دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1399 - 10:39

چند ترفند اینستاگرامی برای کسب‌وکار‌ها

در روز‌های پایانی سال، با فعالیت موثر در فضای مجازی به کسب‌وکار و فروش محصولات خود رونق دهید.
کد خبر : 569335
main-instagram.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، شاید تا همین یک‌سال پیش که هنوز سر و کله کرونا پیدا نشده بود، بسیاری از ما ترجیح می‌دادیم برای خرید‌های خود به‌ویژه پوشاک و لوازم منزل حتما به مراکز فروش مراجعه کنیم تا از نزدیک از جنس و کیفیت و حتی اندازه کالایی که قصد خریدش را داشتیم مطمئن شویم، اما با محدودیت‌های ترددی که در یک سال گذشته به‌وجود آمد، تحول بزرگی در دنیای خرده‌فروشی و عرضه محصولات ایجاد شد؛ فروش در بستر فضای مجازی و اینترنت با جهش بزرگی همراه شد و بسیاری از افراد حتی ساده‌ترین اقلام مورد نیازشان را به جای ساعت‌ها گشتن در مغازه‌های سطح شهر، با یک جست‌وجوی ساده در بستر‌های مختلف مجازی پیدا می‌کنند و در منزل‌شان با آسودگی خاطر تحویل می‌گیرند.


با این تغییر نگرش بزرگ، بسیاری از فروشندگان سنتی نیز علاوه بر کسب‌وکار‌های جدید مبتنی بر فضای مجازی و کسب‌وکار‌های خانگی برای افزایش فروش خود به فضا‌های مجازی روی آورده‌اند که در صدر آن‌ها اینستاگرام با بیش از یک‌میلیارد کاربر جهانی فعال در ماه قرار دارد.


اینستاگرام به‌دلیل کاربری ساده و امکان ارائه محتوای تصویری و ویدئویی از محصولات، برقراری ارتباط مستقیم میان فروشنده و مخاطبان تخصصی هر محصول و برخی ویژگی‌های مناسب برای ارزیابی بازخورد محتوا‌های منتشر شده در نسخه کسب‌وکار، به یکی از مورد توجه‌ترین بستر‌های فروش آنلاین در سال‌های اخیر تبدیل شده‌است. اگر در فکر راه‌اندازی یا افزایش فروش محصولات‌تان در روز‌های باقی‌مانده تا نوروز با کمک این بستر مجازی هستید، حواستان به این شش نکته باشد. در


نام‌گذاری خلاق باش


اگر در حال حاضر نام شرکت یا نشان اختصاصی کسب‌وکارتان را انتخاب کرده‌اید، قاعدتا صفحه‌اینستاگرامی کسب‌وکارتان را نیز باید با همان نام راه‌اندازی کنید. البته گاهی نام انتخابی شما پیشتر از سوی حساب‌های کاربری دیگر انتخاب شده یا خیلی طولانی است. در این حالت باید سعی کنید نزدیک‌ترین نام به نشان تجاری خود را انتخاب کنید یا با کمی خلاقیت نام تازه‌ای برگزینید که علاوه بر این که یادآور نشان یا محصول‌تان است، به‌خوبی در خاطر سپرده شود.


یادتان باشد مخاطبان کسب‌وکار شما، صفحه‌های متعددی را در اینستاگرام دنبال می‌کنند و اگر نامی برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید که یادآور محصول یا خدمات‌تان نباشد و به‌خوبی در ذهن جا نگیرد، ممکن است فراموش کنند یا نتوانند میان صفحاتی که دنبال می‌کنند صفحه شما را پیدا کنند.


جذاب عکاسی کن


اینستاگرام از مهم‌ترین و در دسترس‌ترین شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو به‌شمار می‌رود. به همین خاطر اولین نکته‌ای که برای فروش بیشتر به آن توجه کنید تصویربرداری مناسب و باکیفیت از محصولات‌تان است. اگر صاحب کسب‌وکار بزرگی هستید از عکسبرداری حرفه‌ای برای جلب نظر مخاطبان‌تان بهره ببرید.


حتی اگر کسب‌وکار خانگی دارید نیز سعی کنید کمی بیشتر درخصوص ترفند‌های عکاسی با گوشی هوشمند مطالعه کنید و از ابزار‌های خانگی مناسب برای عکسبرداری و تهیه ویدئو مانند حلقه نور، پشت‌زمینه‌های عکسبرداری، چادر عکسبرداری و... بهره ببرید تا جلوه بیشتری به محصول‌تان بدهید. به‌خاطر داشته‌باشید اگر خودتان برای کارتان ارزش قائل نباشید و برای دیده‌شدنش وقت و انرژی و هزینه‌ای صرف نکنید، مطمئن باشید مخاطب‌تان نیز به ارزش آن پی نخواهد برد و مجذوبش نمی‌شود.


سبک داشته‌باش


صفحه‌اینستاگرام کسب‌وکار، حکم ویترین مجازی را دارد؛ بنابراین همان‌طور که سعی می‌کنید ویترین فروشگاه‌تان را با سبک خاص و منحصربه‌فردی بچینید، در چیدمان تصاویر صفحه‌اینستاگرام نیز نهایت سلیقه خود را به خرج دهید.


برای گرفتن ایده می‌توانید از صفحات پرمخاطب حوزه کاری خود دیدن کنید و برخی ریزه‌کاری‌هایی را که به جذابیت صفحه افزوده‌است بیاموزید. اما یادتان باشد صفحه‌ای برای مخاطب جذاب خواهد بود که هویت و سبک منحصر به خودش را داشته‌باشد؛ بنابراین از ایده‌هایی که به دست آورده‌اید با چاشنی سلیقه و خلاقیت، سبک خاص خودتان را برای صفحه ایجاد کنید.


از هشتگ‌ها به‌جا استفاده کن


استفاده درست و مرتبط از هشتگ‌ها و نشان مکان می‌تواند در دیده‌شدن بهتر است‌هایتان و افزایش بازخورد کمک‌کننده‌باشد. حتی با قابلیت جدید اینستاگرام، می‌توانید هشتگ اختصاصی را که برای کسب‌وکارتان ساخته‌اید در بخش معرفی صفحه خود قرار دهید. با این روش احتمال دیده‌شدن صفحه در جست‌وجو‌های مخاطبان افزایش خواهد یافت. هنگام استفاده از هشتگ‌ها دقت کنید اگر از هشتگ‌هایی که پست‌های زیادی را در بالا می‌آورند می‌خواهید استفاده کنید، از آن‌ها در تعداد بالایی پست استفاده کنید.


یک پست شما در میان هزاران پست مانند قطره‌ای در دریا خواهد بود و قطعا بازخورد چندانی نخواهد داشت. هشتگ‌ها ابزار مفیدی برای اتصال تمام مخاطبان احتمالی (نه‌فقط مخاطبانی که در مورد کسب‌وکارتان شنیده‌اند) به صفحه کسب‌وکارتان خواهد بود.


این موضوع به‌ویژه در خصوص کسب‌وکار‌های دیجیتال که می‌توانند در بازار بین‌المللی فعالیت کنند کارایی بالایی برای اتصال مشتریان خارجی به کسب‌وکار خواهد داشت، بنابراین نه‌فقط استفاده از هشتگ‌ها را فراموش نکنید بلکه در انتخاب‌شان هوشمندانه عمل کنید.


پیوستگی را در فعالیت خود حفظ کن


تلاش کنید در روال زمانی مشخصی محتوا منتشر کنید. انتشار پشت سر هم و رگباری همان‌قدر می‌تواند در کمتر دیده شدن‌تان نقش داشته‌باشد که انتشار دیربه‌دیر پست! به همین علت سعی کنید حتی اگر به‌اندازه چند پست محتوا تولید کرده‌اید بر اساس روال منطقی و مشخصی آن‌ها را منتشر کنید که صفحه به‌طور پیوسته فعال باشد و از طرفی آن‌قدر فعالیت زیاد نباشد که مخاطبان برخی از پست‌های‌تان را از دست بدهند.


استفاده از استوری و قابلیت‌های متنوعی که برای درگیرکردن مخاطبان دارد، مانند پرسش‌وپاسخ، نظرسنجی و... را فراموش نکنید. استفاده از روش‌های تعاملی می‌تواند میزان درگیری و مشارکت مخاطبان را افزایش دهد و به‌تدریج آن‌ها را به مخاطبان دائمی تبدیل کند. علاوه‌بر این ساعت طلایی انتشار محتوا را بر اساس نوع مخاطبان کسب‌وکارتان به دست بیاورید و بکوشید در ساعت‌های مشخصی که بیشترین میزان بازخورد را دریافت می‌کنید، محتوا‌های جدید را منتشر کنید.


میزان موفقیتت را رصد کن


اگر بدون تحلیل کار‌هایی که انجام داده‌اید و بررسی این‌که مؤثر بوده‌اند یا نه، به فرآیند بازاریابی و ارائه محصول‌تان ادامه دهید، نمی‌توانید مطمئن باشید در مسیر درستی قرار دارید یا نه. حتی اگر تمام مقالات دنیا را در خصوص راهکار‌های افزایش بازخورد در اینستاگرام و... بخوانید و بر اساس آن‌ها کار را پیش ببرید، بازهم قرار نیست یک نسخه برای همه یکسان عمل کند. هر کسب‌وکاری متناسب با حوزه فعالیتش و مخاطبانی که جذب کرده‌است باید با آزمون‌وخطا، بهترین راهکار‌های افزایش مشارکت و مخاطب را برای خودش شخصی‌سازی کند.


برای بررسی اثربخشی هر اقدامی که می‌کنید، می‌توانید از نمودار‌ها و آمار‌هایی که اینستاگرام در اختیار کاربران دارای نسخه کسب‌وکار قرار می‌دهد، استفاده کنید. علاوه‌بر این در حال حاضر نرم‌افزار‌هایی برای بررسی و تحلیل عملکرد مخاطبان در فضای مجازی و اینستاگرام در داخل کشور تولیدشده که با دریافت خدماتشان می‌توانید اطلاعات و نمودار‌های دسته‌بندی‌شده متعددی در خصوص میزان بازدید در طول شبانه‌روز و مشارکت مخاطبان را به دست آورید. قطعا زمانی که برای برداشتن گام‌های بعدی از نتیجه گام‌های قبلی استفاده کنید، شاهد اثرگذاری بیشتری خواهید بود.


منبع: روزنامه جام جم


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب