دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1394 - 15:20

چند توصیه برای سلامت تغذیه در شب یلدا

یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی به ارائه توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی در شب یلدا پرداخت و گفت: مردم باید از افراط و تفریط در مصرف آجیل، میوه، شیرینی‌جات و ... در این شب به شدت خودداری کنند.
کد خبر : 57173

دکتر احمدرضا درستی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا با توجه به فرا رسیدن شب یلدا و توصیه‌های تغذیه‌ای در این شب، گفت: همانگونه که کمبود دریافت مواد غذایی افراد را دچار سوء تغذیه می‌کند، پرخوری نیز می‌تواند این مشکل را برای افراد به همراه داشته باشد .


وی افزود: مصرف زیاد مواد غذایی انرژی فراوانی را به بدن می‌رساند که مازاد این انرژی به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود و خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن را در پی خواهد داشت.


این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، عنوان کرد: مصرف بیش از حد ویتامین‌های گروه B در شب یلدا موجب بروز التهاب، مشکلات پوستی و عصبی می‌شود، همچنین مصرف بیش از مقدار ویتامین‌های گروه C مشکلات قلبی و عروقی را به همراه دارد و موجب لطمه زدن به کلیه و کبد می‌شود.


درستی در ادامه تصریح کرد: مصرف بیش از مقدار ویتامین‌های گروه A نیز موجب مسمومیت و بروز لطمه‌های جبران ناپذیر به سلامتی افراد می‌شود.


مدیر گروه تغذیه جامع دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در شب یلدا اغلب خانواده‌ها در محفلی به دور هم جمع می‌شوند که این مساله گاهی موجب افزایش مصرف چای در برخی افراد می‌شود که باید گفت مصرف بیش از مقدار چای علاوه بر صدمه به دندان می‌تواند دستگاه گوارشی، کلیه و مثانه را تحت فشار قرار دهد.


وی در خصوص مصرف آجیل گفت: بدن به تعداد اندکی از مغزها نیاز دارد اما باید توجه داشت مصرف بیش از مقدار هر کدام موجب بروز زمینه چاقی و دیابت می‌شود.


این متخصص تغذیه و رژیم غذایی با توجه به هنداونه و انار به عنوان میوه‌های یلدا، گفت: با توجه به اینکه زمستان فصل رشد هنداونه نیست و هنداونه‌های موجود در انبار و یا شرایط مناسب نگه‌داری شده‌اند به افراد توصیه می‌شود با دقت بیشتری هنداونه را مورد استفاده قرار دهند.


درستی افزود: مصرف انار و آب انار به مقدار فراوان نیز می‌تواند فیبر فراوانی را وارد بدن کند.


این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: در خصوص مصرف شیرینجات نیز به افراد توصیه می‌شود شیرینی‌ها تازه و فاقد مواد رنگی تزئینی استفاده کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته