5 پیشنهاد برای پشتیبانی و مانعزدایی از بخش تولید/ ظرفیتهایی که به حمایت از تولیدات داخلی کمک میکند
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ سال 1399 که از سوی مقام معظم رهبری بهعنوان سال جهش تولید نامگذاری شده بود به پایان رسید و به تاریخ پیوست و هر اقدامی از سوی مسئولان و مردم برای تحقق شعار این سال صورت گرفته بود با تلخی ویروس کرونا سرانجام خوبی نداشت؛ اما رهبر معظم انقلاب سال 1400 را نیز به شعار تولید اختصاص دادند و اینکه چرا چند سالی است شعار سال به حوزه اقتصادی اختصاص پیدا کرده، مسئلهای است که باید بررسی شود. سال جدید که با شعار «تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها» نامگذاری شده، تمام ارگانها، سازمانها، بسیج، سپاه، دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، نیروهای مردمی و ... باید پای کار بیایند.
دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا رسالت بسیار سنگینی دارد و بهعنوان نهاد نخبهپرور باید سهم بیشتری در تحقق شعار سال داشته باشد، کما اینکه در سال 1399 هم با تولیدات پژوهشی و اختراع مخترعان خود که در مواردی جزء معدود اختراعات حوزه خاورمیانه و ایران بود بهخوبی توانست نقش خود را ایفا کند. امسال هم دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام نوروزی خود تأکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق شعار سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب «تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها» نامگذاری شده از همه ظرفیتها و توانمندیهای خود بهره میگیرد تا برنامه ها و اهداف بر این اساس تنظیم و اجرا شود.
حال در سال «تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها» دانشگاه آزاد اسلامی بهخصوص واحدهای این دانشگاه در استانها باید با کسب تجربه بیشتر از سالهای گذشته و به میدان آوردن تمام ظرفیتهای تولید علاوه بر اشتغالزایی دانشجویان توأم با تحصیل یا همان طرح پویش علاوه بر ایجاد شغل تکان اساسی به حوزه تولید بدهند و در راستای رونق، جهش و مانعزداییها از تولید حرکت کنند.
در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان دارای ظرفیت بسیار زیادی است که بهرهگیری از این ظرفیتها میتواند بخش مهمی از مشکلات فراوان این استان در حوزه تولید و اشتغال را رفع کند.
بر این اساس، خبرنگار آنا برای بررسی و تحلیل شعار سال 1400 (تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها) با محور نقش و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی گفتوگویی را با جهانشیر امینی رئیس دنشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و سنندج ترتیب داده است که مشروح گفتوگو در پی میآید.
آنا: با توجه به شعار «تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها» نقش و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی را در تحقق این هدف چگونه ارزیابی میکنید؟
امینی: رسالت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی انجام پژوهشهای کاربردی است و مقرر شده که سرریز علم به صنعت و چرخه تولید وارد شود. به نظر میرسد که دانشگاهها بهصورت عام و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت خاص میتوانند با انجام پژوهشهای کاربردی، پشتیبانی لازم را از چرخه تولید انجام دهند و از طریق تقویت ارتباط با صنعت گامهای مهمی را در راستای شناسایی مهمترین عوامل و موانع تولید بردارند.
نقش دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی در تولید علم، مهارت، فناوری و نوآوری بسیار حائز اهمیت و برجسته است. یکی از وظایف دانشگاه نیز آموزش دانش و علوم مختلف در حوزههای فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم پایه، علوم انسانی و هنر است. اصولاً یکی از ظرفیتهای توانمند و قدرت ملی یک کشور داشتن نیروی آموزشدیده و ماهر است که نقش نیروی محرکه را در هر سازمان و موسسه ایفا میکند.
کمک دانشگاه آزاد اسلامی به تحقق شعار سال 1400 در حوزه آموزش و پژوهش
بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی باید در تربیت این نیروی آموزشدیده رسالت خود را انجام دهد و قطعاً آموزش بهروز دانشجویان در راستای مشکلات تولید در بخشهای صنعت، کشاورزی و ... منجر به اشتغالزایی بیشتر جوانان، دانشجویان، افزایش بهرهوری و ارتقای راندمان تولید از نظر کمّی و کیفی خواهد بود؛ البته ارتباط دانشگاه در حوزههای مختلف صنعت و کشاورزی و مطالبات آنها از دانشگاه بسیار مهم است، بهعنوان مثال ایجاد یک کارگروه در هر استان با کمک استانداری و دانشگاه در راستای رفع این موانع بسیار مهم است.
آنا: دانشگاه چگونه میتواند پشتیبان بخش تولید کشور و رفع موانع در این مسیر باشد؟
امینی: دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش و تحقیقات کاربردی میتواند به تولید و رفع موانع آن کمک قابل توجهی کند. یکی از وظایف دانشگاه در حوزه ایجاد انگیزه در نیروی جوان فعال جامعه برنامهریزی و تدوین سرفصل دروس در راستای مهارتآموزی است.
دانشگاه در رشتههای علوم انسانی نیز باید در دانشجویان ایجاد انگیزه، تحرک، پویایی، مهارتآموزی، فرهنگ کار، سحرخیزی، غیرت ملی، اعتماد و اعتقاد به توانمندیهای داخل، مصرف کالای وطنی، روحیه همکاری و کارگروهی و ...کند.
در حوزه کشاورزی و صنعت هم دانشگاه میتواند در انجام آموزش درست و کاربردی و ایجاد شرکت های دانشبنیان، مراکز رشد، سراهای نوآوری و ... در حل مشکلات بخش کشاورزی و صنعت بسیار نقشآفرین باشد.
علاوه بر این، برای اینکه دانشگاه بتواند نقش خود را بهگونهای مؤثر در راستای پشتیبانی از تولید و شناسایی و رفع موانع بردارد پیشنهادهایی مانند؛ تشکیل کارگروه پشتیبانی و شناسایی موانع تولید در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، عضویت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کارگروه رفع موانع تولید استانداریهای کشور، انجام پژوهشهای کاربردی در راستای شناسایی مهمترین موانع تولیدی در صنعت و سازمانهای تولیدی و خدماتی، اختصاص برخی از کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی با محور پشتیبانی و شناسایی موانع تولید، برگزاری همایشهای ملی و بینالمللی با محور شعار سال و معرفی توانمندیهای دانشگاه و اعضای هیئت علمی در راستای ارائه مشاورههای کاربردی و منتورینگ برای بخشهای تولیدی هر استان میتواند راهگشا باشد.
آنا: دکتر طهرانچی در راستای تحقق شعار سال جدید بر ضرورت استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد تا برنامهها و اهداف بر این اساس تنظیم و اجرا شود، ظرفیت و توانمندی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان را در این راستا چگونه ارزیابی میکنید؟
امینی: برنامههای دانشگاههای آزاد اسلامی استان کردستان در راستای پشتیبانی از تولید در دو مسیر طراحی خواهد شد. مسیر نخست، استفاده از ظرفیت رشتههایی مانند کشاورزی و دامپروری، مهندسی صنایع و مدیریت و سایر رشتههای مرتبط که میتوانند بهگونهای مستقیم در زمینههای تخصصی خود ایفای نقش کنند.
دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان در سال 1399
در مسیر دوم از طریق راهاندازی مدارس عالی مهارتی مانند مدرسه عالی مهارتی سنگ در شهرستان قروه که منبع تولید سنگهای گرانقیمت و تزیینی است به تربیت نیروهای ماهر اقدام خواهیم کرد، راهاندازی مدرسه عالی مهارتی فرش در شهرستان بیجار با توجه به قابلیتهای این شهر میتواند کمکهای مؤثری به حمایت از تولیدات داخلی در زمینه فرش و صنایع دستی مرتبط کند.
مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی در شهرستان سقز و مدرسه عالی مهارتی کشاورزی و باغداری در شهرستان مریوان نیز در این راستا و بهمنظور تربیت نیروهای ماهر راهاندازی خواهد شد.
آنا: در تحقق شعار جهش تولید چقدر موفق بودید؟
امینی: عقد قراردادهای بروندانشگاهی با شرکت گاز، سازمان تعاون، پزشکی قانونی و معاونت غذا و دارو به مبلغ 500 میلیون تومان، فعال شدن مراکز تحقیقاتی کشاورزی و دامپروری، مرکز تحقیقات کردستانشناسی و مرکز تحقیقات خانواده و عقد قرارداد کاری و درآمدزایی به میزان 240 میلیون تومان، ساماندهی کارآموزیهای دانشجویان بهسمت مهارتآفرینی با همکاری سازمان فنی و حرفهای، شناسایی و تدوین سه چالش با 121 زمینه پژوهشی در حوزه کشاورزی و انرژیهای تجدیدپذیر برای ثبت در سامانه پایش آزاد، اخذ مجوز و راهاندازی چهار نشریه علمی ـ پژوهشی مدیریت دانش و ورزش، آموزش و پرورش متعالی, مطالعات اسلامی ایرانی خانواده، فعالیت بدنی و تندرستی و فعالسازی مجله دامپزشکی مطالعه بالینی دامهای بزرگ، دریافت رتبه «الف» در دو مجله زبان و ادبیات فارسی و مدیریت صنعتی، رشد چاپ مقالات در مجلات jcr به میزان 32 درصد نسبت به سال 98، درآمدزایی 100 میلیون تومانی از خدمات آزمایشگاهی، تولید یک محلول ضدعفونیکننده با ماتریس نقره توسط گروه شیمی که در حال اخذ مجوز از دانشگاه علوم پزشکی است، بخشی از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان در سال جهش تولید بوده است.
راهاندازی مرکز مهارتآفرین و مشاوره شغلی برای انجام کارآموزی دانشجویان و هدایت درست آنها در راستای مهارتافزایی با همکاری سازمان فنی و حرفهای استان کردستان، هدایت و راهنمایی دانشجویان در مراکز تحقیقاتی از قبیل مرکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری و گیاهان دارویی، مرکز تحقیقات خانواده، مرکز تحقیقات کردستانشناسی و مرکز رشد و سرای نو آوری با کمک استادان توانمند و کارآمد واحدهای دانشگاه، عضویت دانشگاه در شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی، استفاده دو پایاننامه گروه کامپیوتر از گرانت فناوری پارک علم و فناوری، برگزاری بالای هفت وبینار با ارگانهای مختلف و هشت وبینار انجمن علمی و برگزاری کارگاه با 80 شرکتکننده دانشجویان انجمن علمی زیست فناوری با درآمد 17 میلیون تومانی، اقدام برای راهاندازی سرای نوآوری گردشگری و صنایعدستی که در شرف مجوزهای لازم از سازمان مرکزی بوده، جذب شرکت دانشبنیان سبک لوله و جذب هشت هسته فناور جدید در مرکز رشد واحدهای فناور واحد سنندج بخشی دیگر از اقدامات دانشگاه در سال جهش تولید است.
آنا: و کلام آخر...
امینی: دانشگاه باید در راستای توسعه پایدار و هدفمند برای رفع مشکلات جامعه حرکت کرده و با شناسایی مشکلات و موانع به ارائه راهکارهای کاربردی و اقتصادی پویا اقدام کرده و با مهیاسازی زیرساختها، رویکردهای جدیدی از دانشگاههای نسل سوم و چهارم را ارائه کند؛ البته برای تحقق افزایش تولید، پشتیبانی و رفع موانع هر سه قوه مجریه، مجلس و قضائیه باید بهصورت واحد و یکصدا با دانشگاهها برای این مهم برنامهریزی مستمر و پایدار داشته باشند و طی چند سال قطعاً اگر خالصانه و صادقانه روی این کار تمرکز کنند و از ظرفیت قانون برای این کار استفاده شود با کمک دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و ظرفیت نخبگان کشور بخش زیادی از مشکلات کشور و اشتغال جوانان مرتفع خواهد شد.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/