دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1399 - 00:05
گزارش آنا:

اهم مصوبات بودجه‌ای مجلس در هفته‌ای که گذشت/نگاه حمایتی وکلای ملت به طبقات محروم

مجلس یازدهم در هفته‌ای که گذشت در حین بررسی لایحه بودجه ١۴٠٠ کل کشور تصمیمات مهم حمایتی از طبقه ضعیف جامعه اتخاذ کرد.
کد خبر : 566998
amid farahi-27.JPG

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس یازدهم پس از یک هفته کاری که رسیدگی به لایحه بودجه را از روز یکشنبه سوم اسفندماه سال جاری در دستور کار خود داشته مصوبات حمایتی خوبی رقم زده و توانسته تا حدودی دغدغه‌های مردم را رفع کند.


بودجه‌ای که یک بار از سوی مجلس رد شده و دوباره دولت نسبت به تدوین و اصلاح آن اقدام کرده این باره خروجی خوبی در بخش‌های مختلف از بهارستان داشته و در بسیاری از حوزه‌ها به مطالبات مردم و رهبری توجه شده است.


تعیین واقع‌بینانه سقف درآمدهای نفتی در بودجه ١۴٠٠


مهم‌ترین تصمیم بهارستان نشینان تعیین سقف درآمدهای نفتی یعنی در نظر گرفتن یک میلیون و 992 هزار و 720 میلیارد ریال (معادل یک میلیون بشکه در روز بود، این اقدام نمایندگان به واقع‌بینانه‌تر شدن لایحه و بالا رفتن ضریب تحقق آن کمک شایانی خواهد کرد در حالی که میزان فروش نفت پیش‌بینی شده در لایحه اولیه دولت (2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز) بود که اگر به تصویب مجلس می‌رسید قطعا تورم و کسری بودجه 195 هزار میلیارد تومانی ناشی از آن گریبان کشور را می‌گرفت.


نمایندگان همچنین در مصوبه دیگر نفتی سهم صندوق توسعه ملی را نیز از درآمدهای حاصل از فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت به ٢٠ درصد رساندند، در حالی که در لایحه اولیه دولت در قبال فروش ٢ میلیون و ٣٠٠ بشکه دولت خود را موظف به پرداخت سهم ٢٠ درصدی صندوق توسعه ملی کرده بود.


تعیین تکلیف ارز ۴٢٠٠ در سال آینده


مجلس با محدود کردن میزان ارز ترجیحی (4200 تومانی) پرداختی در بودجه ١۴٠٠، مسیر دور زدن قانون و مفاسد این حوزه را کاهش داد.


نمایندگان با اختصاص ۸ میلیارد دلار ارز ۴٢٠٠ تومانی به کالاهای اساسی و دارو در سال آینده دولت و دستگاه‌های ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله بانک مرکزی، را  مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازی تنها با نرخ سامانه معاملاتی الکترونیکی ETS برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی کردند.


هنرمندان مالیات می‌دهند


مجلس در مصوبه‌ دیگری که بسیار مورد توجه جامعه قرار گرفت هنرمندان از جمله بازیگران با درآمد بیش از ٢٠٠ میلیون تومان در سال را مشمول مالیات کردند.


نمایندگان همچنین در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه ١۴٠٠ کل کشور با الحاق بندی به تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه، موافقت کرده و بر این اسنددرآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربرمحور، از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.


حذف معافیت مالیاتی موسسات کنکور دیگر تصمیم مهم مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه در هفته‌ای که گذشت بود با این مصوبه امید است مافیای کنکور که درآمدهای چند صد میلیاردی به جیب می‌زنند در مقابل قانون سر خم کنند.


مصوبات حمایتی مجلس در بحث بودجه


در ادامه مباحث مالیاتی مجلس در هفته‌ای که گذشت نمایندگان مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام و بهزیستی را از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و هزینه‌های انشعابات فقط برای یک بار معاف کردند.


نگاه مجلس به محرومیت‌زدایی و کمک به کاهش فاصله طبقاتی جامعه در جریان بررسی لایحه بودجه در هفته‌ای که گذشت نیز برد رسانه‌ای به نسبت خوبی داشت وکلای ملت در این رابطه تعرفه آب، برق و گاز مشترکان کم‌مصرف و خانوارهای کم‌مصرف محروم در سال آینده را برابر صفر تعیین کردند.


نمایندگان مردم در مجلس، همچنین در ادامه مباحث مرتبط با محرومیت‌زدایی وزارت راه را مکلف کردند تا زمین مورد نیاز برای احداث مدرسه را به صورت رایگان در اختیار طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن قرار دهد این می‌تواند روزنه امیدی برای تکمیل زیرساخت‌های این دو طرح مهم قلمداد شود.


اپراتورها حق افزایش تعرفه اینترنت را در سال ١۴٠٠ ندارند


یکی دیگر از مصوبات پر سر و صدای مجلس در هفته‌ای که گذشت مربوط به بحث هزینه‌های اینترنت بود که نمایندگان در جریان بررسی جزئیات درآمدی لایحه بودجه، ردیف (۲) بند (ی) تبصره (۶) لایحه دولت را به این شرح اصلاح ‌کردند: حق الامتیاز و حق السهم دولت از کارور (اپراتورهای) ارائه دهنده خدمات مخابراتی به میزان ده درصد (۱۰%) افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود و کارورهای (اپراتورها) ارائه دهنده خدمات، اجازه افزایش تعرفه اینترنت مصرفی را در سال ۱۴۰۰ ندارند.


امید است سایر مصوبات مجلس یازدهم نیز در روزهای آتی در بحث بودجه بتواند دغدغه‌های مردم را رفع کرده و تا حدودی به کاهش مشکلات معیشتی آن‌ها کمک کند.


انتهای پیام/۴١۵١/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته