دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1399 - 10:40
سخنگوی وزارت امور خارجه:

زبان تهدید در برابر ایران کارگر نخواهد بود/ تکذیب اتهام‌زنی نتانیاهو درباره حمله به کشتی صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه ایران عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهد، یادآور شد شرکای اروپایی بخاطر داشته باشند زبان اتهام‌زنی و تهدید در برابر ایران کارگر نخواهد بود.
کد خبر : 567855
AALI8936.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجه و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سعید خطیب‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتگی با رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخگوی سؤالات درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بود.


وی با بیان سفرش به سوریه گفت: این سفر در راستای گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی میان ایران و سوریه انجام شد.


آمريکا باید سیاست‌های گذشته خود را اصلاح کند


سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: درباره پیشنهاد جوزپ بورل مواضع را صریح اعلام کرده‌ایم و باید آمريکا سیاست‌های گذشته خود را که به شکست حداکثری منجر شده است، اصلاح کند. کشورهای اروپایی همچنان در نقض تعهدات خود به‌سر می‌برند. پیشنهادی برای نشست غیررسمی به‌وسیله هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به تهران رسیده بود و بدون زمان خاص بود و نظر خود را پیش‌تر در این زمینه اعلام کرده بودیم که اگر آمریکا می‌خواهد در کنار میز برجام جا داشته باشد، تعهداتش را به قطعنامه اجرایی کند. این مسیر احتیاج به مذاکره و بده‌بستان ندارد.


خطیب‌زاده عنوان کرد: ما اقدام را با اقدام و عمل را با عمل پاسخ می‌دهیم. اقدام مثبت را با اقدام مثبت پاسخ می‌دهیم و اگر رفتار متفاوتی را از سوی اروپا و آمریکا ببینیم، پاسخ ما متناسب با آن خواهد بود. به نظر می‌آید دولت آمریکا با اشتباه شناختی به‌دنبال در پیش گرفتن مسیر اشتباه گذشته است. ایران عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهد. شرکای اروپایی بخاطر داشته باشند زبان اتهام‌زنی و تهدید در برابر ایران کارگر نخواهد بود.


وی گفت: اینکه آمریکا در مسیر غلطی گام برداشته، روشن است و آغاز ناامیدکننده‌ای داشته‌اند. مسیر همکاری‌های ما با آژانس در چارچوب پادمان ادامه خواهد یافت.


همکاری‌های راهبردی ایران و چین


خطیب‌زاده درباره آزار مسلمانان در چین و واکنش نشان ندادن وزارت امور خارجه تأکید کرد: سیاسی کردن موضوعاتی مانند اویغورها که در چارچوب حاکمیت ملی کشورهاست ناپسند است و از سوی آمریکا و برخی کشورها در اروپا با اهداف کاملاً سیاسی پیگیری می‌شود. ایران مسیر گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز خود را با چین دنبال خواهد کرد. در دوران تحریم، چین ازجمله کشورهایی بود که در دوران یاغی‌گری آمریکا نفت ما را خریداری کرد و مشارکتمان راهبردی است. همکاری‌ها به‌صورت نزدیک و راهبردی جلو می‌رود و باید بدانیم روابط دو کشور بدخواهانی دارد. موضوعاتی از این دست که در حاکمیت ملی کشورهاست، در مسیرهای خود گفت‌وگو می‌شود، ولی اینکه برخی طرف‌ها تلاش کنند از این برای ابزار سیاسی و چانه‌زنی‌های خود به کار ببرند، از سوی ایران مردود بوده است.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره خبر منتشرشده در وال‌استریت ژورنال و پیشنهاد برای برگزاری مذاکرات مستقیم آمریکا با ایران عنوان کرد: موضوع همان پیشنهاد جوزپ بورل بوده که مواضع ایران را صریح، آشکار و کامل اعلام کردیم و هیچ تغییری در آن انجام نشده است.


رژیم صهیونیستی ریشه مشکلات غرب آسیاست


وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعاهای بی‌اساس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران و اینکه تل‌آویو اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، عنوان کرد: این وسواس ذهنی بیمارگونه‌ای که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به ایران دارد. چیز جدیدی نیست و نشانگر آشفتگی در سرزمین‌های اشغالی است که رفتارهای ماجراجویانه در داخل سرزمین‌های اشغالی و خارج از آن را اثبات می‌کند.


خطیب‌زاده افزود: رژیم صهیونیستی ریشه مشکلات در منطقه غرب آسیاست و این فرافکنی‌ها فقط به درد نخست‌وزیر فاسد رژیم صهیونیستی می‌خورد. در دکترین جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای به‌دلایل مختلف هیچ جایگاهی ندارد و دنیای غرب چشم خود را به سلاح‌های انبار شده هسته‌ای رژیم صهیونیستی بسته است. این اظهارات به درد مصرف داخلی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌خورد.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: تمام بده‌بستان‌ها در برجام انجام شده و دیروز وقت عمل آمریکا بود.  ایران نه‌تنها مسیر دیپلماسی را باز، بلکه مسیر آن را روشن کرده است. سه قدم ساده را برای آن‌ها روشن کردیم؛ برداشتن مؤثر تحریم‌ها، اجرای تعهدات و بعد می‌توانند در کنار جلسه حضور داشته باشند. نمی‌توانند مسیر فشار حداکثری را دنبال کنند، گردنکشی را ادامه دهند و پشت میز بنشینند.


هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا انجام نشده است


وی عنوان کرد: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا انجام نشده است و تا زمانی آمریکا مسیر غلط خود را اصلاح کند، هیچ تغییری در سیاست‌های ایران رخ نخواهد داد. دولت بایدن کارزار انتخابی را چیز دیگری چیده بود، ولی در عمل با دولت متفاوتی مواجه هستیم. تا زمانی عمل نبینیم سیاست‌های خود را براساس حرف‌ها تنظیم نخواهیم کرد. 


خطیب‌زاده ادامه داد: برجام به‌وسیله آمریکا و همان تیمی که توافق هسته‌ای را مذاکره کرد در محاق از بین رفتن است.  مسیر دیپلماسی همواره باز و تغییری در نشست کمیسیون مشترک ایجاد نشده است. آمریکا برای اینکه به میز برگردد به‌عنوان کشور ناقض برجام، تعهداتش را اجرا کند. 


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خرید واکسن کرونا نیز بیان کرد: جزئیات فنی واکسن کرونا را از وزارت بهداشت بپرسید. هر جا درخواستی داشته‌اند، جلوتر عملیاتی کرده‌ایم. مسیرهای متعددی در زمینه واکسن انجام، مبالغ پرداخت، خریداری‌ها انجام، برخی از موارد وارد شده است و برخی اوایل بهار وارد می‌شوند.  


خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی گفت: قدم نخست، اجرای تعهد به‌وسیله آمریکاست. همان‌طور که دولت آمریکا در ملاء عام گفت عضو برجام نیست. دست‌کم اعلام تعهد آمریکا در سطح رسمی برای اجرای تعهد است و قدم دوم، رفع مؤثر تحریم‌ها باید انجام شود.


وی درباره اموال بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی با بیان اینکه گفت‌وگوها در سطح دوجانبه و ... انجام، توافقاتی به‌دست آمده و تحولاتی در جریان است، گفت: باید منتظر باشیم و ببینیم این تعهدات در عمل به کجا می‌انجامد.


خلیج‌فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست


سخنگوی دستگاه دیپلماسی  در پاسخ به سؤالی درباره ادعای نتانیاهو که ایران را پشت ماجرای انفجار یک کشتی باری این رژیم خوانده، تصریح کرد: رژیم اشغالگر مبنای تمامی ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌هاست و این فرافکنی‌ها کاملاً خط روشنی دارد. خلیج‌فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست و اجازه نخواهیم داد با این اظهارات هراس‌افکنی کنند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به بیماری ذهنی مبتلاست. این رژیم می‌داند در حوزه امنیتی پاسخ ما دقیق و محکم بوده است.


وی افزود: اتهام‌زنی به‌وسیله رژیم اشغالگر قدس را نه‌تنها قویاً رد می‌کنیم، بلکه تمامی اقداماتی که چند ماه اخیر این رژیم در حوزه امنیتی ایران انجام داده است، رصد می‌کنیم و پاسخ را در جای خودش خواهیم داد. 


خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه در حوزه صحبت از سوی دولت جدید آمریکا تغییری رخ داده، ولی در حوزه عمل هیچ تفاوتی میان دولت جدید و قبلی وجود ندارد، گفت: امروز آمریکا خودش در صدور قطعنامه پیش‌قدم می‌شود و فکر می‌کنند چندجانبه‌گرایی یعنی دور هم جمع شدن برای توطئه. تا زمانی از این اشکال شناختی فاصله نگیرند دچار اشتباه محاسباتی می‌شوند. 


وی گفت: مادامی‌که طرف مقابل به تعهداتش در عمل برنگردد ما هیچ اقدامی انجام نخواهیم داد.


خطیب‌زاده درباره اتهام‌زنی رژیم اشغالگر قدس عنوان کرد: اگر رسانه‌های سرزمین‌های اشغالی را دنبال کنید هزاران مورد از این ادعاها وجود دارد. درباره این موضوع خاص عنوان می‌کنم منشأ اتهام‌زنی خودش بی‌اعتبار است و اگر بخواهد این مسیر تنش‌زایی را دنبال کند ما به دقت رصد می‌کنیم. 


خطیب‌زاده همچنین درباره آزادسازی منابع ایران در عراق، تصریح کرد: این‌ها منابع ماست و این گفت‌وگوها برای امروز و دیروز نیست، در مسیر نهایی‌سازی است و مسیر خود را طی می‌کند. اینها به‌عنوان تعهدات قطعی دولت عراق است و هیچ‌وقت دولت عراق استنکاف نکرده برخی موضوعات فنی و در حال رفع شدن است. 


وی گفت:‌ برجام معاهده‌ای است که به‌وسیله قطعنامه ۲۲۳۱ به‌عنوان قطعنامه الزام‌آور ثبت شده و قطعی است. این قطعنامه تمام مفاد مندرج در برجام را تصریح می‌کند. آنچه آمریکا انجام داده نقض این قطعنامه است. 


همکاری ایران و آژانس در حال انجام است


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره همکاری ایران و آژانس گفت:‌ همکاری ایران و آژانس در حال انجام است و ایران تنفسی را با حسن‌نیت برای طرف مقابل قائل شد. امیدواریم طرف مقابل قدر مسیر همکاری و دیپلماسی را بداند.


خطیب‌زاده بیان کرد: دولت‌های ایران و ترکیه بر اصل مقوم روابط بین‌الملل که حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی عراق است تأکید می‌کنند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته