دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1399 - 10:47
سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا انجام نداده است/ عدم دریافت طرحی با عنوان «گام در برابر گام»

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران تاکنون هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا انجام نداده است.
کد خبر : 569599
AALI8936.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی پاسخگوی سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بود.


وی درباره تماس تلفنی میان حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان و مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق گفت: در این تماس تلفنی موضوع لزوم خروج نیروهای خارجی از عراق تأکید شد. قانون عراق را خود رهبران و مسئولان عراق بهتر می‌توانند اجرا کنند، ما نظرات خود را گفته‌ایم.


دولت عراق در حال پرداخت بدهی‌های خود به ایران است


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق بیان کرد: دولت عراق روند پرداخت بدهی‌های خود به ایران را آغاز کرده است. از چند ماه قبل مسیر تأدیه دیون میان بانک مرکزی و طرف‌های عراقی بحث شد و در مسیر خود جلو می‌رود. اجازه دهید جزئیات را بانک مرکزی بدهد، ولی پیشرفت‌هایی به‌دست آمده است.


خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره نامه وزیر امور خارجه آمریکا به رئیس‌جمهور افغانستان و پیشنهاد تشکیل سازوکاری با حضور ایران و چند کشور دیگر و امکان موافقت ایران با این مذاکرات عنوان کرد: ایران تاکنون هیچ طرحی با عنوان «گام در برابر گام» دریافت نکرده و هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا انجام نداده است. علاوه بر این، هنوز دعوتنامه از سازمان ملل متحد درباره افغانستان دریافت نکرده‌ایم و بعد از اینکه دریافت کنیم، بررسی خواهیم کرد. نگاه ما به دوستان دوستی است نه ابزاری. افغانستان برگ مذاکراتی ما با هیچ‌کس نیست.


خطیب‌زاده با بیان تماس‌های تلفنی وزیران امور خارجه فرانسه و ایران درباره امور دوجانبه و برجام و همچنین تماس دبیرکل سازمان ملل متحد با ظریف و رایزنی وزیر امور خارجه و همتای ارمنستانی، گفت: وزیر امور خارجه ایرلند به تهران سفر کرد. در این سفر درباره موضوعات دوجانبه و نقش تسهیل‌گری ایرلند در قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگشایی سفارت ایرلند گفت‌وگوهای خوبی انجام شد. موضوع ایران و آمریکا موضوع پالس و سیگنال نیست. اجرای مؤثر قطعنامه ۲۲۳۱ و رفع تحریم‌ها به صورت کامل و جامع است و اینها نیاز به پالس و سیگنال ندارد.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد:‌ گفت‌وگوهای بسیار نزدیکی با طرف‌های برجام انجام دادیم و با آمریکا مذاکره‌ای نداشتیم. در داخل ایران برخی نکات در حال بررسی و تکمیل است. در همین مسیر توئیت ظریف بود. رسانه‌ها اجازه دهند این موضوع حساس در بستر خود جلو برود و زمانی قطعی شد، به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.


نگران بحران تراژیک در داخل یمن هستیم


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی هم گفت: ما نگران بحران تراژیک در داخل یمن هستیم، چندین میلیون یمنی در نیاز مطلق به مواد، غذا و آب آشامیدنی لازم است. در ۶ سال گذشته ایران همواره گفته است آتش‌بس با دسترسی‌های انسان‌دوستانه و لغو این محاصره انجام شود. عربستان هر چه زودتر به این جنگ خانمان‌سوز و نابرابر خاتمه دهد. مسیری برای حل‌وفصل بحران یمن جز مسیر سیاسی نیست و دولت نجات ملی یمن بارها این را تأیید کرده است.‌


وی به اظهارنظرات درباره سیاست خارجی بیان کرد: سیاست خارجی نه موضوع بده‌بستان احزاب و جریان‌های سیاسی و نه موضوع مجادلات خیابانی و کف خیابان است. وزارت امور خارجه تنها صدای تبیین مواضع ایران در سیاست خارجی است. جامعه ایران متنوع است، ولی در برخی موضوعات افراد باید به مواضع خود با دقت نگاه کنند. 


وی سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق را خوب و مهم برشمرد و گفت: نفس آن حائز اهمیت است که عراق با رشادت‌های مردم عراق و درایت مرجعیت و خون‌های پاکی که در مقابل افراطی‌گری و توطئه‌های خارجی ریخته شده، به فضای امنی رسیده است. قطعاً پیام این سفر و از این دست عراق امن، آرام و بازگشته به صحنه آرامش است. دیدار انجام شده با مرجعیت عالی عراق هم در نوع خود نشانگر گفت‌وگوهای میان ادیان و تقریب ادیان است و پیامی ندارد جز گفت‌وگو، صلح و دوستی و همکاری‌های تمدنی برخلاف آن‌هایی که دنبال خشونت و خونریزی هستند.


وی درباره حملات انصارالله بیان کرد: ریشه آنچه امروز در یمن اتفاق می‌افتد تجاوز ۶ ساله و ظلم آشکاری است که به چندین میلیون یمنی می‌رود. آنچه شاهدیم بمباران‌های کوری است که در بخش‌های مختلف یمن اتفاق می‌افتد. برخی پیوستگی‌هایی است و اینکه چگونه از القاعده برای سرکوب مردم استفاده می‌شود. 


خطیب‌زاده گفت: هرچه زودتر عربستان جنگ را خاتمه و محاصره را پایان دهد به ابتکارات سازمان ملل و آمادگی‌های کشورهای مختلف برای حل و فصل موضوع کمک خواهد کرد.


منتظر اقدام عملی دولت کره‌جنوبی هستیم


خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مطرح‌شده مبنی بر آزادی ۳ میلیارد دلار از منابع مالی ایران در کره‌جنوبی، عراق و عمان گفت: درباره منابع ایران در کره‌ جنوبی هنوز اقدام عملی ندیدیم و صحبت‌ها به اندازه کافی شده و منتظر اقدام عملی از سوی دولت کره هستیم.


وی درباره اظهارات جرمی هانت، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس درباره نازنین زاغری و توصیه آن به ظریف برای بازگشتش به انگلیس عنوان کرد: اظهارات ریاکارانه‌ امروز هانت، اقدامات سنگ‌اندازانه چند سال قبل او را نمی‌پوشاند. در دولت انگلیس نقش مخرب وی را همه می‌دانند. ایرانی‌هایی به ناحق در انگلیس بدون حکم دادگاه دستگیر و در بدترین وضعیت بازداشت شده‌اند و دادگاه‌ آن‌ها هنوز در ایران مفتوح است. ایران در پروسه‌ای کاملاً شفاف قضایی این مسیرها را پیگیری کرده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد اروپا در برجام تأکید کرد: اروپا مشق خود را انجام نداده و بعد از خروج آمریکا از برجام ۱۱ تعهد قطعی به ایران داد و هیچ‌کدام را انجام نداد. آنچه اتحادیه اروپا امروز انجام می‌دهد برای ایفای نقش هماهنگ‌کننده سعی می‌کنیم با خوبی ببینیم ولی اروپا در کنار آمریکا به بسیاری از تعهدات خود برای رفع تحریم عمل نکرده است. از سه کشور اروپایی عضو برجام خواستیم به تعهدات خود عمل کنند و نامه‌های ظریف در ادوار مختلف رفته است.


سه مرحله ایران؛ تعهد قطعی، اجرای مؤثر و بازگشت به برجام


وی گفت:‌ پیام ایران روشن بوده است. دیپلماسی مسیر بهتر و کم‌هزینه‌تر و درست‌تری است و هر چه زودتر طرف‌های ناقض برجام به تعهداتشان عمل و به دیپلماسی برگردند پاسخ بهتری خواهند گرفت. آنچه ایران با همکاری آژانس انجام داد، گشودن پنجره دیپلماسی بود.


خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره مذاکره قبل از بازگشت آمریکا به برجام عنوان کرد: ما سه مرحله را گفتیم تعهد قطعی، اجرای مؤثر و بعد بازگشت به برجام. برجام تمامی جزئیات را نوشته است. دولت فعلی آمریکا باید از اتوبانی که برعکس رانندگی می‌کند، برگردد و در مسیر درست حرکت کند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اتهام عربستان برای حمله پهپادی گفت: ریشه بحرانی که در یمن امروز شاهدیم، جنگ است. جنگی که ولیعهد عربستان فکر می‌کرد سه هفته‌ای با کشتن مردم یمن به پایان برساند. مردم یمن ۶ سال است با وجود بمباران‌های مختلف توانستند با دست خالی دفاع کنند. 


وی گفت:‌ فرافکنی مشکل عربستان را حل نمی‌کند. ایران از روز نخست طرح چهار ماده‌ای داد و آمادگی دارد کمک مؤثر انجام دهد، اگر عربستان از توهم جنگ برای حل‌وفصل موضوع یمن بیرون بیاید.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته