دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1399 - 14:49
در شورای سیاست‌گذاری قرآن دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد؛

تخصیص بودجه برای تربیت مدرس حفظ قرآن کریم/ توجه به زیبایی‌شناختی در تدریس قرآن ضروری است

شورای سیاست‌گذاری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قم برگزار شد و استادان، کارشناسان و مسئولان حاضر در این نشست خبر از تخصیص بودجه برای تربیت مدرس حفظ قرآن کریم دادند و بر لزوم توجه به زیبایی‌شناختی در تدریس قرآن تأکید کردند.
کد خبر : 567315
637500139297553816.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، شورای سیاست‌گذاری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با حضور صاحب‌نظران و نخبگان قرآنی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد. در این جلسه هریک از صاحب‌نظران علوم قرآنی کشور  نظر و پیشنهاد خود را درباره مسائل قرآنی و محتوای درس آشنایی با قرآن کریم با محور تحلیل آیین‌نامه‌های مصوب نهاد نمایندگی رهبری درباره نحوه تدریس و آموزش قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کردند.


لزوم توجه به زیبایی‌شناختی در تدریس قرآن کریم


استاد علوم قرآنی در این جلسه عنوان کرد: باید در دانشگاه‌ها فراگرفتن قرآن کریم فرهنگ‌سازی شود. در قرآن زیبایی‌هایی وجود دارد که باید از نگاه زیبایی‌شناختی به  قرآن نگاه شود؛ بنابراین باید استادانی برای تدریس در دانشگاه انتخاب شوند که تلاوت زیبا داشته باشند.


حسین اسدی افزود: باید فرهنگ قرآنی را در دانشگاه به روشی به دانشجویان انتقال دهیم که دانشجو بداند با فراگیری قرآن، می‌تواند آینده خوبی داشته باشد؛ بنابراین باید قرآن را به آینده فارغ‌التحصیلان دانشگاه ارتباط دهیم و استادانی انتخاب شوند که این هدف را تأمین کنند.


وی اضافه کرد: باید دانشجو را علاقه‌مند به قرآن کنیم؛ بنابراین کتاب خوب متن خوب و برنامه درسی خوب می‌تواند در دانشجویان جرقه‌ای ایجاد کند که زیبایی‌شناختی قرآن محقق شود.


یکی دیگر از استادان علوم قرآنی هم خاطرنشان کرد: استادان قرآنی آمادگی لازم را برای آموزش قرآن کریم دارند؛ اما  برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها برای آموزش قرآن کریم به دانشجویان بسیار مهم است.


استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی برای روخوانی قرآن کریم


احمد ابوالقاسمی تأکید کرد: برای کسانی که در علوم دینی درس می‌خوانند، طرح درسی ایجاد که در آن روخوانی قرآن کریم با استفاده از فضای مجازی و اپلیکیشن‌های لازم آموزش داده شود.


وی اضافه کرد: استاد در دانشگاه نمی‌تواند هم روخوانی و هم روانخوانی را توأمان با هم به دانشجو آموزش دهد؛ بنابراین باید دو بحث روخوانی و روانخوانی در دانشگاه‌ها تفکیک شود.


این استاد علوم قرآنی یادآور شد: کم‌استعدادترین فرد جامعه اگر روزانه سه صفحه قرآن بخواند به روان‌خوانی قرآن مسلط خواهد شد.


دیگر استاد علوم قرآنی گفت: درس قرآن باید به شیو‌ای در دانشگاه‌ها تدریس شود که دانشجو علاقه‌مند به قرآن شود؛ بنابراین دانشجو باید قرآن را بخواند و با آیات قرآن ارتباط برقرار کند.


50 درصد بودجه قرآنی به حفظ قرآن اختصاص یافته است


محمدعلی خواجه‌پیری عنوان کرد: تربیت مدرس حفظ قرآن کریم در اولویت  قرار دارد؛ بنابراین برای تربیت مدرس حفظ قرآن کریم بودجه‌ای در نظر گرفته‌ایم.


وی افزود: همه کمک کنیم  منویات مقام معظم رهبری درباره گسترش حافظان قرآن در کشور محقق شود. در این راستا  50 درصد بودجه قرآنی به حفظ قرآن اختصاص یافته است.


استاد علوم قرآنی اضافه کرد: همه باید کمک کنیم تا با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم  رهبری دردانشگاه آزاد اسلامی بتوانیم آموزش قرآن کریم را در دانشگاه نهادینه کنیم.


خواجه‌پیری ادامه داد: دانشجو باید در کلاس درس مطابق با رشته تحصیلی خودش زیبایی‌های قرآن را ببیند و بیان مفاهیم قرآنی زیبایی‌های خود را می‌طلبد که انتخاب استادان قرآنی با قرائت و صورت و لحن زیبا می‌تواند بخشی از این اهداف را محقق کند.


وی خاطرنشان کرد: زیبایی‌های قرآنی در مباحث آموزشی قرآن کریم بیان شود و زیبایی‌های عمومی قابل فهم در تدریس قرآن کریم ارائه شود.


استاد علوم قرآنی هم در سخنانی تأکید کرد:  آموزش قرآن کریم بخشی از فعالیت‌های قرآن کریم در حوزه آموزش است، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای جنبه‌های فرهنگی در حوزه علوم قرآنی نیز برنامه‌ریزی کرده است.


حجت‌الاسلام علی ابراهیم‌زاده با اشاره به تشکیل شورای سیاست‌گذاری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با حضور نخبگان قرآنی یادآور شد: باید از این فرصت استفاده کنیم و در برابر قرآن احساس مسئولیت کنیم؛ بنابراین نخبگان قرآنی در دانشگاه آزاد اسلامی قم دور هم جمع شده‌اند تا با همفکری یکدیگر مسیر مناسبی برای ترویج و گسترش علوم قرآنی در دانشگاه‌ها با محور روخوانی و روان‌خوانی درس قرآن کریم راهکار ارائه کنند.


فراگیری قرآن کریم باید برای دانشجو ارزش افزوده داشته باشد


یکی دیگر از استادان علوم قرآنی نیز در سخنانی تشریح کرد: فراگیری قرآن کریم باید برای دانشجو ارزش افزوده داشته باشد یعنی دانشجو بداند اگر قرآن کریم را فراگرفت، مشکلی از زندگی او حل خواهد شد.


محمد تک‌فلاح افزود: زیباخواندن قرآن کریم بسیار در تلاوت‌ها حائز اهمیت است و باید از هنر در قرآن کریم استفاده شود.


وی بیان کرد: برخی از استادان ارتباط خوبی با دانشجو دارند؛ بنابراین دانشجو باید احساس کند در کلاس درس از  هنر در تدریس قرآن کریم استفاده شده است و تا بتواند از این هنر قرآنی بهره‌مند شود.


استاد علوم قرآنی اظهار کرد: دانشجو قشر جوانی است که پیچیدگی خاص خود را دارد و باید آموزش‌ها به روشی باشد که بتوان دانشجو را متقاعد کرد که آموختن قرآن کریم برای دانشجو ضرورت دارد.


علا المحدثین افزود: مفاهیم و محتوای دروس قرآنی در دانشگاه‌ها می‌تواند براساس رشته تحصیلی و دانشکده‌های متعدد به‌صورت تخصصی تهیه شود.


یکی از عوامل تأثیرگذار بر دانشجو استاد است


یکی دیگر از استادان علوم قرآنی بیان کرد: در دروس دانشگاهی از لحاظ حجمی متأسفانه کیفیت فدای کمیت شده است.


فاطمه خانی‌زاده اضافه کرد: یکی از عوامل تأثیرگذار برای دانشجو در دانشگاه استادی است که درس قرآن کریم را تدریس می‌کند؛ بنابراین باید در انتخاب استادان دقت شود؛ اگر همه استادان بتوانند در سال یک دانشجوی قرآنی تربیت کنند، موجب افتخار است.


استاد علوم قرآنی گفت: در بحث مسابقات قرآن بودجه قرآنی فقط در راستای اجرای دستورالعمل‌ها اجرایی می‌شود و یکی از آفت‌های موجود در کشور این است که در فرآیند برگزاری مسابقات قرآن به آموزش قرآن کریم توجه نمی‌شود.


خانی‌زاده یادآور شد: ورودی جدید برای مسابقات قرآن کریم وجود ندارد و شرکت‌کنندگان در مسابقات هرساله تکرار و فرد جدیدی وارد عرصه مسابقات نمی‌شود.


کارگروه علمی با محور ارزیابی و چابک‌سازی مطالب شورای سیاست‌گذاری قرآن و عترت تشکیل شود


فاطمه افتخاری از استادان علوم قرآنی هم در سخنانی تأکید کرد: محتوای  مباحث و مفاهیم  قرآنی اگر به‌صورت تخصصی برای رشته‌های متعدد درسی برای دانشجویان فراهم شود، مباحث به سهولت به دانشجویان منتقل می‌شود.


وی پیشنهاد کرد: کارگروه علمی با محور ارزیابی، بررسی پیشنهادها و چابک‌سازی مطالب شورای سیاست‌گذاری قرآن و عترت تشکیل شود.


حسین مستفید از استادان علوم قرآنی هم عنوان کرد: بیان مفاهیم قرآن کریم و آموزش روخوانی و قرائت قرآن کریم توأمان توسط استادان در کلاس‌های درس وجود ندارد.


به گزارش آنا، جلسه شورای سیاست‌گذاری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با حضور حجت‌الاسلام محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام امیر ابراهیم‌زاده مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام روح‌الله آهنگری مدیر قرآن و فعالیت‌های مسجدمحور دانشگاه آزاد اسلامی، مدیرکل اداری و مالی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی، فاطمه خانی‌زاده نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه،  فرشته بلوچی رئیس اداره ارزشیابی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و جمعی از استادان و نخبگان قرآنی کشوری محمدعلی خواجه پیری، علا المحدثین، احمد ابوالقاسمی، حسین اسدی و چهره سرشناس قرآنی کشور استاد شهریار پرهیزگار به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب