کارشناس ارتباطات در گفتوگو با آنا:
دانشجویان برای پیشرفت علمی به جای تکرار مکررات به دنبال ایدههای نو باشند
رفیع الدین اسماعیلی گفت: ما در مقالات علمی خود به دنبال تکرار مکررات هستیم، در صورتی که باید دنبال ایده باشیم. فضای بروکراسی علمی، مانع جدی پیشرفت کشور شده است.
رفیع الدین اسماعیلی، کارشناس ارتباطات در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا در پاسخ به این پرسش که موضوع پیشرفت و جهش علمی کشور باید به صورت جدی دنبال شود، این جدیت را چه میدانید و چطور باید به آن دست یافت، گفت: در این راستا چند راه وجود دارد، اولین آن بحث مسئله محوری است. متاسفانه ما در فضای دانشگاهی از مسئله محوری دور شدهایم. ما باید بتوانیم مسائل واقعی جامعه را که مردم با آن درگیر هستند، پیدا کنیم. باید بتوانیم آن مسائل را توسط اساتید و نخبگان مورد پرسش قرار بدهیم. آنها در کنار کارهای علمی خود اعم از تدریس، پژوهشها، مقالات، پایاننامههای دانشجویی، نشستهای علمی، همایشها و ... به این مسائل بپردازند. قطعا گستردگی که در فضای علمی کشور وجود دارد، اگر مسئله محور شود به پیشرفت و جهش علمی کشور کمک بزرگی میکند. این موضوع کاملا به نفع کشور است و بسیاری از مشکلات وزارتخانهها رفع شده و راهکارهایی برای حل مسئله ارائه میکند.
**ساختارهای بروکراسی علمی؛ مانعی برای پیشرفت کشور
وی در ادامه افزود: یکی از موانع جدی که برای عدم پیشرفت و جهش علمی وجود دارد، بحث ساختارهای بروکراسی علمی کشور است. این بروکراسی در اساتید و اعضای هئیت علمی خیلی پررنگ است و دانشجویان و دانشگاهها هم با آن درگیر هستند. وقتی استادی میخواهد ارتقای علمی بگیرد، حتما باید مقالههای علمی و پژوهشی در کشور یا خارج از آن چاپ کند. در نتیجه شاید برای آن استاد اهمیتی نداشته باشد که کاری برای کشور انجام بدهد یا باعث پیشرفت یا حل مسائل کشور بشود. حل مسئله خودش میتواند منجر به ارتقای یک استاد شود ولی درکشور ما متاسفانه فقط مقاله علمی و پژوهشی ذاتا اهمیت پیدا کرده است. این موضوع مانع پیشرفت در مباحث علمی شده است.
اسماعیلی بیان کرد: فضای بروکراسی یک بخشی از آن به اساتید برمیگردد بخش دیگر آن به دانشگاهها و مراکز علمی برمیگردد که چه کسی را جذب هئیت علمی میکنند. شرایط و قوانینی حاکم است که با فضای پیشرفت کشور سازگار نیست. همچنین در نگارش مقالات علمی و پژوهشی فرمهایی بر اثر عادت باب شده است. در حالی که در برخی کشورهای پیشرفته مثلا در دو صفحه ایده مطرح میشود. ما در مقالات به دنبال تکرار مکررات هستیم، در صورتی که ما باید دنبال ایده باشیم. فضای بروکراسی علمی، مانع جدی پیشرفت کشور شده است.
** شایسته سالاری مهمترین رکن عدالت است
این کارشناس ارتباطات درباره اینکه چطور این پیشرفت همگام با عدالت میشود، اظهار کرد: عدالت در درون ساختار نهادهای علمی فرهنگی کشور باید باشد؛ هم عدالت میان بحثهای انتخابی افراد و شایسته سالاری و هم در بحثهای مالی و بودجهای. عدالت از خود نهادها باید شروع شود و در ساختار و جزئیات آن اتفاق بیفتد. شایسته سالاری مهمترین رکن عدالت است. یکی از مهمترین کارهایی که برای پیشرفت علمی کشور موثر است، ارتباط میان نهادهای فرهنگی و علمی کشور با کسانی که در میدان عمل کار میکنند، است. این ارتباط برای ما منقطع است که این انقطاع به شدت ضربه میزند.
بیشتر بخوانید:
دانشگاهها برای دستیابی به پیشرفتهای علمی باید برنامههای راهبردی قابل اجرایی داشته باشند
پیشرفت اقتصادی و علمی ایران نباید تقلیدی از کشورهای دیگر باشد/ توسعه در گروی توجه به علم
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا نگاه بومی و اسلامی در کشور اتفاق بیفتد. یکی از مشکلات ما این است که براساس شرایط اجتماعی و فرهنگی خودمان نگاه علمی و بومی نداریم. در حقیقت با نگاهی که همه جای جهان بر اساس فرهنگ خود دارند، حرکت کرده و کپی برداری میکنیم. در حالی که برای موفقیت در کشور باید با شرایط زیست بومی خودمان تئوریها و نظریهها را تولید کنیم و آن را به صحنه عمل امتداد دهیم. یکی از اموری که موجب پیشرفت کشور میشود رسیدن به تئوریها و مدلهای بومی خودمان است.
انتهای پیام/110/
انتهای پیام/