دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1399 - 10:45
سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

هیچ‌ تفاهمی مخالف قانون مجلس، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته‌ایم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما هیچ تفاهمی که مخالف قانون مجلس باشد را انجام ندادیم و در چارچوب سازمان و ترتیبات فنی با آژانس تفاهم کردیم.
کد خبر : 567857

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، بهروز کمالوندی در توضیح نشست با کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ابهاماتی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون توافق سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وجود آمده بود، لذا نمایندگان در نظر داشتن که ما توضیحاتی درباره این تفاهم ارایه کنیم.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: مشخص کردیم که مُر قانون اجرا و تمام نظارت‌ها و بازرسی‌های فراپادمانی متوقف شده و در بیانیه سازمان و آژانس هم این موضوع به صراحت آمده است. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها صددرصد اجرا می‌شود.


کمالوندی ادامه داد: پیش از سفر آقای گروسی به ایران شرط اجرای قانون لغو تحریم‌ها عنوان شد، همچنین متذکر شدیم که نظارت فراپادمانی از پنجم اسفند ماه متوقف می‌شود. همچنین گفته شد که سازمان چه نوع اطلاعاتی را حفظ می‌کند یا اینکه تحت چه شرایطی این اطلاعات به آژانس می‌دهد. تا زمانی‌که تحریم‌ها لغو نشود، قرار نیست هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار گیرد.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: در صورتی که تحریم‌ها لغو شد، اطلاعاتی که در این مدت نگهداری شده را در اختیار آژانس قرار می‎دهیم در غیر این صورت اطلاعات بعد از سه ماه از حافظه دوربین‌ها حذف و ثبت اطلاعات متوقف خواهد شد. اگر تحریم‌ها لغو شود و طرف‌های مقابل به تعهدات برجامی عمل کنند، دولت گزارشی به مجلس خواهد داد و مجلس در این خصوص تصمیم می‌گیرد لذا اعتبار تفاهم آژانس و سازمان انرژی اتمی سه ماه است.


کمالوندی گفت: امتداد اطلاعات به نفع هر دو طرف است چرا که اگر ما بخواهیم نتیجه‌گیری و ارزیابی گسترده داشته باشیم نیازمند این است که آژانس اطلاعاتی را در اختیار داشته باشد و بر اساس اطلاعات بررسی‌های خود را انجام داده باشد، این اطلاعات مربوط به جابه جایی مواد و تجهیزات یا اقلام است و زمانی در اختیار آژانس قرار می‌گیرد که لغو تحریم‌ها یا اجرای تعهدات طرف های مقابل را شاهد باشیم.


وی در پایان یادآور شد: پیشنهاد بازدید از سایت‌های هسته‌ای را در این جلسه مطرح کردیم، رئیس سازمان انرژی اتمی هم تاکید کردند که نمایندگان از نزدیک اجرای قانون را نظارت کنند. ما هیچ تفاهمی که مخالف قانون مجلس باشد را انجام ندادیم و در چارچوب سازمان و ترتیبات فنی با آژانس تفاهم کردیم. متاسفانه سه کشور اروپایی تلاش‌های غیرسازنده‌ای را شروع کردند که به نظر باید آنها را متوقف کنند.


انتهای پیام/4158/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب