دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 فروردين 1400 - 12:44

درباره خدمات و مزایای پرینت سه بعدی بیشتر بدانید

آیا از ویژگی‌ها و مزایای پرینت سه بعدی اطلاع دارید؟ آیا می‌دانید که چه تاثیری در کاهش هزینه‌ها دارد؟ در این مطلب نگاهی سه بعدی به دنیای ساخت‌وتولید می‌اندازیم.
کد خبر : 571569
پرینت سه بعدی

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، پرینت سه بعدی یک فناوری نوآورانه است که به شما این امکان را می‌دهد که از یک مدل دیجیتالی، یک شی فیزیکی تولید کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که با کامپیوتر یک طرح بسازید، فایل آن را به چاپگر سه بعدی ارسال کنید و سپس شی خود را به شکلی کامل برای بررسی‌های پیش‌تولید تحویل بگیرید. در اصل پرینت سه بعدی یک فرآیند افزودنی است، زیرا طبق طرح، لایه‌های پلاستیکی یکی پس از دیگری برای ایجاد شی فیزیکی ساخته و سپس روی هم پردازش می‌شوند. فرآیند پرینت سه بعدی در دهه 1980 طراحی شد و در ابتدا «نمونه‌سازی سریع» نامیده می‌شد. این فرآیند عالی شرکت‌ها را قادر ساخت تا نمونه‌های اولیه را به سرعت و با مشخصات دقیق تولید کنند. امروزه، فضای استفاده از آن بسیار متنوع‌تر شده است. علاوه‌بر شرکت‌های ساخت‌وتولید، مهندسان معماری و طراحی داخلی، مربیان مدارس، پزشکان، محققان، جواهرسازان و طراحان لباس نیز از این فناوری برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای مختلف مانند نمونه‌سازی، ساخت ماکت و تعویض قطعه معیوب استفاده می‌کنند. در ادامه با ویژگی‌ها و مزایای این فناوری عالی آشنا خواهید شد.


پرینت سه بعدی چگونه کار می‌کند؟


به‌طورکلی، تمام فرآیندهای پرینت سه بعدی با یک مدل کَد (CAD) شروع می‌شود که برای تهیه طرح به نرم‌افزار ارسال می‌شود. بسته به نوع کاربرد، چاپگر سه بعدی ممکن است با رزین جامد یا پودر تف‌جوشی، قطعات مورد نظر را طبق طرح تولید کند. سپس قطعات از چاپگر خارج شده و بر روی یکدیگر پردازش می‌شوند. در ادامه می‌توانید با جزئیات بیشتر نحوه عملکرد فناوری پرینت سه بعدی آشنا شوید.


1. ایجاد یک طرح دیجیتالی: اولین مرحله ایجاد یک طرح دیجیتالی به کمک یک برنامه مدل‌سازی سه بعدی (CAD - Computer Aided Design) یا با استفاده از یک اسکنر سه بعدی است. حتی می‌توان از یک طرح مدل سه بعدی قبلی که در پایگاه داده شرکت یا وب‌سایت‌های مختلف موجود است، استفاده کرد.


2. ارسال طرح دیجیتالی: سپس طرح به یک نرم‌افزار پرینت سه بعدی مانند آلتیمیت کیورا (Ultimate Cura) ارسال می‌شود. این نرم‌افزار طرح دیجیتالی را به چند لایه تقسیم کرده و آن‌ها را به یک فایل G-code تبدیل می‌کند که توسط چاپگر سه بعدی قابل خواندن است.


درباره خدمات و مزایای پرینت سه بعدی بیشتر بدانید


3. ذخیره / انتقال: فایل نهایی نرم‌افزار آلتیمیت کیورا در یک USB ذخیره و سپس در چاپگر قرار می‌گیرد. حتی می‌توان آن را در فضای ابری ذخیره و سپس به چاپگر ارسال کرد.


4. چاپ سه بعدی: حال با شروع کار چاپگر، به‌ترتیب قطعات یا لایه‌هایی از شی تولید می‌شوند. برخی از چاپگرهای سه بعدی از لیزر برای ترمیم رزین مایع درون پلاستیک جامد استفاده می‌کنند و برخی دیگر ذرات کوچک پودر پلیمر را در دمای بالا برای ساخت قطعات ذوب می‌کنند. اکثر چاپگرهای سه بعدی می‌توانند تا پایان کار بدون نظارت کار کنند. حتی دستگاه‌های مدرن آن به طور خودکار می‌توانند مواد مورد نیاز ساخت قطعات را در کارتریج دوباره پر کنند. قطعات چاپ‌شده سه بعدی را می‌توان به‌طور مستقیم یا پس از پردازش به کمک ماشین‌کاری، آسترکاری، رنگ‌آمیزی و بستن یا اتصال استفاده کرد.


درباره خدمات و مزایای پرینت سه بعدی بیشتر بدانید


بنابراین فناوری پرینت 3 بعدی به‌عنوان یک مرحله ابتدایی در کنار روش‌های متداول ساخت، گزینه عالی برای رفع عیوب شی مورد نظر، بررسی میزان کارایی آن و کاهش هزینه‌های تولید است. به‌خصوص در زمینه سرمایه‌گذاری برای ساخت جواهرات و لوازم پزشکی و دندانپزشکی یا حتی قطعات سفارشی!


درباره خدمات و مزایای پرینت سه بعدی بیشتر بدانید


مزایای پرینت سه بعدی


اصولا فرآیندهای تولید افزایشی (additive manufacturing) مانند پرینت سه بعدی، با افزودن لایه‌به‌لایه مواد، اشیا را می‌سازند و از مزایای منحصربه‌فرد زیر نسبت به فرآیندهای تولیدی سنتی و تفریحی برخوردار هستند:


افزایش سرعت


با فرآیندهای تولید سنتی، دریافت قطعه ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها به طول انجامد. اما چاپ سه بعدی در عرض چند ساعت مدل‌های CAD را به قطعات فیزیکی تبدیل می‌کند و قطعات و مجموعه‌هایی را از مدل‌های مفهومی یکبارمصرف به نمونه‌های اولیه کاربردی و حتی تولیدهای کوچک برای آزمایش تبدیل می‌کند. این امر به طراحان و مهندسان این امکان را می‌دهد که ایده‌های خود را سریع‌تر توسعه دهند و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولات را با سرعت بیشتری به بازار عرضه کنند.


درباره خدمات و مزایای پرینت سه بعدی بیشتر بدانید


کاهش هزینه


با پرینت سه بعدی، دیگر نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای قالب‌بندی یا ماشین‌کاری نیست. زیرا از نمونه‌سازی تا تولید، می‌توان از آن برای ایجاد قطعات با هندسه‌های مختلف استفاده کرد. بنابراین چاپ سه بعدی به طور فزاینده‌ای قادر به تولید قطعات کاربردی نهایی است و می‌تواند به‌راحتی جایگزین روش‌های تولید سنتی پرهزینه شود.


درباره خدمات و مزایای پرینت سه بعدی بیشتر بدانید


امکان سفارشی‌سازی


معمولا مشاغل مدام در تلاش برای استانداردسازی محصولات هستند تا تولید آن‌ها از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد. درحالی‌که با پرینت سه بعدی، فقط طراحی دیجیتالی محصولات باید تغییر کند تا هر محصول بدون صرف هزینه اضافی، متناسب با سلیقه مشتری درآید. این تحول در ابتدا در صنعت‌هایی مانند داروسازی و دندانپزشکی آغاز شد. اما با ارزان‌تر شدن پرینت 3 بعدی، در حال حاضر به طور فزاینده‌ای برای سفارشی‌سازی گسترده محصولات مختلف (از کفش گرفته تا لباس و دوچرخه) استفاده می‌شود.



داشتن آزادی عمل در طراحی


چاپ سه بعدی می‌تواند اشکال و قطعات پیچیده‌ای مانند جواهرات (آویزهای زینتی)، میکروکانال‌های پزشکی و اشکال ارگانیک ایجاد کند که ساخت آن‌ها با روش‌های سنتی تولید، پرهزینه یا حتی غیرممکن است، چراکه با داشتن آزادی عمل در طراحی و کاهش زمان مونتاژ، امکانات جدیدی برای طراحی و مهندسی فراهم می‌شود.


درباره خدمات و مزایای پرینت سه بعدی بیشتر بدانید


کاهش ریسک تولید


تولید یک محصول، فرآیندی تکراری است که نیاز به چندین مرحله آزمایش، ارزیابی و تصحیح دارد. یافتن و برطرف کردن به‌موقع اشکالات طراحی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا از تجدیدنظرهای پرهزینه جلوگیری کنند. با استفاده از پرینت سه بعدی، مهندسان می‌توانند نمونه‌های اولیه را که مانند محصولات نهایی به نظر می‌رسند و کاملاً کاربرد دارند، آزمایش کنند و ریسک‌های مربوطه را قبل از ورود به تولید کاهش دهند.


خدمات پرینت سه بعدی در تهران


خوشبختانه در حال حاضر امکان انجام پرینت سه بعدی در کشور ما نیز فراهم شده است. مرکز خدمات پرینت سه بعدی پارسیان یکی از این مراکز است که با بهره‌مندی از تیم افراد متخصص و باتجربه خود، به یکی از مجموعه‎های پیشرو در زمینه پرینت سه بعدی تبدیل شده است، چراکه علاوه‌بر پرینت سه بعدی، امکان ارائه خدمات مشاوره در زمینه طراحی، مهندسی معکوس، طراحی سه بعدی و ساخت ماکت با چاپگر سه بعدی را نیز دارد. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت این مرکز از نمونه‌ کارهای پرینت سه بعدی و کیفیت عالی خدمات آن‌ها دیدن بفرمایید. مجموعه پارسیان از دستگاه‌های پرینتر سه بعدی با قابلیت تکنولوژی FDM و SLA بهره می‌برد و دقت پرینت سه بعدی در دستگاه‌های FDM آن نهایتا ۵۰ میکرون است. ازآنجایی‌که تنوع متریال در تکنولوژی FDM زیاد است، رایج‌ترین فیلامنت‌های مورد استفاده در این مرکز PLA ، ABS و PETG است. برای آگاهی از هزینه‌های خدمات پرینت 3 بعدی در مرکز پارسیان و ارائه سفارش، با کارشناسان آن به شماره‌های 66535058-021 و 09128161078 تماس بگیرید.


انتهای پیام/ر

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب