دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1399 - 00:09
در گفت‌وگوی تفصیلی آنا با نیکنامی عنوان شد؛

انتقاد از دیدگاه سنتی برخی به رشته کشاورزی/ کارشناسان کارآفرین با فعالیت‌های نوآورانه و استارت‌آپی تربیت شوند

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار عنوان کرد: تفکر و دیدگاه برخی در رشته مهندسی کشاورزی، جایگاه این عرصه را در کشور به‌خطر می‌اندازد در حالی که باید کارشناسان کارآفرین کشاورزی با فعالیت‌های نوآورانه و استارت‌آپی در دانشگاه تربیت شوند.
کد خبر : 567630
455030526_51948.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ مهرداد نیکنامی عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار به‌تازگی با حکم دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه دانشیاری ارتقا یافت.


در حکم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به مهرداد نیکنامی آمده است: «با توجه به پیشنهاد کمیته منتخب واحد گرمسار درباره ارتقای مرتبه جنابعالی به دانشیاری موضوع در یکصد و پنجاه و هفتمین نشست مورخ 99/09/30 هیئت ممیزه دانشگاه مطرح و مورد موافقت قرار گرفت؛ به موجب این حکم از تاریخ 98/10/28 به مرتبه دانشیاری ارتقا می‌یابید.


طهرانچی در این حکم ابراز امیدواری کرده که مهرداد نیکنامی در مرتبه جدید نیز منشأ خدمات بهتر و ارزشمندی به نظام جمهوری اسلامی، دانشگاه و دانشجویان باشد و در توسعه علم و دانش گام‌های مؤثرتری بردارد.




بیشتر بخوانید:


بارگذاری 3 هزار موضوع پژوهشی صنایع غذایی در «سامانه پژوهشیار»


گام‌های عملی‌ دانشگاه در حوزه کشاورزی غرب کشور


کمبود متخصص بزرگ‌ترین تهدید آینده بخش کشاورزی است


موانع پرورش نخبه در رشته‌های کشاورزی چیست؟




خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با مهرداد نیکنامی دانشیار و عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار ترتیب داده و درباره رشته کشاورزی، محاسن و بازار کار این رشته و ....گفت‌وگو کرده است که مشروح این گپ‌وگفت در پی می‌آید:


آنا: رشته مهندسی کشاورزی چه جایگاهی در دانشگاه‌های کشور دارد؟


نیکنامی: نیروی انسانی دارای دانش، مهارت و باانگیزه نقش بسیار مهمی در توسعه کشاورزی ایفا می‌کند، از این رو آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی متخصص بسیار حائز اهمیت است. در ایران نیز آموزش در بخش کشاورزی اهمیت زیادی دارد.


تنوع اقلیم و چهار فصل بودن آب و هوای ایران، وجود منابع طبیعی غنی، ظرفیت بالای اشتغال در این بخش از یک‌سو و بهره‌وری و پایداری پایین تولید، بالابودن سن و پایین بودن سطح دانش و مهارت فنی شاغلان از سوی دیگر اتخاذ تدابیر لازم در عرصه توسعه و تعمیق آموزش‌های کشاورزی مورد نیاز شاغلان دولتی و خصوصی را ضروری می‌کند.


فرسایش نیروی انسانی؛ مهم‌ترین چالش‌ بخش کشاورزی


فرسایش نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی بخش کشاورزی کشور است، به‌طوری‌که براساس آمار موجود میانگین سنی کشاورزان کشور از 50 سال فراتر رفته و نیاز به برنامه‌ریزی و اقدام برای احیا و جوان‌سازی بهره‌برداران بخش کشاورزی احساس می‌شود.


از 3.4 میلیون شاغل در بخش کشاورزی کشور، سه درصد تحصیلاتی بالاتر از دیپلم دارند که هشت‌دهم درصد در رشته‌های مرتبط با بخش کشاورزی و 2.2 درصد در سایر رشته‌ها هستند.


داشتن برنامه‌هایی برای جوانان روستایی به‌عنوان کشاورزان آینده در این مقطع بسیار حیاتی است و در مجموع آموزش عالی نقش بسیار مهمی در حرفه‌ای شدن بخش کشاورزی و توسعه منابع انسانی مورد نیاز بخش کشاورزی و روستایی ایفا می‌کند.


آنا: علاقه‌مندان به تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی باید در چه زمینه‌هایی دارای استعداد باشند و چه آموزه‌هایی را فرابگیرند؟


نیکنامی: ابتدا احساس نیاز به آموزش مهم‌ترین موضوع محسوب می‌شود. روستازاده بودن، عشق و علاقه به روستا و کسب و کارهای کشاورزی نیز بسیار حائز اهمیت است.



گسترش فعالیت‌های نوآورانه و برگزاری رویدادهای استارت‌آپ‌ در دانشگاه‌ها می‌تواند به تربیت کارشناسان کشاورزی کارآفرین کمک قابل توجهی کند.



وقتی دانشجویان روستازاده و شاغل در فعالیت‌های کشاورزی باشند، دارای دانش و تجربیات ارزشمندی خواهند بود که موجب می‌شود آموزش مسئله‌محور، جذاب‌تر و کاربردی‌تر باشد.


استعداد و خلّاقیت در ارزش‌افزایی، داشتن دانش، مهارت اقتصادی و ادراک صحیح از مفاهیم اقتصادی و توان مدیریت واحد تولیدی از دیگر شرایط است.


بررسی بازار کار مهندسان کشاورزی با رویکرد مسئله‌محوری


در صورت وجود دیدگاه سیستمی و نظام آموزشی تجربه‌گرا دانشجویان می‌توانند در فضای دانشگاهی به دنبال پاسخ سؤالاتی باشند که در حین فعالیت‌های کشاورزی با آنها مواجه شدند؛ بنابراین نظام دانشگاهی دانش و مهارت‌های نوین را به دانشجویان جدید انتقال می‌دهد و از سوی دیگر دانش و تجربیات فراگیران روستازاده را دریافت و آنها را تکمیل و توسعه می‌دهد.


آنا: دانش‌آموختگان رشته مهندسی کشاورزی آینده شغلی مناسبی خواهند داشت؟


نیکنامی: چنانچه نظام آموزش کشاورزی دارای دیدگاه سیستمی، تجربه‌گرا و مسئله‌محور باشد و متناسب با نیازهای مناطق کشاورزی و روستایی کشور و الزامات بازارها و فضای بین‌المللی فعالیت کند، می‌تواند مهارت‌هایی را به دانشجویان بیاموزد.


در این‌صورت فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بازار کار کشاورزی موفق باشند و به مثابه کارآفرینی فعال ظاهر شوند.


آنا: قبول دارید که برخی دانشجویان با داشتن دیدگاه سنتی به‌دنبال استخدام هستند و این در توسعه رشته کشاورزی تأثیر منفی خواهد گذاشت؟


نیکنامی: متأسفانه بله. هنوز دیدگاه سنتی بین برخی دانشجویان وجود دارد و این گروه انتظار دارند بعد از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان یک کارشناس در دولت استخدام شوند، در حالی که گسترش فعالیت‌های نوآورانه و برگزاری رویدادهای استارت‌آپ‌ در دانشگاه‌ها می‌تواند به تربیت کارشناسان کشاورزی کارآفرین کمک قابل توجهی کند.


چالش‌ رشته مهندسی کشاورزی ریشه تاریخی دارد


نظام آموزش عالی کشاورزی باید با بازنگری در برنامه‌ها، محتوا  و روش‌های تدریس، افرادی را به‌عنوان کارآفرین تربیت کند تا خود بازار کار ایجاد کنند و نقشی فعال و نه منفعل در بازار کار داشته باشند. این نیازمند نگاهی نو در تمام ارکان دانشگاه‌هاست.


چنین دیدگاه سنتی به رشته مهندسی کشاورزی از اساس غلط است و دانشجویانی که به این روش عمل می‌کنند، شاید نتوانند در رشته خود موفق شوند و ممکن است ردای مهندسی کشاورزی بر تن آنان مناسب نباشد.


آنا: استقبال جوانان از رشته مهندسی کشاورزی به‌عنوان رشته‌ پرجاذبه چگونه است؟


نیکنامی: به‌دلیل وجود همان دیدگاه سنتی استقبال در سال‌های اخیر کم شده و چنانچه ظرفیت‌های این بخش و عملکردهای تولیدی و اقتصادی کارآفرینان موفق بخش کشاورزی کشور شناسایی و به جامعه معرفی شود، می‌تواند در جذب علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های کشاورزی کمک قابل توجهی کند.


اهمیت و توجه به ارزش جامعه و زندگی روستایی، فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها مانند ساخت و پخش برنامه‌های مستند تلویزیونی می‌تواند تأثیرگذار باشد و باید تأثیرگذاری و ارزش‌آفرین بودن فعالیت‌ها از ابعاد مختلف و حضور در بازارهای داخلی و خارجی به مردم نشان داده شود.


با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشورمان و در صورت شناسایی فرصت‌ها در بازارهای داخل و خارج از کشور، می‌توان شاهد رونق هرچه بیشتر بخش کشاورزی و حرفه‌ای شدن آن از طریق تحصیل علاقه‌مندان در رشته مهندسی کشاورزی بود.


آنا: چالش‌های رشته مهندسی کشاورزی را چه می‌دانید و راهکارهایتان در این باره چیست؟


نیکنامی: چالش‌های رشته مهندسی کشاورزی ریشه تاریخی دارند؛ البته چالش‌ها درونی و بیرونی بوده که مربوط به نظام آموزش عالی کشور و سیاست‌گذاری‌های کلان، فرهنگ، اقتصاد و دیگر موارد است.


چالش‌های رشته مهندسی کشاورزی بین دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی و سایر مؤسسات آموزش عالی تا حدودی متفاوت هستند؛ اما باید با دیدگاهی سیستمی به شناسایی و ارائه راهکار پرداخته شود.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب