآور شدند و اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، کسب استقلال از قدرتهای جهان و اتکا به قدرت مردمی بوده است. لذا ایران هیچ نیازی به چتر هستهای هیچ کشوری ندارد و استفاده ایران از برنامه هستهای صرفا صلحآمیز بوده هیچگاه به سمت نظامیگری حرکت نکرده و نخواهد کرد.
وضعیت افغانستان
خطیبزاده درباره امنیت افغانستان و گفتوگوها بین رهبران طالبان با دولت مرکزی در کابل و همچنین خروج نیروهای آمریکایی از این کشور اظهار داشتند که امنیت و ثبات افغانستان همانا امنیت و ثبات ایران است و به همین جهت آنچه در افغانستان میگذرد همواره برای ایران حائز اهمیت بوده است و به همین دلیل است که ایران نقشی کلیدی در برقراری دولت جمهوری اسلامی افغانستان در این کشور داشته و همچنین ایران یک شریک جدی در کنفرانس بُن بوده و به افغانستان در دستیابی به قانون اساسی کنونی خود، کمک کرده و برای ارتقاء حقوق گروههای مختلف از جمله زنان، اقلیتها و قومیتها در افغانستان تلاش کردهاست.
خطیبزاده در ادامه با تأکید بر اینکه آینده افغانستان باید توسط مردم افغانستان تصمیمگیری شود، افزودند که به دلیل چنین اهمیتی است که ایران تلاش کرده تا گفتوگوها بین دولت افغانستان و همه گروهها از جمله طالبان را تسهیل کند. ایشان رویکرد ایران در قبال طالبان را اینگونه توصیف کردند که طالبان میتواند بخشی از آینده افغانستان باید، اما همه آینده افغانستان نیست و به همین دلیل ایران حامی گفتوگوهای بین الافغانی است.
وی همچنین درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت که خروج مسئولانه نیروهای آمریکایی از این کشور میتواند یک خروج مطلوب باشد؛ با این حال، ایشان ابهامات همیشگی درباره اقدامات آمریکا در افغانستان را یادآور شدند و سیاست آمریکا در افغانستان را همچنان نامشخص و مبهم توصیف نمودند.
معاون وزیر امور خارجه همچنین وضعیت کنونی افغانستان را در نتیجه سیاستهای اشتباه آمریکا دانستند و خواستار آن شدند که خروج آمریکا مسئولانه باشد.
گفتوگوهای وین و روابط ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در واکنش به سؤالی درباره گفتوگوهای اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که در وین برگزار شد، این گفتوگو را در ادامه تعاملات و گفتوگوهای قبلی دانستند که «آژانس درباره برخی فعالیتهای ایران سؤالاتی را از ایران مطرح کرده بود و ایران نیز به آنها پاسخ داده بود که این تعامل ادامه دارد.»
به گفته خطیبزاده ایران پاسخهایی مشروح و کافی به آژانس ارائه داده است تا بتواند در گزارشهای خود به جمعبندی برسد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به نقش آژانس به عنوان ناظر ابعاد هستهای برجام اشاره کرده و گفت بر این اساس بخشی از همکاریهای میان ایران و آژانس ناظر به موضوعات مرتبط با هستهای برجام است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت در حال حاضر درباره فهرست اقداماتی که ایران باید درباره توقف تدابیر جبرانی اتخاذ کند، اختلاف نظرهایی وجود دارد و آژانس میتواند نقش سازنده ای در این زمینه ایفا کند.
خطیبزاده همچنین درباره اظهارات رئیس جمهور مبنی بر پیشرفت ۷۰ درصدی گفتوگوها در وین نیز اظهار داشت که به باور آقای روحانی، چنانچه اراده سیاسی واقعی نزد دولت آمریکا باشد، امکان پیشرفت در گفتوگوها وجود دارد.
خطیبزاده همچنین با توجه به گزارش های دریافتی از مذاکره کنندگان ایرانی بیان داشت که نور امیدی در انتهای این مسیر وجود دارد، با این حال دشواری اصلی در جزئیات است و میزان رصد باقیمانده به تعبیر رئیس جمهور نیز بسیار حائز اهمیت است و هم اکنون بسیار زود است که قضاوت کنیم آیا می توانیم آن درصد باقیمانده را هم محقق کنیم یا خیر.
سیاست منطقهای ایران پس از ترامپ
در ادامه، یکی از خبرنگاران عنوان کرد که به نظر میرسید ایران در دوران ترامپ و در پاسخ به سیاست فشار حداکثری، سیاست مقاومت نامتقارن حداکثری را در پیش گرفته و در قالب این سیاست تلاش میکند در یمن و همچنین لبنان رویکردی غیرسازنده داشته باشد و از این طریق ایالات متحده را برای پایان دادن به فشار حداکثری تحت فشار قرار دهد. این خبرنگار این سؤال را مطرح کرد که آیا با پایان سیاست فشار حداکثری، این رویکرد ایران نیز متوقف میشود؟
سعید خطیبزاده در پاسخ به این سؤال گفت ایران همواره نقش سازنده ای در منطقه ایفا کرده است و ایران همواره موافق یک منطقه قوی بوده است. آنچه در یمن اتفاق افتاده در نتیجه سیاست های ایران نیست، بلکه به دلیل تهاجم ائتلاف عربستان بد حمایت آمریکا به این کشور است و اگر چنانچه امروز عربستان این تهاجم را متوقف سازد و محدودیت ها علیه این کشور را لغو کند، فردا شاهد خواهد بود که هیچ جنگی در این کشور بوقوع نمیپیوندد و در آن منطقه وضعیت تازهای حاکم میشود.
خطیبزاده با بیان اینکه اکنون اوضاع یمن تا حد بسیار زیادی به رفتار عربستان وابسته است، گفت: در پرونده قطر نیز شاهد آن بودیم که پایان دادن به حصر قطر از سوی عربستان اوضاع را تغییر داد.
سعید خطیبزاده همچنین با بیان حمایت ایران از برنامه های سازمان ملل و گفتوگوهای همیشگی نماینده ایران در امور یمن با اقای گریفیتس و پیشنهاد چهار مادهای سال ۲۰۱۵ وزیر امور خارجه درباره آتشبس در یمن، طرح چهار ماده ای ایران را همچنان قابل طرح و تحقق دانستند.
درباره موضوع لبنان، خطیبزاده گفت ایران هیچ گاه در امور داخلی لبنان دخالت نکرده است و آنچه هم اکنون در لبنان اتفاق میافتد بر اساس تحولات داخلی این کشور است و ایران همواره به این کشورها کمک کرده است.
وی در ادامه تاکید کرد که آمریکا حداقل در دوره ترامپ تلاش داشت تا منطقه را تبدیل به صحنه هماوردی خود با ایران کند که تهران همواره از این امر اجتناب ورزید.
به بیان خطیبزاده، غرب آسیا منطقهای است که ایران، بر خلاف آمریکا که از آن سر دنیا آمده است، همواره در آن حضور داشته است و لذا ایران همواره برای مقابله با تهدیدات امنیتی و قوی ساختن منطقه تلاش کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: فراموش نکنید که وقتی ترامپ این کارزار فشار حداکثری را آغاز کرد، این برای یک سال تمام سیاست صبر را در پیش گرفت.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران یک سال بعد از صبر و پس از آنکه آمریکا نه فقط ایران، بلکه دیگر کشورها را به دلیل اجرای قطعنامه شورای امنیت تحت فشار قرار داد و حتی سردار قاسم سلیمانی را به شهادت رساند، شروع به پاسخ حساب شده به آمریکا و مقاومت حداکثری کرد.
وی همچنین تأکید کرد که اکنون بر همه روشن شده است که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است و به هیچیک از اهداف خود نرسیده است و این سیاست تنها به پیشرفت برنامه هستهای ایران و آسیب زدن به مردم ایران منجر شده است.
سعید خطیبزاده با تأکید بر اهمیت امنیت منطقه برای ایران، گفت ایران به هیچوجه منطقه را به یک میدان نبرد تبدیل نمیکند.
راستیآزمایی اقدامات آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی اطمینان از عدم تکرار عهدشکنی آمریکا، گفت: این موضوع نه تنها دغدغه ایران، بلکه دغدغه کل ۱+۴ و ایران است، زیرا وقتی ایالات متحده برجام را ترک کرد، نه تنها ایران، بلکه شرکتهای اروپایی را نیز برای پایان دادن به حضور در ایران تحت فشار قرار داد، به همین جهت اکنون این طرفها نیز خواهان آن هستند که تضمین دریافت کنند. به همین دلیل است که اکنون ایران بر این ترتیببندی تأکید دارد که ابتدا ایالات متحده به طور کامل به تعهدات خود بازگردد، زیرا این ایالات متحده بود که پیمانشکنی کرد و توافق را ترک کرد. خطیبزاده افزود: به این دلیل است که ما تأکید داریم که ابتدا آنها باید به پایبندی کامل بازگردند. ما باید راستیآزمایی کنیم و اطمینان یابیم که آنها در حال بازی با کلمات نیستند و تلاش نمیکنند که روابط و تجارت خارجی ایران را تخریب کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اشاره کرد که حتی در دوران اوباما، خزانهداری آمریکا با تأخیر بسیار زیاد برای شرکتها مجوز فروش به ایران صادر میکرد، از این رو، ایران باید به صورت عملی پایبندی آمریکا به تعهداتش در حوزههای مختلف تجاری را راستیآزمایی کند. وی تأکید کرد که واشنگتن باید از هر اقدامی که ممکن است تجارت خارجی ایران را به نحوی منفی متأثر کند، خودداری نماید.
در بخش پایانی این گفتوگوی مجازی، چند سؤال به صورت پیوسته از سوی تحلیلگران و روزنامه نگاران آگاه به موضوعات ایران و منطقه از خطیبزاده مطرح کردند و وی در دقایق پایانی به این سؤالات پاسخ دادند. نخستین سؤال به چشم انداز روابط ایران و رژیم صهیونیستی اختصاص داشت که معاون وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد ریشه اصلی مشکلات منطقه به رژیم اسرائیل باز می گردد واین رژیم را یک تهدید وجودی برای کشورها و مردم منطقه و منبع تروریسم در سطح منطقه دانست.
خطیبزاده با تأکید بر به رسمیت نشناختن این رژیم از سوی ایران، راه حل نهایی برای موضوع فلسطین را برگزاری همهپرسی و تصمیمگیری درباره آینده فلسطینیان از سوی ساکنین اصلی آن منطقه دانستند و تأکید کرد که رژیم صهیونیستی عامل اصلی بسیاری از جنگهای خونبار در منطقه ما بوده است.
خطیبزاده درباره پرسشی درباره تلاش های جمهوری خواهان در کنگره برای احیای کارزار فشار حداکثری، با بیان اینکه آمریکا باید بپذیرد که توهم دستیابی به توافقی بهتر شکست خورده، اظهار داشت: فشار حداکثری ناکام بوده است. این کارزار در ابتدا در تلاش بود تا تمامی مجموعه نظام سیاسی ایران، برنامه هسته ای و اقتصاد ملی را به سمت فروپاشی سوق دهد، اما ناکام ماند. به رغم این ناکامی ها، چنانچه کنگره مجددا قصد احیای این کارزار را داشته باشد، ایران هیچ اهمیتی نمی دهد. سیاست داخلی آمریکا دغدغه ایران نیست و این دولت آمریکا است که باید به تعهدات و وعده های خود پایبند باشد و ایران با دولت آمریکا درباره تعهدات برجامی و پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل رو به رو است.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد که ایران معتقد است رئیسجمهور آمریکا از اختیارات کافی برای اجرای تعهدات این کشور در برجام برخوردار است.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه درباره طرح روسیه برای رژیم امنیتی جدید در خلیج فارس و خاورمیانه عنوان کرد: روابط دوجانبه در سطح بسیار خوبی قرار دارد و حتی ارتقا یافته است و سفر اخیر وزیر امور خارجه مؤید این گفته است. با این حال، همپوشانی های طرح های روسیه و چین برای امنیت در خلیج فارس، باور ایران بر این است که طرح و ابتکارعملها باید برخواسته از بطن منطقه باشد. در حال حاضر، طرح شورای همکاری خلیج فارس و طرح صلح هرمز از سوی کشورهای منطقه ارائه شده که با انگیزه و انرژی کافی میتوان به این پیشنهادها و ابتکارعملها پرداخت و صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد.
درباره پرسشی با محوریت مصداق های پایبندی آمریکا به توافق برجام و راستیآزمایی این پایبندی، خطیبزاده گفت تمامی تحریمهایی که در دوره ترامپ اعمال شد مرتبط با برجام است و به باور وی، دولت کنونی آمریکا هنوز از میراث ناکام دولت قبلی در این کشور رهایی نیافته است تا به توافق دولت اوباما بازگردد، اما دیر یا زود باید دریابند که نمی توانند هر دو مسیر فشار حداکثری و بازگشت به برجام را همزمان به پیش ببرند و ضرورت دارد که یک تصمیم سیاسی در سطح دولت آمریکا گرفته شود.
خطیبزاده گفت: فهرست لغو تحریمها هنوز نهایی شده است، ولی پیشرفتهایی در این خصوص صورت گرفته است و گفتوگوها همچنان ادامه دارد.
انتهای پیام/۴۰۳۳/
انتهای پیام/