مشتری مداری و راهکارهای چندوجهی اولویت راهآهن در تجارت امروز است
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راهآهن در سخنرانی خود در اجلاس دریایی هندوستان ۲۰۲۱ با اشاره به این مطلب، ضمن معرفی مختصر شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و توانمندیها و فرصتهای ارزنده راهآهن ایران برای کمک به ترانزیت منطقه، گفت: عملکرد شرکت راهآهن در حوزه حملونقل بار در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۴ میلیارد تن-کیلومتر بوده است که از این میزان ۳۰ درصد به سهم حملونقل بینالمللی و ۷۰ درصد به سهم حملونقل داخلی اختصاص داشته است.
وی با اشاره به اینکه از مجموع تناژ حمل شده در شبکه ریلی کشور ۲۵، درصد به متعلق به بنادر است، گفت: از مجموع بنادر ساحلی کشور ایران ۴ بندر اصلی و مهم شامل بنادر شهید رجایی، امام، خرمشهر در جنوب کشور و بندر امیرآباد در شمال کشور به شبکه ریلی کشور متصل هستند که سهم این ۴ بندر از کل عملکرد بنادر کشور حدود ۸۵ درصد است.
معاون وزیر راه با بیان اینکه در آینده نزدیک بندر چابهار نیز بهعنوان یکی از بنادر مهم و اقیانوسی در جنوب کشور و بندر کاسپین در شمال کشور به شبکه ریلی متصل خواهند شد، تصریح کرد: ایران در حوزه ترانزیت به علت دارا بودن موقعیت ممتاز جغرافیایی، منابع انرژی، نفت و گاز، ذخایر معدنی و منابع انسانی جایگاه ویژهای دارد و دولت و راهآهن جمهوری اسلامی ایران با درک این جایگاه مهم، برنامههای جدی خود را در جهت گسترش حملونقل ریلی دنبال میکنند.
رسولی تأکید کرد: خاک ایران عملاً کوتاهترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه با آبهای آزاد بینالمللی و مساعدترین مسیر برای ترانزیت است و در این میان راهآهن ایران به دلیل گستردگی، امنیت، حمل انبوه بار، مصرف سوخت کمتر، کاهش زمان انتقال و ازاینرو کاهش قیمت و مقرونبهصرفه بودن آن میتواند نقش عمدهای در این زمینه ایفا کند.
مدیرعامل شرکت راهآهن با تشریح موقعیت خلیجفارس بهعنوان عنوان گلوگاه انرژی جهان افزود: در شمال ایران نیز دریای خزر قرار دارد که بهترین پل ارتباطی میان کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان است و میتواند نقش مهمی در تجارت میان این کشورها ایفا کند. بنادر شمالی و جنوبی از طریق راهآهن به یکدیگر متصل هستند.
وی گفت: زیربنای ریلی، اولویت شرکت راهآهن در رساندن شبکه ریلی به مرزها و اتصال با کشورها است و بر این باوریم که امروز تمرکز بر راهآهن ملی کافی نیست بلکه باید شرایط زیربنایی و بهرهبرداری در کشورهای همسایه در نظر گرفته شود.
رسولی از آمادگی شرکت راهآهن ایران بهعنوان یک پل ارتباطی در منطقه خبر داد و یادآور شد: برای تبدیل ایران به یک چهارراهی مهم، کریدور یا مسیر انتقال بینالمللی چندوجهی شمال-جنوب (INSTC) پیشبینی شده که میتواند ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیجفارس، حوزه اقیانوس هند و جنوبشرقی آسیا برقرار کند.
مدیرعامل شرکت راهآهن این کریدور را یکی از کوتاهترین، کمهزینهترین و سریعترین مسیر ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا دانست و گفت: هزینه حمل کالاهای ترانزیتی از طریق کریدور شمال- جنوب تا ۳۰ درصد نسبت به سایر مسیرهای سنتی ارزانتر است و این کریدور تقاطعهای متعددی با کریدورهای موجود میان کشورهای آسیای میانه و اروپا دارد.
وی گفت: این کریدور در حال حاضر بهصورت ترکیبی فعال است و در محور رشت ـ آستارا گسستگی دارد و اخیراً به دنبال توافقاتی با روسیه کریدور شمال ـ جنوب از شاخه غرب دریای خزر بهصورت ترکیبی فعال شده است که راهاندازی قطار آزمایشی در این کریدور در جلسه ۲۰ اسفندماه با حضور کشورهای مسیر مشخص خواهد شد.
رسولی با اشاره به اینکه دستاندرکاران حملونقل میدانند که نیاز امروز راهکارهای چندوجهی است که در آن مشتریان با حملونقل درب-به-درب راضی میشوند، اظهار داشت: این دیدگاهِ مشتری مدار یک محیط جدید برای راهآهن ایجاد میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی لازمه توسعه و فعالسازی کریدورهای بینالمللی حمل و باری را ارتباط میان راهآهن و بنادر و همچنین توسعه پایانههای کانتینری زمینی دانست و گفت: بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی کشور است از ظرفیت بالایی برای واردات، صادرات و ترانزیت کالا برخوردار بوده و میتواند در فعال کردن کریدور بینالمللی شمالی – جنوب نقش مهمی را ایفا کند.
وی افزود: با توجه به این مهم ایران در حال ساخت پروژه ریلی چابهار ـ زاهدان با طول محور: ۶۲۸ کیلومتر، ظرفیت باری محور در افق طرح: ۰۰۰’۷۰۰’۷ تن است که فاز اول پروژه در سال ۱۴۰۰ است.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/