دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1399 - 13:13
سازمان ملل اعلام کرد؛

افزایش چشمگیر تلفات غیرنظامیان در افغانستان بعد از مذاکرات صلح

دفتر مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش سالانه خود اعلام کرد تلفات غیرنظامیان در این کشور بعد از کلید خوردن مذاکرات صلح به‌شدت افزایش‌یافته است.
کد خبر : 566453

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، طبق گزارش سازمان ملل که امروز سه‌شنبه منتشر شد، تلفات غیرنظامیان در افغانستان بعد از آغاز مذاکرات صلح در سال گذشته به‌شدت افزایش‌یافته است.


مذاکرات صلح با میانجیگری آمریکا در ماه سپتامبر آغاز شد اما پیشرفت چندانی نداشته و خشونت به دلیل عدم قطعیت در این خصوص که آیا نیروهای بین‌المللی نظامیان خود را طبق برنامه اولیه تا ماه مه از این کشور خارج می‌کنند یا خیر، افزایش داشته است.


بر اساس گزارش سالانه مأموریت سازمان ملل در افغانستان، ۸۸۲۰ غیرنظامی این کشور در سال ۲۰۲۰ کشته و مجروح شده‌اند که ۱۵ درصد نسبت به سال قبل از آن کمتر بوده، اما نویسنده این گزارش با هشدار از افزایش شدید و تاریخی تلفات غیرنظامیان در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۰، یعنی زمان آغاز مذاکرات صلح، خبر داده است.


«دبورا لیونس» مسئول دفتر مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان ضمن درخواست برای آتش‌بس، در این خصوص گفت: سال گذشته می‌توانست سال صلح در افغانستان باشد. در عوض هزاران شهروند افغانستانی کشته شدند. طرف‌هایی که آتش‌بس را در نظر ندارند، باید عواقب ویرانگر آن را بدانند.


طبق گزارش رویترز، طالبان واکنشی انتقادی را در خصوص این گزارش سازمان ملل منتشر و اعلام کرد: نگرانی‌ها، اطلاعات دقیق و جزئیات دقیق که توسط ما به اشتراک گذاشته شد، در نظر گرفته نشده است.


در این گزارش گفته‌شده که برای اولین بار از زمان ثبت سوابق، مرگ‌ومیر و جراحات در سه ماه پایانی سال (۲۰۲۰) در مقایسه با سه ماه پایانی سال قبل آن افزایش داشته است. تلفات سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، ۴۵ درصد در مقایسه با همین دوران در سال ۲۰۱۹ بیشتر بوده است.


به ادعای این گزارش، اغلب این تلفات به بازیگران غیردولتی، اغلب اعضای طالبان و بیش از یک‌پنجم آن به نیروهای دولتی نسبت داده‌شده است.


به نوشته رویترز، سخنگوی دولت افغانستان به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر در خصوص این گزارش پاسخی نداد.


بعد از وقفه ایجادشده در مذاکرات، مذاکره‌کنندگان برای ازسرگیری آن به دوحه بازگشتند و دوشنبه عصر با یکدیگر دیدار کردند. سخنگوی طالبان اعلام کرده این گروه به مذاکرات متعهد است و انتظار می‌رود جلسات بیشتری در روزهای آینده برگزار شود.


پیش‌تر «رحمت‌الله اندر» سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گفت که امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان، در تأمین صلح تأثیرگذار نبوده و جنگ را متوقف نکرده است.


مذاکرات صلح میان هیئت‌های افغانستانی در ۲۲ شهریور سال جاری شمسی در دوحه‌ قطر آغاز شد. این مذاکرات با یک وقفه سه‌هفته‌ای مواجه شد و سپس در ۱۶ دی از سر گرفته شد.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته