دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1399 - 10:21
گزارش آنا؛

چرا آمریکا به دنبال ساخت سامانه موشکی هسته‌ای 100 میلیارد دلاری است؟/ تبانی سیاستمداران و تولیدکنندگان تسلیحات

گزارش‌ها حاکی از عزم جزم آمریکا برای تولید یک موشک بالستیک هسته‌ای بسیار گران قیمت است و این در حالی است که طبق نظرسنجی‌ها، اکثریت مردم این کشور خواستار برچیده شدن این تسلیحات مرگبار هستند.
کد خبر : 563804
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بر اساس گزارش پنتاگون، نیروی هوایی آمریکا به شرکت «ورثروپ گرومن» به‌عنوان قرارداد اولیه مبلغ 13 میلیون و 300 هزار دلار پرداخت کرده تا طراحی و تولید موشکی با توانایی‌های خارق‌العاده حمل کلاهک هسته‌ای را کلید بزند. این مبلغ تنها بخش کوچکی از مبلغ کل است.


آمریکا 3 هزار و 800 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد


در گزارش پنتاگون بیان شده است که این موشک قادر به قتل‌عام صدها هزار نفر خواهد بود. نیروی هوایی آمریکا سفارش ساخت 600 فروند از این موشک‌ها را به شرکت تولیدکننده داده است. این موشک‌ها قرار است تا سال 2029 به نیروی هوایی آمریکا تحویل داده شوند.



نقشه استقرار موشک‌های بالستیک هسته‌ای  در آمریکا


شایان‌ذکر است که با این یک‌صد میلیارد دلار می‌توان دستمزد یک‌میلیون و 240 هزار آموزگار مدرسه ابتدایی را برای یک سال پرداخت کرد، 2 میلیون و 840 هزار بورس تحصیلی چهارساله دانشگاهی فراهم کرد و حتی  3 میلیون و 300 هزار بیمار کرونایی را در بیمارستان بستری کرد. با این یک‌صد میلیارد دلار همچنین می‌توان دیوار مکانیکی عظیمی برای محافظت از نیویورک در مقابل طغیان آب دریا ساخت و در ضمن این مبلغ برای رفتن به سیاره مریخ هم کفایت می‌کند.


در حال حاضر نام این پروژه «بازدارندگی راهبردی از سطح زمین» (جی.بی.اس.دی) نام دارد و برای اینکه جایگزین ناوگان موشکی مینوتمن 3 شود ساخته خواهد شد که مجموعه‌ای از موشک‌های قاره‌پیما را در خود دارد. جی.بی.اس.دی در درون سیلوهایی روی زمین مستقر می‌شود و در سه گروه معروف به «بال‌ها» در پنج ایالت جای خواهند گرفت. مأموریت موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای پاسخگویی به هرگونه حمله هسته‌ای به آمریکا است و قادر خواهد بود کشور حمله‌کننده را هدف قرار دهد.




بیشتر بخوانید:


سفیر روسیه در آمریکا: ژنرال‌های آمریکا اگر عاقل باشند، به جنگ هسته‌ای با روسیه فکر نمی‌کنند


پوتین طرح تمدید معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای با آمریکا را امضا کرد




در پس این فرضیه بازدارندگی، زرادخانه اتمی آمریکا دارای 3 هزار و 800 کلاهک هسته‌ای شده‌ است. این حجم از تسلیحات هسته‌ای پیامی به‌جز نابودی برای کشور مهاجم در برندارد و به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان امنیتی این پروژه را موفق دانسته‌اند زیرا تابه‌حال هیچ کشوری اقدام به حمله اتمی به آمریکا نکرده است. بنابراین عدم حمله هسته‌ای به آمریکا ثابت نمی‌کند که این 3 هزار و 800 کلاهک اتمی هستند که بازدارندگی ایجاد کرده‌اند.


استقرار این تعداد کلاهک هسته‌ای در بخش‌هایی از کشور به‌خودی‌خود می‌تواند خطراتی هم در برداشته باشد. اول اینکه سیلوهایی که این موشک‌ها و کلاهک‌های هسته‌ای در آن‌ها پنهان شده‌اند در دشت‌های وسیع ایالات‌متحده پخش هستند و در صورت هر حمله هسته‌ای کشور مهاجم باید حجم عظیمی از مهمات را بر تمامی مناطق ایالت‌های میهمان این سیلوها بریزد که می‌تواند جمعیتی حدود 10 میلیون نفر را به کام مرگ بکشد.


آسیب‌پذیری موشک‌های بالستیک اتمی داخل آمریکا در مقابل حملات سایبری


خطر دوم این است که هکرها احتمال دارد بتوانند به سیستم کنترل یا ایمنی این سیلوها نفوذ کنند. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2010 دستور انجام تحقیقات در این خصوص را صادر کرد و مشخص شد که ناوگان موشکی مینوتمن- 3 در مقابل حمله سایبری آسیب‌پذیر است.


حمله سایبری


در آن دوره، جیمز متیس، ژنرال سابق نیروی دریایی و فرمانده سنتکام از سال 2010 تا 2013 که قرار بود به‌عنوان بیست و ششمین وزیر دفاع آمریکا معرفی شود به کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا گفت که خلاصی از دست موشک‌های اتمی روی خشکی در خاک آمریکا از خطر یک اشتباه و نابودی همه‌چیز خواهد کاست.


روسیه با 4 هزار و 300 کلاهک و چین با 300 کلاهک به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند وارد مسابقه تسلیحاتی با آمریکا در این زمینه شوند با دست خود اقتصادشان را ویران کرده‌اند. در یک نظرسنجی‌ که به‌وسیله بنیاد دانشمندان آمریکایی در اکتبر 2020 انجام شد 60 درصد پاسخ‌دهندگان خواستار جایگزین دیگری برای موشک‌های بالستیک هسته‌ای مستقر در خاک آمریکا شدند. در نظرسنجی سال 2019 دانشگاه مریلند 53 درصد جمهوری‌خواهان و 69 درصد دموکرات‌ها به برچیده شدن این موشک‌ها رأی دادند.


به دلایل بسیاری ازجمله هزینه گزاف، اهداف راهبردی شک‌برانگیز و عدم اقبال عمومی این سؤال به افکار عمومی رسوخ می‌کند که چرا هنوز واشنگتن به تولید و استقرار این تسلیحات مرگبار در خاک خود تمایل دارد؟ پاسخ می‌تواند این باشد که شرکت‌های تولید تسلیحات در این کشور با حمایت مالی از سیاستمداران در کاخ سفید، کنگره و سنا راه را برای دستیابی به مبالغ هنگفت فراهم می‌کنند حتی اگر به بهای از دست رفتن جان میلیون‌ها انسان محقق شده باشد.


انتهای پیام/4155/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته