بسترسازی خدمات نوین آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی/ «آموزشیار» بیانضباطی را سامان داد
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و کنکور گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان دانشگاهی از مردم، برای مردم و با مردم اقدامات مؤثری در راستای یکپارچگی اطلاعات دانشجویان انجام داده است.
سامانه «آموزشیار» مسیر انضباطبخشی دانشگاه را هموار میکند
راهاندازی سامانه «آموزشیار» در سال ۹۹ نقطه عطف اقدامات گام به گام دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر یکپارچگی، انضباطبخشی و شفافیت است. این سامانه در حال حاضر امور مختلف آموزشی مانند ثبتنام، انتخاب واحد، پرداخت شهریه، امکان درخواست وام، برگزاری کلاس و... را برای دانشجویان بهصورت یکپارچه مهیا کرده است. در واقع سامانه «آموزشیار» مسیر انضباطبخشی دانشگاه را هموار میکند
در واقع بیش از یک میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی خدمات یکسان دریافت میکنند و دیگر هر واحد دانشگاهی روش منحصر به فرد خود را ندارد، بلکه واحدهای دانشگاهی اطلاعات مورد نیاز را در سامانه «آموزشیار» بارگذاری میکنند و بر اساس این اطلاعات، سامانه دسترسیهای مختلف را در اختیار دانشجویان قرار میدهد.
دکتر طهرانچی: «آموزشیار» مانع برخوردهای سلیقهای در واحدهای دانشگاهی با دانشجویان میشود
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی میگوید: نظام «آموزشیار»، مانع برخوردهای سلیقهای در واحدهای دانشگاهی با دانشجویان میشود، دانشگاه آزاد اسلامی از مردم، برای مردم و با مردم است و ما تلاش خود را میکنیم که بتوانیم در این شرایط با مردم و دانشجویان همکاریهای لازم را داشته باشیم.
وی میافزاید: این دانشگاه خوشبختانه توانسته در دوران کرونا با ۲۸۰ هزار کلاس برخط، با پوشش قرار دادن بیش از ۷۰۰ هزار دانشجو، رکورد بینظیری را از آن خود کند و این اتفاق بزرگ بخشی از این زنجیره تکمیلی است، البته هر ساماندهی مشکل خاص خود را دارد که با هماهنگی و بیان تبادل نظر درباره مشکلات میتوان آن را بهنحو احسن حل کرد. حرکتی که اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده، در جهت تأمین کیفیت و پاسخگویی به دانشجویان است.
در واقع سامانه «آموزشیار» امکانات خوبی در حوزه آموزشی، اداری و مالی دانشجویان در نظر گرفته است که میتوان به میانافزار ارتباط با آموزش الکترونیکی، موتور مدیریت قواعد آموزشی، اپلیکیشن موبایل برای اساتید و دانشجویان، آگاسازی از طریق پیامک، پرداخت الکترونیکی، پرونده الکترونیکی دانشجویان و اساتید، ارزشیابی اساتید، حقالتدریس اساتید، برنامهریزی امتحانات و ارزشیابی تحصیلی دانشجو و فارغالتحصیلی و خروج از تحصیل اشاره کرد.
پورتال جامع مدیریت آموزشی اساتید، صدور خودکار احکام اساتید، مدیریت امور شهریه و تخفیف مالی دانشجویان، فرآیندهای خاص دانشجویان استعداد درخشان و شاهد و ایثارگر، پذیرش دانشجو، برنامهریزی آموزشی و... از دیگر امکاناتی است که در این سامانه در نظر گرفته شده است.
عطارزاده: ارائه خدمات نوین آموزشی و انضباطبخشی موجب تحول در دانشگاه آزاد اسلامی میشود
ایمان عطارزاده مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار آنا میگوید: سه مطالبه مقام معظم رهبری از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه بوده که همواره مورد تأکید رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه و به ویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است. لذا برنامهها و فعالیتهای تحولی دانشگاه در این راستا برنامهریزی و راهبری میشود.
به گفته وی، برای ایجاد تحول و پیشرفت در دانشگاه آزاد اسلامی که بزرگترین شبکه آموزشی کشور است، نیازمند مدیریت یکپارچه اطلاعات در حوزههای مختلف دانشگاه هستیم که این امر ارائه خدمات نوین آموزشی و پژوهشی، انضباطبخشی در اجرای قوانین و مقررات دانشگاه، شفافسازی آمار و اطلاعات، یکپاچه بودن ارائه خدمات ارزشمند در تمامی شعب دانشگاه را به همراه خواهد داشت.
مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی میافزاید: از دیدگاه مدیریتی این واقعیت وجود دارد که سازمانهای بزرگ برای موفقیت و پیشرفت نیازمند شیوه حکمرانی و مدیریت منسجم در ارائه خدمات هستند. دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان بزرگترین شبکه آموزشی در سطح ملی و بینالمللی با دارا بودن قریب به ۵۰۰ واحد و مرکز آموزشی افتخار تربیت نیروی انسانی متخصص، خلاق، کارآفرین، و بسترسازی برای ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، نوآوری و فناوری به تمامی دانشجویان، جامعه، صنایع و سازمانها در سطح ملی و بینالمللی را برعهده دارد. در واقع دستاوردهای بزرگ آموزشی، پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی در عرصههای ملی و بینالمللی مبین این افتخارات عظیم است.
عطارزاده معتقد است: وجود چنین تشکیلات و شبکه سازمانی عظیم در کشور که به مرور شکل گرفته، نیازمند حکمرانی و مدیریت یکپارچه بوده که مبنای تصمیمگیریهای مدیریتی و نیز توسعه و ارائه خدمات ارزشمند آموزشی، پژوهشی و فناورانه به جامعه بزرگ دانشگاهی و کشور است. در واقع سامانه «آموزشیار» ابزاری برای حکمرانی، مدیریت و راهبری شبکه علمی است.
مدیریت سیستمهای آموزشی واحدها در گذشته جزیرهای بود
وی توضیح میدهد: در گذشته به دلیل اقتضای سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری آن زمان، مدیریت سیستمهای آموزشی واحدهای دانشگاهی بهصورت واحدی و مجزا از هم (به تعبیری جزیرهای) صورت میگرفت. لذا این مدل، مشکلات جدی برای ستاد و واحدها از قبیل عدم دسترسی برخط به آمار و اطلاعات مورد نیاز، دشواری در نظارت بر اجرای قوانین و مقررات آموزشی، عدم امکان ارائه و اجرای خدمات یکپارچه و برخط آموزشی، برگزاری کلاسها بهصورت استانی یا کشوری، کاهش شفافیت و نظارتهای آموزشی و شهریهای عدم رعایت و اجرای همزمان سرفصلهای جدید مصوب، وجود مشکلاتی در دروس اعلامی برای دانشجویان میهمان، عدم امکان کنترل فرآیند فارغالتحصیلی متمرکز به وجود آورد.
مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: عدم دسترسی به اطلاعات دانشجویان توسط حوزههای ذینفع دانشگاه در جهت تسهیلگری در روند بررسی پرونده دانشجویان در کمیسیونهای مختلف، گسستگی و تنوع در سیستمهای اتوماسیون آموزش واحدها، خطاهای ثبت اطلاعات در واحدهای دانشگاهی، افزایش حجم کاری غیر اثربخش در حوزههای دانشگاه، مدل جزیرهای اتوماسیون آموزش متعدد و متنوع در واحدهای دانشگاهی، چالشهای سیستم کدینگ مجزا برای رشتهها و دروس، عدم نظارت بر صدور گواهیهای صادره برای دانشجویان، عدم مدیریت تعداد کلاسهای غیرضرور با هزینههای اضافی در واحدها، ارائه گزارش از منابع مختلف و تجمیع آنها که میتواند خطای انسانی را به همراه داشته باشد، از دیگر مشکلاتی است که در گذشته و قبل از راهاندازی سامانه «آموزشیار» وجود داشت. همچنین در برخی موارد به دلیل زمانبر بودن فرآیند تجمیع این اطلاعات، ارزش لازم برای تصمیمگیری در گذر زمان از دست میرفت.
به گفته عطارزاده، این گزارشهای متعدد گاهی تکراری بود و بهطور مستمر از واحدهای دانشگاهی درخواست میشد که گاهی نارضایتی واحدهای دانشگاهی را در این خصوص به همراه داشت و بسیاری موارد متعدد دیگر که در جای خود قابل تأمل و بررسی است؛ این ترسیمبخشی از مشکلات در شرایط قبلی دانشگاه (شهریور ۹۹ و ماقبل) است که از یک طرف با توجه به مشکلات عدیدهای که مدل جزیرهای سیستمهای آموزش متنوع برای دانشگاه ایجاد کرد و از طرف دیگر مطالبات دانشجویان و واحدهای دانشگاهی در خصوص ارائه یک سیستم یکپارچه از نظام آموزشی دانشگاه مطرح شده بود، تصمیم به راهاندازی «آموزشیار» گرفته شد.
وی میافزاید: تصمیمهای قاطع و ارزشمند تیم مدیریتی انقلابی دانشگاه موجب محقق شدن تحولی عظیم در دانشگاه آزاد اسلامی شد. در واقع علیرغم چالشها و مسیر دشواری که همه کارشناسان میگفتند، با هدف ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه، اقدام به بسترسازی و استقرار طرح تحولی موفق و درخشان در دانشگاه به نام «آموزشیار» شد.
بنابراین انضباط دادن به امور آموزشی یکی از دستاوردهای «آموزشیار» است که نمیتوان به سادگی از آن عبور کرد. سامانهای که بیانضباطی در واحدها را نظم بخشید و ساماندهی کرد. انتظار میرود امکانات «آموزشیار» در سال ۱۴۰۰ بهگونهای تقویت شود تا دانشجویان از این سامانه بهره کافی ببرند و دانشگاه آزاد اسلامی را به الگویی برای سایر دانشگاهها در زمینه انضباطبخشی آموزشی تبدیل کند.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/