برندشناسی و برندسازی در فضای آنلاین
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، مدیریت برند و ایجاد جایگاه برای برند با توجه به افزایش تعداد رقبا کار آسانی نیست. از سوی دیگر کار برندسازی از دنیای سنتی وارد دنیای آنلاین و فضای مجازی شده است. بنابراین ساخت نام تجاری و بهبود آن روندی دارد که نیازمند تلاش، دقت، صبر و اطلاعات دقیق از مخاطبان است. مشتریان اکنون نه فقط به خاطر کیفیت و قیمت، بلکه به دلیل علاقهای که به نام برندها دارند، اقدام به خرید میکنند. برند سازی علم و هنری است که میتواند به فروش بیشتر و افزایش سود کسب و کار کمک کند. در این مطلب قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.
روشهای بهبود برند در بازار مصرف
برندسازی در فضای آنلاین فعالیتی شبیه سایر بخشهای فروش در شرکت نیست. بلکه باید ابتدا ذهن مشتری را بخوانید و با وسواس زیادی کار کنید. از قبل باید بدانید موثرترین استراتژی برای بهبود نام تجاری چیست؟ صاحبان برند و مدیرانی که به نوآوری در برند تمایل دارند، غالبا با تقلید از سایر برندها عمل میکنند. در دنیایی که رقبای زیادی برای کسب و کارها وجود دارد، اگر قرار باشد همه از همدیگر تقلید کنند، دیگر چیزی خلق نمیشود.
از سوی دیگر ساخت تصویر برند در انبوهی از پیامهای تبلیغاتی برای مصرفکنندگان دشوار است. به همین دلیل در استراتژی برندسازی باید متمایز از رقبا و حتی سایر برندها عمل کنید. متفاوت بودن میتواند یک امتیاز بریا شما باشد.
مردم اکنون خریدار کالا نیستند بلکه آنها خریدار شخصیت و معانی مرتبط با برند هستند. هر برندی که پرسونای بهتری داشته باشد، مشتریان بیشتری هم خواهد داشت. اما راه برندسازی، برندشناسی و بهبود شخصیت برند چیست؟ بهترین روش برای این کار عبارت است از:
تحلیل جایگاه برند در دیدگاه افکارعمومی
قبل از هر چیز باید وضعیت کنونی برند خود را از نظر مشتریان بررسی کنید. حتی افراد زیادی هم هستند که از شما خرید نمیکنند اما در مورد برند و محصولاتتان اظهارنظر میکنند. در گذشته فهمیدن این موضوع کمی سخت و دشوار بود. انجام مصاحبه با مشتریان وفادار یکی از راههای تحلیل جایگاه برند در دیدگاه افکار عمومی بود. اما دانستن اینکه در ذهن بازار مصرف و مردمی که مشتری نیستند، چه میگذرد، دیگر کار آسانی نبود.
صرف هزینههای زیاد برای انجام مصاحبه، استخدام بازاریاب و تحلیل پاسخ مشتریان فرآیندی بود که در روشهای سنتی و میدانی انجام میشد. اما اکنون وضعیت به کلی فرق کرده است. در روشهای جدید شما مجبور به استخدام نیروی مصاحبهکننده نیستید. حتی نیاز نیست از جامعه آماری، نمونهای را انتخاب کنید. چه بسا نمونهها آینه خوبی برای انعکاس نظرات و درخواستهای سایر مشتریان نباشند و نتوانند ذهنیت و افکار سایر مشتریان را برایتان نمایان کنند.
در روش جدید باید به سراغ فضای مجازی رفت. ابزارهای رصد فضای مجازی برای همین کار ساخته شدهاند. این ابزارها به راحتی نظرات تمامی مشتریان و کسانی را که در مورد برند شما صحبت کردهاند، جمعآوری میکنند. سپس این نظرات تحلیل و آنالیز میشوند تا صاحبان برند بتوانند از بین هزاران نظر، به جمعبندی منسجمی برسند.
خواندن ذهن مشتریان و تاثیرگذاری بر روی آنها
یکی از دلیلی که شما به ابزار رصد شبکه های اجتماعی نیاز دارید، پیدا کردن قدرت ذهنخوانی مشتریان است. فراموش نکنید هر برندی که قدرت بیشتری در ذهنخوانی مشتریان داشته باشد، موفقتر است. زیرا استراتژیها و تصمیمگیریهایش را بر همین مبنا برنامهریزی میکند.
اجازه دهید یک مثال ساده را برایتان بیان کنیم. در مصاحبه با یکی از میلیونرهای ایرانیالاصل در آمریکا که در زمینه تولید محصولات لاکچری و خاص برای افراد ثروتمند دنیا فعالیت دارد، راز موفقیت وی چنین بیان شده بود: «زمانی که در سوئیس دانشجو بودم به سلیقه افراد ثروتمند پی بردم و فهمیدم آنها به دنبال چه محصولاتی هستند.» جالب است بدانید برند این شخص اکنون توسط شاهزادهها، سیاستمداران، اشرافزادگان و افراد خاص در دنیا استفاده میشود. در واقع او توانسته بود ذهن مشتریانش را بخواند.
حالا هر برندی که بخواهد در بازار جایگاهی برای خود پیدا کند، به ذهنخوانی مشتریان نیاز دارد تا بتواند با توجه به همین اطلاعات روی ذهن مشتریان تاثیر بگذارد. شما تا زمانی که کسی را نشناسید آیا قادرید او را وادار به کاری کنید؟
ابزارهایی که برای تحلیل شبکههای اجتماعی استفاده میشوند این قدرت را به شما میدهند تا از آنچه که از ذهن مشتریان عبور میکند، مطلع شوید. در واقع این ابزارها قدرتی بیچون و چرا برای برندسازی و برندشناسی به شما میدهند.
کاربرد دیتاک برای بهبود تصویر برند
Dataak از جمله ابزارهای کاربردی مانیتورینگ و آنالیز شبکه های اجتماعی برای تاثیرگذاری بر روی ذهن مشتریان است. شاید بپرسید این ابزار چطور در روند برندشناسی استفاده میشود؟
دیتاک با تکبه بر هوش مصنوعی قوی قادر است در زمان کوتاهی، تمامی نظرات، پستها و دیدگاههای کاربران را که حاوی نام برند، محصولات، افراد سازمان و ... است، در شبکههای اجتماعی مختلف، شامل اینستاگرام، تلگرام، توییتر و حتی بستر خبر گردآوری کند. شما میتوانید علاوه بر نام برند خود، نام تجاری رقبا را هم استخراج کنید. به طوری که بفهمید ذهنیت بازار مصرف در مورد برند رقبا چگونه است؟
حالا با کمک این ابزار رصد توانستهاید مجموعه کاملی از نظرات و دیدگاههای مشتریان مربوط به برند، محصولات و خدمات خود را دریافت کنید. این اطلاعات به شما در تصمیمگیریهای آتی کمک زیادی میکند. از این پس برای هر نوع انتخاب، استراتژی بازاریابی و برنامهریزی میتوانید از این اطلاعات استفاده کنید.
مزیت برندشناسی با دیتاک
وقتی از ابزار هوشمندی مثل دیتاک برای شناخت و بهبود تصویر برند استفاد میکنید، قاعدتا مزیتهای زیادی نصیبتان میشود؛ از جمله:
- دریافت گزارش تحلیلی دیتاک از درخواستها و نیازهای مشتریان
- دریافت نظرات مصرفکنندگانی که مشتریان شما نیستند
- امکان بهرهمند شدن از کارشناسان و متخصصان حوزه کاری برند با کمترین هزینه
- کاهش هزینههای تحلیل و بررسی نظرات مشتریان
- دریافت نظرات جمع وسیعی از مشتریان که به نتیجه دقیقتر میانجامد
- قابلیت برنامهریزی دقیق ، متمرکز و کارا برای آینده برندسازی
در پایان
برای اینکه بتوانید تصویر برند خود را به شکل موثرتری بسازید، ابتدا نیاز دارید که بدانید در ذهن مشتریانتان چه میگذرد؟ آنها در مورد برند و محصولات شما چطور فکر میکنند؟ آیا از محصولات راضی هستند و یا نسبت به آن معترضند؟ همچنین برای برندشناسی و بهبود جایگاه برند باید رقبا را هم آنالیز کنید. برای این کار به ابزارهای رصد شبکههای اجتماعی دیتاک نیاز دارید.
انتهای پیام/ر
انتهای پیام/