دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 اسفند 1399 - 13:34
در جلسه امروز شورای اسلامی شهر صورت گرفت؛

تصویب افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال 1400/ کرایه تاکسی 35 درصد افزایش یافت

با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران، در سال 1400 نرخ بلیت اتوبوس و مترو تا سقف 25 و کرایه تاکسی حداکثر تا 35 درصد افزایش خواهد یافت.
کد خبر : 568221
AG8I0112.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد علیخانی در جریان بررسی «لایحه افزایش هزینه‌های حمل و نقل عمومی» در جلسه امروز شورای شهر تهران، اظهار کرد: در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل سه مصوبه در ارتباط کرایه حمل و نقل عمومی داشتیم. در خصوص قیمت بلیت مترو پیشنهاد شهرداری افزایش حدود 45 درصدی بود که ما از آنها خواستیم تا ابتدا قیمت تمام‌شده را مشخص کنند.


وی با بیان این‌که نرخ بلیت در سال آینده براساس بهای تمام‌شده آن محاسبه شده، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ و کاهش مسافران مترو، قیمت تمام شده بلیت مترو در سال 1400 ، 19 هزار و 859 تومان برآورد شده که اگر به حالت عادی (قبل از کرونا) بازگردیم و مسافران زیاد شوند قطعاً این هزینه کاهش خواهد یافت.


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که سهم شهروندان از بهای بلیت مترو 9 درصد است در حالی‌که اگر قرار بود این موضوع را به‌صورت قانونی در نظر بگیریم  یک‌سوم باید در نظر گرفته می‌شد، عنوان کرد: اگر قرار بود سهم شهروندان به‌صورت کامل دریافت شود افزایش بسیار زیادی در بهای بلیت داشتیم که براین اساس سهم شهروندان را تنها 9 درصد از قیمت بهای تمام شده در نظر گرفتیم.


علیخانی تصریح کرد: متوسط افزایش نرخ بلیت مترو در سال 1400 نسبت به سال 1399 به‌طور متوسط برابر با 24/75 درصد خواهد بود که این افزایش در نرخ سفرهای تک‌سفره شهری و حومه متفاوت است. 


وی در خصوص مصوبه دیگر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز گفت: لایحه دیگر شهرداری تهران در ارتباط با بهای بلیت اتوبوس و مینی‌بوس بود که براساس تصمیم کمیسیون به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود تا از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1400 نرخ کرایه اتوبوسرانی شهر تهران را تا سقف 35 درصد نسبت به سال 99 افزایش دهد به نحوی که متوسط افزایش نرخ از 25 درصد فراتر نرود.


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با مصوبه سوم این کمیسیون یعنی نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال 1400 اشاره کرد و بیان کرد: نرخ‌گذاری برای کرایه تاکسی با مترو و اتوبوس متفاوت است؛ در مترو و اتوبوس یارانه‌ای داده می‌شود ولی تاکسی‌ها وسیله نقلیه شخصی است و هیچ یارانه‌ای را دریافت نمی‌کنند.


علیخانی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم با توجه به تورم 40 تا 50 درصد و افزایش هزینه‌ها از جیب رانندگان ببخشیم و بر آنها فشار بیاوریم و این در حالی است که همه هزینه‌های ایجاد شده در این حوزه بر عهده خود رانندگان است. در این بخش به شهرداری تهران اجازه داده شد تا سقف 35 درصد نسبت به سال 99 نرخ کرایه را افزایش داده و نباید از آن تجاوز کند.


گفتنی است نظر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ارتباط با نرخ بلیت مترو، اتوبوس و تاکسی با 14 رأی موافق به تصویب رسید.


انتهای پیام/4105


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته