دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1399 - 16:29

قیمت ورق فولادی ST52 و کاربرد های آن

شکل پذیری بالا در عین تحمل وزن یکی از مهم ترین خواص و ویژگی هایی است که در صنعت ساختمان سازی انتظار داریم. ورق های ST52 دارای خواص ارتجاعی و استحکام مناسب تری در مقایسه با ورق های ST37 و ST44 داشته چرا که از عناصری مانند سیلیسیم و منگنز تشکیل می شود.
کد خبر : 563835
تفاوت-ورق-سیاه-st37-و-ورق-سیاه-st52.jpg

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا با استفاده از فولاد های کم کربن آلیاژی می توان هزینه های مصرفی را به مقدار قابل توجهی کاهش داد. چرا که از این طریق از حجم مصرفی فولاد در پروژه های عمرانی کاسته خواهد شد. در کنار این موارد استفاده از ورق ST52  در این صنعت نیز توانسته است جایگاه ویژه ای را به سبب ترکیب شگفت انگیز خود در شکل پذیری و استحکام بدست آورد. اگر قصد دارید در زمینه کاری خود از این فولاد ها استفاده کنید و از مشخصات و قیمت آن ها بخصوص قیمت ورق st52 در سایت آهن رسان اطلاع پیدا کنید این مقاله می تواند برای شما بسیارمفید باشد.


معرفی ورق ST52 و آشنایی با آن


شکل پذیری بالا در عین تحمل وزن یکی از مهم ترین خواص و ویژگی هایی است که در صنعت ساختمان سازی انتظار داریم. ورق های ST52 دارای خواص ارتجاعی و استحکام مناسب تری در مقایسه با ورق های ST37 و ST44 داشته چرا که از عناصری مانند سیلیسیم و منگنز تشکیل می شود و همچنین قیمت ورق st52 نسبت به دو نوع گفته شده بسیار مناسب تر میباشد.


همچنین از ویژگی های دیگر که می توانیم جهت نشان دادن متمایز بودن این فولاد از سایر فولاد ها به آن اشاره کنیم، خواص جوشکاری آن می باشد. در عملیات جوشکاری به جهت حرارات بالای ایجاد شده، استحکام اکثر فولاد ها کاهش پیدا می کند اما ورق های ST52 بعد از عملیات جوشکاری یا شکل دهی باز هم از استحکام قابل قبولی برخوردار می باشند.


مشخصات و ویژگی های عمومی فولاد ST52


ورقه های فولادی ST52 تحت استاندارد DINIVOO6 آلمان قرار داشته و در بازار کشور تولید و عرضه می شوند. ناگفته نماند امروز این استاندارد منسوخ شده است و آن را با DIN EN100271 جایگزین کرده اند. با این وجود استفاده از نام فولاد ST52 هنوز هم در ایران مرسوم می باشد. در برخی از مکان ها نیز این فولاد را با نام ST44 نیز معرفی می کنند.


به طور کلی اگر به دنبال ورق ST52 در بازار باشید می توانید آن را با نام هایی چون ورق سیاه و یا فولاد منگنز کم کربن بیابید. بر طبق استاندارد های موجود عددی که پس از ST نشان داده می شود، نشان دهنده ی استحکام کشیی نهایی فولاد می باشد. از همین جهت است که تنش تسلیم ST52 برابر 3600 کیلوگرم بر سانتی متر بوده و تنش نهایی آن نیز برابر 5200 کیلوگرم بر سانتی متر اندازه گیری شده است.


فولاد ST52 را به طور معمول با گرید N3  و با نام ST52 – 3N عرضه می کنند. اعدادی که با شماره ی 1 تا 3 پس از نام فولاد ذکر می شوند، نشان دهنده ی کیفیت و کارآیی آن می باشند. گرید و یا درجه 1 نشان دهنده ی کاربرد های معموالی می باشد که به طور معمول پس از نام فولاد نوشته نمی شوند. گرید یا درجه 2 نیز برای کارهای مهم بکار می روند. در آخر گرید و یا درجه 3 وجود دارد که برای فولادی با درجه خلوص بالا و خواص جوشکاری مناسب استفاده می شوند. حرف N  نیز نشان دهنده ی نرمالیزه شدن فولاد می باشد.


 


عناصر آلیاژی


جهت تولید ورق ST52 با در نظر گرفتن کاربردهای مورد نظر آن ممکن است عناصر آلیاژی مختلفی اضافه شود. در زیر به معرفی عناصر آلیاژی اصلی این فولاد و ترکیبات شیمیایی آن پرداخته ایم.


 



  • فسفر ( P ) : 0.045 درصد، خاصیت ماشین کاری، براده برداری و افزایش استحکام در حالت گرم

  • گوگرد ( S ) : 0.045 درصد، باعث افزایش قابلیت ماشین کاری می شود اما اثری بر استحکام کششی ندارد.

  • سیلیسیم ( Si ) : 0.55 درصد، عنصر اصلی در افزایش استحکام تسلیم و خاصیت ارتجاعی فولاد

  • کربن ( C ) : 0.24 درصد، با کاهش آن در فولاد، قابلیت جوشکاری و ماشین کاری افزایش می یابد.

  • منگنز ( Mn ) : 1.60 درصد، سختی، سختی پذیری، نقطه تسلیم و استحکام نهایی فولاد را افزایش می دهد.


 


خواص مکانیکی


مهم ترین خواص فولاد ST52 به شرح زیر می باشد :



  • چگالی

  • ضریب الستیسیته

  • دمای سخت شدن

  • دمای تمپرینگ

  • دمای فورجینگ

  • درصد ازدیاد طول شکست ( الانگیشن )


رایج ترین محصول این نوع از فولاد در بازار ایران، ورق کربن استیل ST52 در گرید و درجه 3 می باشد. به طور معمول ورق های ST52 در ضخامت های 8 تا 150 میلی متری، عرض از 1100 تا 4500 میلی متر و طول های 2500 تا 24000 میلی متر عرضه می شوند. از این ورق ها عموما در صنایع مخزن سازی و ساختمانی به کار می روند.


می توان گفت ورق ST52 حالت رولی داشته و به عنوان یک فولاد سازه ای با آلیاژ کم و استحکام بالا شناخته می شود. هم چنین این ورق ها قابلیت جوشکاری با انواع فولاد را داشته و به دلیل کم بودن کربن در خود، مقاومت بالایی را نشان می دهند. از این ورق های سیاه در دمای بالا یا پایین عملکرد بسیار خوبی شاهد خواهیم بود.


 


مقایسه فولاد های ST37 و ST52


از ابهامات موجود در این صنعت می توان به تفاوت میان ST37 و ST52 اشاره کرد. با توجه به خواص و ویژگی های ST52، معمولا در ایران از ST37 استفاده می شود. حال آنکه این دو ورق فولادی از منظر قیمت و وزن با یک دیگر برابر اند. اما ورق ST52 از استحکام بیشتری برخوردار می باشد.


استفاده از فولاد ST52 سبب کاهش وزن فولاد مصرفی شده و کاربرد آن در سال های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. این کاربرد بیشتر جنبه ی صنعتی دارد تا ساختمانی چرا که یکی از حیاتی ترین موضوعات در ساختمان سازی مخصوصا موضوع زلزله می باشد. اغلب مهندسین بر این باور هستند که استفاده بهینه از فولاد ST52 می تواند مقاومت در برابر زلزله را کاهش دهد.


ریز تر شدن ساختمان بلوری آهن و افزایش استحکام آن به دلیل وجود عناصر آلیاژِی ST52 می باشد. داشتن خواص جوشکاری مناسب نیز سبب مناسب بودن آن جهت استفاده صنعتی است. در مقابل فولاد ST37 دارای انعطاف پذیری کمتر و صلبیت بیشتری است که آن را برای استفاده ساختمانی مناسب تر می کند.


 


کاربرد های ورق قولادی ST52



  • ساخت ریل قطار

  • بدنه جرثقیل ها

  • اسکلت پل ها

  • شاسی ماشین های سنگین

  • دیواره قطعات صنعتی ( مانند انواع مخزن )

  • ساخت اجزای پلت فرم ها

  • تجهیزات بالابر

  • توربین های بادی

  • سازه های دریایی و زیرزمینی و ...


منبع: سایت آهن رسان


انتهای پیام/ر/4127


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته