اسماعیلی: شاخص ترین فعالیت و دستاورد واحد دانشگاهی متبوع شما بویژه در حوزه پژوهش و فناوری در سال 99 چیست؟
با توجه به گستردگی فعالیت های حوزه پژوهش و فناوری، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
در حوزه ارتباط با صنعت، انعقاد بیش از 2400 میلیون ریال قراردادهای برون دانشگاهی نشان از اهتمام ویژه واحد به حوزه صنعت و عملیاتی شدن ایده های اعضای هیات علمی و دانشجویان به تولید و خلق محصول است.
برگزاری منظم و موفقیت آمیز جلسات دفاع از پایان نامه و رساله های دانشجویان در دوران کرونا از طریق سامانه پژوهشیار نیز از جمله دستاوردهای سال 1399 واحد بود.
جذب اولین پژوهشگر پسادکترا در واحد نیز گام بزرگی در راستای استفاده از ظرفیت دانش آموختگان با انگیزه و آشنا به دانش روز دورة دکتري در جهت توسعۀ علم و فناوري کشور است که از امسال در واحد شهرکرد محقق گردید.
برگزاری دومین دام تاپ ملی نیز در راستای دستیابی به اهداف دانشگاههای نسل سوم و چهارم کشور است که انشاءالله 20 اسفند ماه برگزار خواهد شد.
استقرار 25 هسته فناور در واحد از اقدامات مهم مرکز رشد در راستای فناورانه شدن واحد بوده است.
راهاندازی نخستین مرکز رشد فناوری سلامت به عنوان تنها مرکز رشد دارای موافقت اصولی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان از دیگر اقدامات مهم واحد در سال 99 بوده است. اخذ مجوزهای لازم برای تولید کیت تشخیصی مولکولی کرونا، عقد قرارداد همکاری با شرکتهای داروسازی از جمله فعالیتهای مرکز رشد فناوری سلامت به شمار میروند.
هماهنگی برای برگزاری کارگاههای تخصصی با موضوع تیم سازی، بازاریابی و ثبت شرکت با همکاری پارک علم و فناوری استان و همکار در طرح ملی تولید بذر از دیگر برنامههای مرکز رشد فناوری سلامت بوده است.
طراحی دو اپلیکیشن دانشکده علوم انسانی و اپلیکیشن مشاوره تحصیلی همچنین استقرار ۲ هسته فناور از بهار امسال و احداث مجموعه نمایشی گیاهان دارویی با هدف ایجاد اکوتوریسم (گردشگری طبیعی) دانشجویی و دانشآموزی، ایجاد مدرسه کسبوکار و مرکز نوآوری و خلاقیت از دیگر دستاوردهای سال 99 بوده است.
خرید و تکمیل خط تولید الکل اتیلیک با همکاری واحد فناور سنیتایزر و اخذ تاییدیه کیفیت محصول از آزمایشگاه معتمد، اخذ یک مجوز سطح آمادگی فناوری TRL9 و سه مجوز سطح آمادگی فناوری4 TRL از برنامههای اجرا شده در حوزه مرکز رشد واحد بوده است.
مراحل عقد قرارداد و پذیرش ۹ هسته و ۶ واحد فناور جدید در حال انجام است و به زودی این تعداد هسته و واحد فناور جذب مراکز رشد این دانشگاه میشوند.
با ورود به سال 1400 و تاکید مسئولان بر انتخاب دانشگاه آزاد به عنوان انتخاب اول داوطلبان در سال 1404 چگونه و با چه سیاست ها و برنامههایی باید به این هدف نزدیک شویم.؟
در سال 1400 لزوم عملیاتی کردن سیاست های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، در راستای کارآفرینی و توسعه فناوری از ضروریاتی است که مسلما این واحد دانشگاهی نیز در این مسیر تلاش دارد با آماده سازی نیروی انسانی برای اشتغال حرفه ای و آمادگی برای زندگی اجتماعی و ارتقای شخصیت، اهداف اساسی دانشگاه را تحقق بخشد.
بدین منظور، ایجاد و ساماندهی ساختارهای فناوری به منظور تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاهی با مسئولیت اجتماعی و داشتن نقش مؤثر در کارآفرینی و پیشرفت و نیز پرداختن به تفکر پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه، از اولویتهای بسیار مهم دانشگاه است که قطعا همه مجموعه دانشگاه، از جمله حوزه پژوهش و فناوری واحدها نیز در کنار سایر برنامه ها و اهداف مرتبط با این حوزه، با آن همسو و هم راستا خواهد بود.
سال 1400 را با چه اولویت و برنامه اصلی آغاز خواهید کرد؟
مسلما برنامه ها و سیاستهای اصلی دانشگاه در جهت دستیابی به دانشگاه کارآفرین، حل مسئله و پژوهشمحور به معنای حقیقی کلمه، به عنوان محور و راهبرد اصلی حوزه پژوهشی واحدها خواهد بود که در این راستا می توان به اولویت هایی همچون ایجاد ساز و کارهای لازم برای یکپارچه سازی و ارتقاء سطح آموزشهای مهارتی عرضه محور، ارتقای جایگاه علوم پایه به عنوان پیشران پژوهش و فنّاوری در سایرحوزه ها به منظورگسترش مرزهای دانش به ویژه جهت تولید گیاهان دارویی، شیمیایی و زیستی نوین، در کنار توسعه حوزه پژوهش های علوم انسانی می توان اشاره نمود.
**
در مجموعه آزمایشگاهها با عضویت در سامانه شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در سال 1400 می توانیم در سطح ملی به پژوهشگران و محققین خدمات رسانی کنیم. واگذاری بخش تحقیقاتی و خانه حیوانات دانشگاه به بخش خصوصی از دیگر فعالیت های در حال انجام خواهد بود. همچنین با فعالسازی دستگاه هایی همچون GC و آزمایش فلزات سنگین، به دنبال قرارداد با سازمان ها و ادارات مربوطه هستیم. خدمات رسانی کامل و اعمال 50% تحفیف بر روی هزینه های آزمایشگاهی برای دانشجویان واحد شهرکرد، از دیگر برنامه های آزمایشگاه مرکزی در سال 1400 خواهد بود.
******
*در حوزه آموزشی چه برنامه ای برای ایجاد و افزایش رشته در واحد متبوع خود در سال 1400 دارید؟ آیا رشته های جدیدی در راه هستند؟
با تکمیل کادر هیات علمی در رشته های پر متقاضی ودارای جاذبه و با بازار کار مناسب، در جهت اخذ اینگونه رشته ها گامی اساسی برداشته شده است
در حوزه علوم انسانی در جهت رشته های طرح تحول حوزه علوم انسانی و در فنی مهندسی در جهت ایجاد گرایش های بین رشته ای و افزایش رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی برنامه های خوبی پیاده شده است.
حوزه علوم پزشکی و پیراپزشکی نیز از این برنامه مستثنی نیست.
************
*سال 99 را با شرایط کرونایی و مبارزه با این ویروس طی کردیم. واحد متبوع شما در این راستا چه دستاورد یا محصولاتی علیه این بیماری داشت؟ تشریح فرمایید.
حضور و همکاری مستمر در جلسات ستاد بحران و ستادهای استانی و شهرستانی مقابله با کرونا،
اعلام آمادگی مجموعه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکردجهت انجام آزمایش PCR تشخیص کرونا در جهت همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
پیگیری وضعیت سلامتی و درمان مبتلایان به بیماری COVID-19 و تأیید گواهی بازگشت به کار ایشان
ارایه خدمات مشاوره غیر حضوری(آنلاین و تلفنی)
فعالیت کانال تلگرام و ارایه مطالب و پخش کلیپ با محتوای مقابله با ویروس کرونا و اضطراب و استرس ناشی از کرونا
انتقال پیام ها و محتواهای علمی در زمینه ویروس کرونا از طریق همیاران مرکز مشاوره به سایر دانشجویان.
برگزاری وبینار و جلسات مجازی در محورهای بهداشتی و نیز مشاوره و روانشناسی در بحران کرونا برای دانشجویان، کارکنان و هیأت علمی دانشگاه
پیگیری جهت اخذمجوزتولید مواد شوینده وضدعفونی کننده توسط یکی ازواحدهای فناور مرکز رشد سلامت دانشگاه
پیگیری جهت اخذ مجوز تولید کیت تشخیص کرونا توسط یکی ازاعضای هیات علمی واحد شهرکرد
لازم به ذکر است که کیت مولکولی تشخیص کرونا کلیه تست¬های کنترلی را در آزمایشگاه با موفقیت به پایان رسانده و منتظر اخذ مجوزهای قانونی جهت تولید می باشد..
- تولید پایلوت الکل صنعتی (50 درصد به عنوان پایلوت و طرح آزمایشی) در واحد شهرکرد که پس از انجام آزمایش¬های اداره غذا و دارویی استان تأییدیه لازم را اخذ کرده و در حال پیگیری جهت اخذ مجوز تولید الکل صنعتی است.
باسپاس فراوان و تشکر از جناب بوذری عزیز
اسماعیلی روابط عمومی واحد شهرکرد
[۱۴:۵۰, ۱۳۹۹/۱۲/۱۱] اسماعیلی: پوزش بابت تأخیر?
[۱۶:۵۵, ۱۳۹۹/۱۲/۱۱] اسماعیلی: *در حوزه مدارس سما و مدارس مهارتی چه اتفاقات خوبی در سال 1400 رخ خواهد داد.؟
در سال ١٤٠٠ مدارس سما با اموزش تركيبي حضوري و مجازي و همچنين طرح هاي زبان آموزي و مهارت آموزي در خدمت دانش آموزان خواهند بود
مدارس مهارتي در اين سال شروع به كار كرده و دوره هاي متناسب با بازار كار را برگزار خواهند كرد
انتهای پیام/