دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم رونمایی از نهاد ملی حمایت از کودک؛

امرودی: در قوانین مربوط به کودکان همچنان خلاءهای فراوانی وجود دارد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در خصوص قوانین مربوط به کودکان همچنان با خلاء رسیدگی به وضعیت آنها مواجه هستیم گفت: هنوز هم در خصوص کودکان و قوانین مربوط به آنها در قوه قضائیه، مجلس، آموزش و پرورش و خانواده خلاءهای زیادی وجود دارد.
کد خبر : 56696

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی در مراسم رونمایی از اثر نهاد ملی حمایت از کودک که هم اکنون در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در حال برگزاری است با بیان اینکه اسلام بهترین نگاه را به کودکان دارد اظهار کرد: اسلام در دنیایی ظهور کرد که جامعه از هر لحاظ آلوده بود و در طی 23 سال اسلام توانست این آلودگی ها را برطرف کند.


وی با اشاره به تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 به حق کودکان در این اعلامیه اشاره کرد و افزود: بر اساس اعلامیه حقوق بشر کودکان باید از سلامت، امنیت و زندگی سالم برخوردار باشند.


معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه ما در شهرداری تهران به دنبال ساختن یک شهر دوستدار کودک هستیم عنوان کرد: در این راستا مصوباتی در شهرداری به تصویب رسیده است تا شهری را بسازیم که در این شهر کودکان از اوقات فراغت، امنیت، سلامت و بهداشت روانی و آموزش برخوردار باشند. باید دید آیا توانسته ایم تا امروز تمام این موارد را اجرا کنیم.


امرودی با بیان اینکه اولین مقاله در رابطه با حقوق کودک و بزه شناسی بالینی در ایران در سال 1365 نوشته شد عنوان کرد: در این مقاله به سه نوع بزه در خصوص کودکان اشاره شده بود؛ یک بزه این است که به واسطه یک اتفاق طبیعی کودک از حضور پدر یا مادر یا هر دو در زندگی خود محروم می شود، به عنوان مثال می توان گفت کودکان بسیاری امروز در محله هرندی اینگونه زندگی می کنند.


معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: هم‌اکنون در محله هرندی یک مدرسه با ظرفیت 800 نفر برای کودکان کار وجود دارد تا در آنجا مشغول به تحصیل شوند.


وی با بیان اینکه بزه دوم به واسطه اطفال اتفاق می افتد اضافه کرد: قاچاقچیان مواد از کودکان برای تحقق جرائم سنگین استفاده می کنند. البته فروش کودکان و فروش اعضای بدن آنها به عنوان بزه نوع سوم محسوب می شود.


امرودی با بیان اینکه در ساختار قوانین، خلاء وجود دارد تصریح کرد: در قوانین کودک در نظام اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خلاءهایی دیده می شود. در شورای اسلامی شهر تهران به موضوع حقوق کودک توجه شده است اما این موضوع کافی نیست در حال حاضر در خصوص قوانین مربوط به کودکان، در قوه قضائیه، مجلس، آموزش و پرورش و همین طور خانواده خلاءهایی وجود دارد.


معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به سندی که قرار است امروز رونمایی شود گفت: سندی که دوستان ارائه کردند می تواند شروع یک نگاه منطقی باشد. امیدوارم این سند هم نیز همانند برخی دیگر از اسناد در کتابخانه ها خاک نخورد و ما بتوانیم تحقق آن را در ساختارهای اساسی کشور مشاهده کنیم.


امرودی تاکید کرد: به دفاع از حقوق کودکان نباید به عنوان یک تکلیف نگاه کرد بلکه باید بدانیم آنها آیندگان کشور ما هستند و باید بگویم سندی که امروز قرار است از آن رونمایی شود آغاز راهی است که می تواند مورد بررسی و تعویض قرار گیرد اما امیدواریم این سند یک نهاد عملیاتی از قانونگذاری تا اجرا در سطح شهر و کشور باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: حقوق کودک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته