مدرسه نه یک مکان بلکه یک امکان برای پیگیری اهداف کشور است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزشوپرورش در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسهساز کشور با هدف تکریم از ۱۰۰۰ خیر مدرسهساز که در سالن مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با بیان اینکه هرگاه در جمع خیرین قرار میگیرم در برابر عظمت شأن کرنش میکنم و ستایشگر این حجم از عظمت و بزرگی خیرین هستم افزود: همه ما میخواهیم که فرزندانمان شاداب، سرزنده، فعال، بانشاط، سالم و سرحال باشند. همه ما دوست داریم نور دیدگان ما آینده خوبی داشته باشند و از سلامت جسمی و روانی برخوردار باشند، ایمان و باور داشته باشند و اخلاق نیکو و حسنه داشته و در برابر سختیها مقاوم باشند.
وی افزود: دنیایی که آنها در آن زندگی میکنند پر از پیچیدگی و دشواری است و مایلیم توانایی حل و هضم مشکلات را داشته باشند و عنصر مؤثری برای جامعه باشند. بچههای ما جگرگوشههای ما هستند و زندگی و آینده شأن برای همه ما مهم است. ما بیش از آنچه برای خودمان طلب کردیم برای فرزندانمان آرزو میکنیم.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه در مدرسه باید به سراغ این آرزوها رفت گفت: مدرسه نه یک مکان بلکه یک امکان و ظرفیت و محیط مناسبی برای پیگیری این اهداف بلند است. مدرسه است که مناسبترین فرصت را برای تحقق این خواستهها فراهم میکند و دانش آموزان را برای زندگی در آینده آماده میکنند. به تعبیر امام (ره) مدرسه کارخانه انسانسازی است.
حاجی میرزایی افزود: مدرسه اصلیترین نهاد توانمندسازی است. مدرسه معماری شخصیت و هویت کودکان و نوجوانان را انجام میدهد. مدرسه تنها یک سازه نیست بلکه یک سازوکار است؛ سازوکاری برای سامان دادن به ارتباطات آدمها با یکدیگر، تقویت، توسعه هماهنگی، همدلی، انسجام، همبستگی و مشارکت است. مدرسه ترکیبی از سنگ، گچ، آهن و چوب نیست بلکه نقطه تقویت اجتماعی و عرصه پیوند آدمهاست.
وی با اشاره به اینکه مدرسه مرکز تبادل یافته و حلقه انتهایی نظام تعلیم و تربیت است گفت: همه در تلاشاند تا مدرسه توانمند کار کند و هرچه قدر توانمندتر عمل کند جامعه باشکوهتر خواهد بود. به حال خیرین غبطه میخورم؛ خیرین مدرسهساز انسانهای زیرک و هوشیاری هستند و دست روی نقطه درستی گذاشتهاند. در کجا میتوان چنین سفره پر رزق و برکتی را گشود و چنین سازه پایداری را بنا نهاد و در یاد و خاطره آدمها برقرار بود؟.
حاجی میرزایی ادامه داد: با بالا رفتن آجر به آجر مدرسه، هویت و شخصیت فرزندان ما شکل میگیرد. بزرگترین مصلحان اجتماعی آنهایی هستند که بر مدرسه تمرکز کردهاند. خیرین بزرگوار در این مسیر کارهای بزرگی انجام دادند و اینکه ۳۰ درصد کل مدارس ساخته شده توسط خیرین صورت گرفته و در هشت سال اخیر سهم خیرین در مدارس مشارکتی ۴۰ درصد و در مدارسی که کامل ساختهاند بیش از ۲۰ درصد بوده، نشان دهنده این عزم بزرگ است.
وی با اشاره به طرح آجر به آجر گفت: در این طرح مشارکتهای خرد جمع آوری میشود. میزان این کمک مهم نیست بلکه مهم است که همه جمعیت ایران مدرسهساز باشند. انسانی که مدرسهساز باشند درک عمیقتری از کارکردهای مدرسه و نقش عظیم و والای مدرسه خواهد داشت.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/