دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1394 - 14:18

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: ورود سیدحسن خمینی به انتخابات خبرگان شور بیشتری داد/ نباید نفوذ را چوب و چماق کنیم و بر سر دیگران بکوبیم

عضو جامعه مدرسین درباره ورود سید حسن خمینی به مجلس خبرگان گفت: سیدحسن آقا یک روحانی فاضل، درس خوانده و با کمال است. طبیعتا ورود ایشان یک عده‌ای خوشحال می‌شوند اینجور نیست که خوشحال نشوند و چه بسا ممکن است خود این زمینه بشود برای اینکه یک مقدار خود انتخابات شور بیشتری پیدا کند.
کد خبر : 56423

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی آنا، درباره اهمیت این دوره از انتخابات مجلس خبرگان گفت: به نظر من، این دوره از مجلس خبرگان با دوره‌های قبل خیلی تفاوتی ندارد و من این تفاوت را احساس نمی‌کنم.


وی ادامه داد: خبرگان، مجلسی است که در جایگاه عالی نظام قرار دارد. طبیعتا مردم باید حضور خوبی در انتخابات مربوط به تشکیل این مجلس داشته باشند، مثل دوره‌های گذشته. از طرفی افرادی که در این رابطه صلاحیت لازم را دارند با اعتماد به کسانی که خبره هستند و می‌توانند خبرگان را تشخیص دهند، طبعا باید حضور خوبی داشته باشند.


غروی در پاسخ به این سؤال که «ضرورت حضور کاندیداهای مختلف را چطور می‌بینید؟»، اظهار کرد: به طور طبیعی سلایق مختلفی در کشور وجود دارد و کسانی که آن شرایط را داشته باشند با سلایق مختلف راه پیدا می‌کنند. در حال حاضر هم همین اتفاق در حال افتادن است.


همانطور که دلواپسی دلواپسان را درباره برجام قبول نداشتم، الان هم دلواپسی‌ها درباره انتخابات خبرگان را قبول ندارم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره این مطلب که «شاهد بودیم بعضی از گروه‌ها از چندین ماه قبل‌تر تلاش انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند و درباره حضور گرایش‌های مختلف به خبرگان ابراز نگرانی کرده‌اند»، تصریح کرد: من هم این موضوع را از چند ماه قبل دیده بودم که تب و تاب انتخابات شروع شده است، اما اینکه این بار خیلی متفاوت از گذشته باشد خیلی محسوس نیست یا ما در این فضاها قرار نداریم.


غروی در باره واژه نفوذی و استفاده از آن در عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: معمولا نفوذ شکل‌های مختلف دارد و یک شکل نیست. وقتی حرکت‌ها یا کارهایی انجام دهیم که موجب اختلاف بین گروه‌های دل‌بسته، علاقه‌مند به انقلاب شود، نیز می تواند نوعی از نفوذ باشد و نفوذ می‌تواند در این جا نیز معنا پیدا کند.


وی افزود: نفوذ شکل‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. یک شکل این است که بتوانند در شعارها، در مسائل اقتصادی یا مسائل سیاسی نفوذ پیدا کنند. یکی هم این است که بتوانند اختلاف بین افراد، اشخاص ایجاد کرده و وحدتی که به طور نسبی وجود دارد بشکنند. این هم نوعی نفوذ است که آسیب می‌زند.


غروی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم. واژه نفوذ نیز مانند بعضی واژه‌ها در صورت عدم دقت و توجه می‌تواند آسیب‌هایی را وارد کند. امروز شرایط ما، شرایطی است که ممکن است آسیب‌پذیر باشد و باید آسیب‌شناسی کرد و جامعه را از این آسیب‌ها رهانید. ولی نباید این یک چماقی باشد که همواره و برای هر مسئله‌ای، هر کسی را مورد اتهام قرار دهیم.


وی با بیان اینکه «راه‌های مختلفی برای نفوذ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی وجود دارد»، گفت: وقتی رهبر انقلاب موضوعی را مطرح می‌کنند و به جامعه درباره آسیبی تذکر می‌دهند، باید توجه داشته باشیم که این را چوب و چماق نکنیم و هر جا که توانستیم این را به کار ببریم و هر کسی را خواستیم با همین حربه از صحنه خارج کنیم.


غروی تأکید کرد: نفوذ واقعیتی است که باید مورد توجه باشد اما این می‌تواند دامن‌گیر افراد، اشخاص و گروه‌های مختلف شود و در عین حال، می‌تواند شکل‌های مختلف داشته باشد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره ورود سید حسن خمینی به انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: سیدحسن آقا یک روحانی فاضل، درس‌خوانده و باکمال است. مهمتر اینکه از بیت امام(ره) و نوه امام(ره) است. بسیاری از افرادی که به این مسائل توجه دارند طبیعتا احترام خاصی برای بیت امام(ره) و شخص ایشان قائل هستند. طبیعتا ایشان هم مثل دیگران می‌توانند در این صحنه ورود پیدا کنند. طبیعتا با ورود ایشان، یک عده‌ خوشحال شدند، یک عده هم شاید خوشحال نشدند. اما قطعا خود این ورود باعث می‌شود انتخابات خبرگان پنجم شور بیشتری پیدا کند.


وقتی حرکت‌ها یا کارهایی انجام دهیم که موجب اختلاف بین گروه‌های دل‌بسته، علاقه‌مند به انقلاب شود، نیز می تواند نوعی از نفوذ باشد و نفوذ می‌تواند در این جا نیز معنا پیدا کند

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا عده‌ای از ورود سید حسن خمینی هراس دارند؟»، اینگونه پاسخ داد: از این نگرانی‌ها زیاد داشتیم. ما دلواپسی‌های مختلفی در زمینه‌های مختلف داشتیم الان هم باید از خودشان این سؤال را پرسید.


غروی تصریح کرد: بنده، همانطور که دلواپسی دلواپسان را درباره برجام قبول نداشتم، الان هم دلواپسی‌ها درباره انتخابات خبرگان را قبول ندارم. صحبت سر این است که در مجلس خبرگان افراد و شخصیت‌ها و گرایش‌های متفاوت با سلایق مختلف حضور دارند. بعضی دلواپسی‌هایی که بعضی‌ها داشتند صحیح نبوده و نیست؛ ولی دلایل آن را باید از خودشان سؤال کنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته