دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1400 - 18:34
کبگانیان:

جوانان برای کنکور آرامش داشته باشند/ تغییرات مربوط به امسال نیست

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: تغییر کنکور مربوط به امسال نیست و هر زمان قطعی شود فرصت کافی برای تطبیق با شرایط جدید داده خواهد شد.
کد خبر : 576278
کبگانیان110.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه نظام دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه ۱۴۷ از سلسله جلسات  از نقشه جامع علمی کشور با حضور  وزیر آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای مرتبط و اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد. همچنین وزیر  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت مجازی در این جلسه حضور یافت.


منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع جلسه امروز تعیین تکلیف نحوه برگزاری کنکور بود اما نکته مهم این است که تمام مباحث و خروجی‌های این جلسه ربطی به کنکور امسال ندارد و دانش‌آموزانی که درگیر کنکور امسال هستند اصلا نگران تغییرات ناگهانی در نحوه برگزاری کنکور نباشند.


کبگانیان گفت: هر زمان که تغییرات مصوب شده در نحوه برگزاری کنکور به مرحله اجرایی شدن برسد به شکل کاملا مدون و در فرصت کافی و زمان‌بندی شده در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت و از اجرای تغییرات به صورت دفعی پرهیز داریم و زمان کافی برای تطبیق با قانون و تغییرات جدید داده خواهد شد.


دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: نظرسنجی‌های انجام شده از محصلان و جوانان نشان می‌دهد که اجرای کنکور به سبک فعلی که سالهای طولانی در آن اصلاحاتی انجام نشده دارای معایب و محاسن است. با حذف کامل کنکور مخالفیم اما با ساماندهی آن با تفکیک سنجش و پذیرش می‌توان در آن اصلاحاتی انجام داد.


وی گفت: از سال ۱۳۸۲ که نقشه جامع علمی کشور ابلاغ شد کارهای کارشناسی متعددی در رابطه با نحوه اجرای کنکور صورت گرفته است. مشخص شد کنکور به سبک فعلی را کاملا نمی‌توانیم کنار بگذاریم چون سوالات دارای یکپارچگی است، امکان تخلف در آن پایین و نزدیک به صفر است، تصحیح یکنواخت است، بازه زمانی برگزاری آن محدود است لذا هزینه‌هایش برای کشور پایین است.


کبگانیان ادامه داد: اما کنکور به شیوه فعلی دارای آسیب‌هایی دارد. مهمترین آسیب این است که یادگیری‌هایی که برای کنکور انجام می‌شود عمق لازم را ندارند، تست‌محوری کنکور باعث شده علم به شبه عدم تبدیل شود. برخی کلاس‌های کنکور اختلاف رتبه دو هزارتایی را ایجاد کرده است که این مهارت است نه عمق یادگیری.


وی گفت:  معلمان و دلسوزان آموزش از عدم علاقه دانش‌آموزان به کلاس‌های درس و شتاب و علاقه برای شرکت کلاس‌های کنکور شکایت دارند.


کبگانیان گفت: دیگر آسیب کنکور ایجاد اضطراب شدید در جوانان است که باید ۱۲ سال تحصیل آنها در چند ساعت سنجیده شود از طرفی جوان مجبور است هر رشته‌ای را که قبول شد بلافاصله در مهرماه وارد آن شود تا دوباره فرآیند اضطراب‌زای کنکور را تجربه نکند لذا برای حل این مشکل تصمیم بر این شد که به جای یکبار امتحان در سال چندین بار امتحان گرفته شود و همچنین نمره حاصل از امتحان تا حداقل دو سال اعتبار داشته باشد.


دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: آسیب دیگر مربوط به آسیب‌های اقتصادی کنکور است و هزینه برخی کلاس‌های کنکور رقم نجومی پیدا کرده و فشار زیادی را به قشر متوسط به پایین وارد می‌کند و گردش مالی عجیبی برای برخی کلاس‌ها ایجاد کرده است.


کبگانیان گفت: وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی از کلیات طرح دفاع کردند و وزرای دولت و دیگر مسئولان هم اصرار داشتند که بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی و بالاترین مرجعی باشد که به طرح ورود می‌کند  شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، البته از دکتر مرادی از مجلس شورای اسلامی هم دعوت شد که نماینده‌ای برای حضور در جلسات داشته باشند.


وی گفت:  از طرف سازمان سنجش ایرادهایی اجرایی به طرح وارد شده بود که امروز مورد بررسی قرار گرفت و یکسری نکات فنی پیشنهاد و مقرر شد کار گروهی متشکل از ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور،  سازمان سنجش وزارت علوم و مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش این نکات فنی را پیگیری کنند.


دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: ایرادی که به طرح وارد شده این است که اختلاف استان‌های محروم و غیرمحروم زیاد است اما با آماری که وزارت آموزش و پرورش ارائه داد مشخص شد معدل استان‌های محروم و غیر محروم تفاوت بالایی ندارند. از طرفی این معدل‌ها مربوط به سال‌های گذشته و الان است و هنوز تحول و تغییری انجام نشده است.


وی گفت: از سال آینده کیفیت تحصیل و توجه دانش‌آموزانی به دروس دبیران و معلمان در دبیرستان و مدرسه برای ورود به دانشگاه بسیار موثر خواهد بود و تصمیم بر این شد که ۶۰ درصد وزن به وضعیت تحصیلی در آموزش و پرورش و ۴۰ درصد به کنکور داده شود تا توجه به کلاس و آموزش و پرورش افزایش پیدا کند.


کبگانیان گفت: بنا بر این شد که کار گروه سه جانبه تا دوشنبه آینده نتایج را تحویل دهند تا برای طرح در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شود.


انتهای پیام/۴۱۰۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب