لزوم ایجاد رضایت در دانشجویان با ارتقای سطح کیفی آموزش و پژوهش/ تولید اولیه 2 محصول دانشبنیان در سال 99 انجام شد
گروه استانهای خبرگزاری آنا – مجتبی آزادیان؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان دوم آبان 1368 راهاندازی شد و فعالیت آموزشی خود را از نیمسال دوم سال تحصیلی 1369-1368 با پذیرش حدود 130 دانشجو در دو رشته کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی و آموزش ابتدایی در ساختمان استیجاری با زیربنای حدود 700 متر مربع و با حداقل امکانات لازم آغاز کرد.
همزمان با گسترش دانشگاه و افزایش رشتههای جدید، تلاش برای احداث مجتمع دانشگاهی در حاشیه جاده آسیایی آغاز شد و فاز نخست آن در دهه فجر 1376 در سایت 15 هکتاری در کیلومتر 4 جاده قوچان ـ مشهد، در ساختمان آموزشی با زیربنای 8 هزار متر مربع راهاندازی و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
فاز دوم (با توجه به اینکه اکثر دانشجویان واحد غیربومی و خواهر هستند و بهعلت کمبود ساختمان استیجاری با کاربری مناسب در سطح شهر) ساخت خوابگاه مرکزی فاز 1 خواهران با ظرفیت 350 نفر در زیربنای 2 هزار و 800 متر مربع در اولویت بعدی قرار گرفت که خرداد 1380 آماده و با امکانات رفاهی مناسب به بهرهبرداری رسید و همزمان با احداث خوابگاه، ساخت ساختمان اداری دانشگاه با زیربنای 2 هزار و 800 متر مربع در فاز 3 آغاز شد و نهایتاً آذر 1381 آماده و به بهرهبرداری رسید.
فاز 4 خوابگاه شماره 2 مرکزی با ظرفیت 350 نفر و زیربنای 2 هزار و 800 متر مربع نیز احداث شد. پس از آن ساختمانهای دانشکده پرستاری و مامایی با زیربنای 2 هزار و 238 متر مربع، ساختمان سلفسرویس با زیربنای 2 هزار و 200 متر مربع و مجتمع آموزشکده سما (شامل سه باب آموزشگاه) با زیربنای 4 هزار و 800 متر مربع و ساختمان آموزشی پژوهشی دکتر جوانبخت با زیربنایی بالغ بر 5 هزار متر مربع در بهمن 1386 احداث و به بهرهبرداری رسیدند.
در مراحل بعدی توسعه دانشگاه، دانشکده علوم انسانی با زیربنای 4 هزار و 632 متر مربع و مسجد دانشگاه نیز با زیربنای هزار و 862 مترمربع و مجموعه ورزشی شهید کلاهدوز با زیربنای 7 هزار و 169 مترمربع و تعمیرگاه و پارکینگ با زیربنای 800 مترمربع و فاز 3 دانشکده پرستاری با زیربنای حدود 500 مترمربع ساخته و به بهرهبرداری رسیدند.
با این مقدمه خبرنگار خبرگزاری آنا بهمنظور تشریح تازهترین دستاوردها و فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان در سال 1399 و اهداف، برنامهها، مأموریتها و چشماندازها در سال 1400 با غلامرضا کاظمی رئیس این دانشگاه به گفتوگو پرداخته است که مشروح آن را میخوانید.
آنا: شاخصترین فعالیتها و دستاوردهای واحد دانشگاهی قوچان بهویژه در حوزه پژوهش و فناوری در سال 99 چیست؟
کاظمی: ارائه و چاپ چند مقاله از اعضای هیئت علمی در مجلات و ژورنالها با رنکینگ Q1 و Q2، افزایش جذب دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی در مقایسه با سنوات گذشته، تهیه و آمادهسازی بستر حرکت به سمت آموزشهای مهارتمحور برای دانشجویان، تقویت و افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی و کارکنان با برگزاری کلاسها و کارگاههای مختلف، برگزاری چند وبینار تخصصی در رشته و گروههای مختلف آموزشی، تقویت و گسترش روابط بین سازمانی با سایر مؤسسات آموزش عالی شهرستان و سایر شرکتهای خصوصی بخشی از فعالیتها و دستاوردهای این دانشگاه در سال 1399 هستند.
ایجاد پایلوت تولید کارگاهی ماده گندزدا و ضدعفونیکننده «سدیم ایزو کلرو سیانوریت و مشتقات آن» توسط شرکت دانشبنیان مستقر در مرکز رشد «آساک شیمی گستر»، ایجاد پایلوت تولید کارگاهی انواع گریسهای نسوز، روانکنندهها و ماستیکها، مربوط به دستگاههای حفاری تونل «tbmL» و مصارف صنعتی و عمومی توسط واحد فناور مستقر در مرکز رشد «الماس فام شیمی محور» از دیگر فعالیتها و دستاوردهای واحد قوچان بهویژه در حوزه پژوهشی در سال 1399 بوده است.
آنا: سال 99 را با شرایط کرونایی و مبارزه با این ویروس طی کردیم. واحد متبوع شما در این راستا چه دستاورد یا محصولاتی علیه این بیماری داشت؟
کاظمی: با مجوز ستاد مبارزه با بیماری کرونای شهرستان قوچان، تولید ماده گندزدا و ضدعفونیکننده سدیم دی کلر و سیانورات و ... توسط شرکت دانشبنیان و واحد فناور آساک شیمی گستر در مرکز رشد این واحد دانشگاهی در غلظتهای مختلف و کاربرد و مصارف عمومی، بیمارستانی و ... که واقعاً کمک خوبی به مردم شهرستان شد، تعریف پایاننامههایی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی درباره مباحث روانشناسی، جامعهشناسی و پزشکی شیوع ویروس کرونا، ضدعفونی مساجد و مدارس روستایی شهرستان قوچان و برگزاری کارگاههای توانمندسازی بهصورت مجازی برای سایر ادارات و ارگانهای شهرستان ازجمله اقدامات و محصولات تولیدشده در راستای مقابله با کرونا هستند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان با شیوع بیماری کرونا از شهرستان قوچان، بلافاصله اقداماتی را در راستای مبارزه با این ویروس آغاز کرد که نتایج و بازخورد خوبی را در زمینه مهار این بیماری دربرداشت.
مهمترین فعالیتهای انجامشده شامل تشکیل بیش از 20 اکیپ بهداشتی برای ضدعفونیکردن مدارس، مساجد، خوابگاهها و سایر مراکز عمومی در سطح شهرستان قوچان و شهرستانهای درگز، فاروج، شیروان، چناران، مشهد و روستاها و توابع آنها با محلول ضدعفونیکننده ساختهشده توسط اعضای هیئت علمی، تهیه و توزیع بیش از 5 هزار بسته بهداشتی شامل ماسک و ژل ضدعفونیکننده بین کارکنان ادارات، دبیرستانها و سایر شهروندان در مکانهای یادشده و ساخت محلول ضدعفونیکننده توسط اعضای هیئت علمی و استفاده از آن در جریان مقابله با ویروس کرونا از زمان شروع این بیماری تاکنون است.
آنا: با ورود به سال 1400 و تأکید مسئولان بر انتخاب دانشگاه آزاد بهعنوان انتخاب نخست داوطلبان در سال 1404، چگونه و با چه سیاستها و برنامههایی باید به این هدف نزدیک شویم؟
کاظمی: با نرمافزار آموزشیار چنین چیزی محقق نخواهد شد. برای نزدیکشدن به این هدف لازم است اقداماتی مانند ایجاد رضایتمندی هرچه بیشتر برای دانشجویان از طریق ارتقای سطح کیفی آموزش و پژوهش، نگاه مسئلهمحور و حل مشکلات اجتماعی بهویژه در شیوه تدریس و طرح درس اعضای هیئت علمی انجام شود.
با گذشت حدود چهار دهه از عمر دانشگاه آزاد اسلامی در کنار تمام نقاط قوت موجود، متأسفانه هنوز نقایص و کاستیهایی در شالوده این مرکز بزرگ علمی به چشم میخورد که باید مورد واکاوی جدی و عمقی قرار گیرد. اگر دانشگاه آزاد اسلامی بخواهد بهعنوان برندی بین دانشگاههای سطح کشور و حتی منطقه تبدیل شده و بتواند در جذب متقاضیان ورود به دانشگاه موفق باشد، باید مسیر زیادی را بپیماید.
در این مسیر باید اصلاح هرم نسبت دانشجو به اعضای هیئت علمی، اصلاح هرم نسبت کارمند به دانشجو، تقویت نظام آموزشی به سازمانیافته و یکپارچه و پرهیز از تکروی واحدهای دانشگاهی، اتحاد و همسویی نگرش و عملکرد رؤسا و مسئولان تصمیمگیرنده، تقویت ساختار علمی بهویژه در زمینه فعالیتهای پژوهشی، تبدیل علم به ثروت از فعالیتها و خروجی کارهای انجامشده در سطح تحصیلات تکمیلی، حفظ شأن، مقام و منزلت استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، تقویت بنیه مالی و معیشتی استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، تقویت و حمایت از دانشجویان با بنیه مالی ضعیف و اشاعه فرهنگ خودباوری بین دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه بهعنوان نخبهها و آیندهسازان این مرزوبوم انجام شود.
آنا: در حوزه آموزشی چه برنامهای برای ایجاد و افزایش رشته در واحد متبوع خود در سال 1400 دارید؟ آیا رشتههای جدید در راه هستند؟
کاظمی: در طول سال 99، رشتههای زیادی با توجه به امکانات بسیار زیاد موجود در واحد قوچان به استان پیشنهاد شده که امید است با حمایت سازمان مرکزی دانشگاه محقق شود. با شرایط کنونی ایجادشده در سطح آموزش دانشگاهها بهواسطه بروز و شیوع بیماری کرونا و کاهش نرخ ورود دانشجو بهواسطه کاهش سطح درآمد خانوارها، دانشگاه باید تلاش کند تا شرایط و بستر جذب دانشجویان متقاضی در رشتههای مورد نیاز آنان را فراهم آورد که این مهم از چند سال گذشته توسط تیمی از کارشناسان خبره به مرحله اجرا درآمده و با بررسی و شناخت رشتههای پرطرفدار سعی میکند تا این بستر را فراهم کند.
واحد قوچان نیز درخواستهای زیادی برای جذب و راهاندازی رشتههای کاربردی بهویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی از طریق استان و نیز سازمان مرکزی داشته که تا حدود زیادی موافقت اولیه راهاندازی چند رشته در این مقطع را اخذ کرده که بهزودی اعلام خواهد شد.
آنا: در حوزه مدارس سما و مدارس مهارتی چه اتفاقات خوبی در سال 1400 رخ خواهد داد؟
کاظمی: افتتاح خانه قرآن سما برای ارائه خدمات و آموزشهای قرآنی برای تمام همشهریان، راهاندازی پیشدبستانی پسرانه، راهاندازی هنرستان فنی و حرفهای دخترانه و پسرانه، ارتقای سطح آموزشکده سما به دانشکده و اخذ رشتههای جدید از اتفاقات خوبی است که در سال 1400 رخ خواهد داد.
آنا: سال 1400 را با چه اولویت و برنامه اصلی آغاز خواهید کرد؟
کاظمی: در صورت امکان در جذب هستههای فناور و واحدهای فناور و هدایت ایدههای ارسالی به سمت اخذ مجوزها و تولید برخی محصولات و معرفی دانشگاه بهعنوان یک واحد کارآفرین، ایجاد رضایتمندی هرچه بیشتر در دانشجویان، ارتقای سطح کیفی آموزش و پژوهش، افزایش رشتههای پرمخاطب، تلاش در راستای استفاده بهینه و مطلوبتر از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی در زمینه خدماتدهی به متقاضیان، توسعه زمینه همکاریهای دوجانبه بین بخش صنعت و دانشگاه و معرفی امکانات و محصولات دانشگاه به آنان، حمایت و پشتیبانی از استادان و تشویق آنان به انجام طرحهای صنعتی، تلاش در راستای کیفیسازی رسالهها و پایاننامههای مقاطع تحصیلات تکمیلی، تلاش در راستای تبدیل علم به ثروت و تبدیل خروجیهای رسالهها و پایاننامهها به محصول سعی و تلاش خواهیم کرد.
تلاش برای ارائه خدمات بهتر در بخشهای مختلف حوزه پژوهشی، پشتیبانی از کارآفرینان و ایدهپردازان و حمایت و هدایت آنان برای تبدیل ایده به عمل، افزایش کلاسهای فوقبرنامه و راهاندازی کارگاههای عملی تخصصی در گروههای مختلف آموزشی، برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی توسط دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه و دفتر توانمندسازی و مرکز رشد بهمنظور تقویت بنیه علمی و عملی استادان، دانشجویان و کارکنان، دعوت از صنعتگران و فارغالتحصیلان موفق دارای مهارت برای ارائه خدمات و مهارتهای فنی به سایر دانشجویان، برقراری تعامل با کارخانجات و صنایع شهرستان و استان و معرفی دانشجویان برای بهکارگیری و اشتغالزایی و تلاش در راستای برطرفکردن بخشی از مطالبات استادان در زمینه فعالیتهای علمی پژوهشی انجامشده توسط آنان از دیگر اولویتهای سال 1400 هستند.
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/