دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا از اکران پرماجرا گزارش می‌دهد؛

روزهای حساس جشنواره فیلم فجر تا نوروز ۱۴۰۰

همه آینده‌نگری‌ها در سینمای کرونازده به تمایل مخاطبان از چند فیلم خوش‌ساختِ متقاضی روزهای اسفندماه بستگی دارد تا شاید فیلم‌ها شده، یکی‌یکی ریسک کنند و سر از اکران در آوردند.
کد خبر : 562815
3434899.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اکران پیش روی سینما با مقدمه‌چینی جشنواره فیلم فجر39 و نیز اقبالی که مخاطب از آثار این دوره نشان داده‌، ادامه اکرانی نسبتاً بی‌خطر و بی‌حاشیه را در سینماها نوید می‌دهد. هرچند باز هم وضعیت کرونا و بازبودن سالن‌ها به اما و اگر بسته است و شاید نتوان روی اکران‌های مهمی مثل نوروز 1400 حساب جدی باز کرد.


با این حال شرایط نسبتاً مساعد سالن‌ها از نظر جذب مخاطب در وضعیت سخت کرونایی و رعایت پروتکل‌ها، رویه بازگشایی احتمالی سالن‌ها را در پی خواهد داشت. بر همین اساس است که شورای صنفی نمایش پیش از اینکه جشنواره فجر سی‌ونهم به اتمام برسد، چند فیلم مدعی را به نوبت به سینماها تزریق خواهد کرد.


مهمترین جرقه آینده سینمای عمومی


«شنای پروانه» مهمترین اتفاق بازه زمانی کنونی است که بلافاصله پس از جشنواره فجر و بدون هرگونه تعطیلی سینماها، به روی پرده ظاهر می‌شود تا ادامه اکران خود را پس از چند ماه رکود از سر گیرد. اولین ساخته سینمایی محمد کارت از مهمترین فیلم‌های اجتماعی این چند سال اخیر است که ضمن درخشش در جشنواره فجر دوره 38 در اکران محدود مقطع قبلی، به فروش میلیاردی رسید.


فیلم شنای پروانه


فیلم اما پس از چند هفته به دلیل وضعیت متزلزل کرونایی، از ادامه اکران کنار کشید تا بتواند بعدها اکران عمومی‌اش را دنبال کند. «شنای پروانه» پدیده جالبی است که قطعاً در این شرایط می‌تواند کمک‌حال سینما باشد.


دو نام کنجکاوی برانگیز


در جمع چهار فیلم اعلامی که به ترتیب در روزهای آتی به سالن‌های سینما می‌آیند، «لاله» نیز نام دیگری است که پرحاشیه بوده است. از بودجه میلیاردی زمان خود که البته امروز عدد و رقمی ناچیز در حوزه فیلم‌سازی محسوب می‌شود، تا چند بار توقیف و ادامه تولید و جنجال‌های بر سر خود کارگردان آن، همگی برای مخاطب کنجکاوی برانگیز است. این نیز می‌تواند یک شانس ایده‌آل برای این روزهای سالن‌های سینمایی باشد.


فیلم لاله


در این برهه زمانی و رکود حاکم بر سینما و البته ترس از ریزش مخاطب پس از جشنواره فجر، مسئولان سینمایی خواسته یا ناخواسته دست روی گزینه‌هایی جالب برای ادامه کار سینماها گذاشته‌اند.


حتی «آن شب» که از حضور شهاب حسینی بهره می‌برد، می‌تواند اتفاق جالبی باشد که بعد از دو فیلم نام‌برده، گیشه را رونق مجددی بدهد. فیلمی در ژانر وحشت که هم‌اکنون اکران جهانی‌اش را پی گرفته و گویا در داخل کشور بیشتر به دنبال تجربه  است تا گیشه!


اگر کرونا بگذارد


سؤال جدی بر سر ورود چند فیلم باکیفیت و از سینمای بدنه در روزهای منتهی به اسفند و نوروز این است که در حالت عادی و بی‌کرونا، همیشه اکران این زمان محل جدل و دعوای صاحبان فیلم بوده بلکه بتوانند خودشان را به سینمای نوروزی وصله کنند.


نکته‌ای که دبیر شورای صنفی نمایش معتقد است «این فیلم‌ها ربطی به اکران نوروز ندارند» اما به هرحال در چیدمان نوروز پرسروصدا قرار خواهند گرفت؛ مگر اینکه شیوع دوباره موج کرونا، سالن‌ها را از بیخ به تعطیلی بکشاند و همین فرصت چندروزه برای اکران را از فیلمی مثل «شنای پروانه» بگیرد.





مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر گذشته از جمله «خورشیدِ» مجید مجیدی و «درخت گردو»ی محمدحسین مهدویان هنوز هم پشت در بسته سالن‌های پرظرفیت مانده‌اند و این درحالی است که فیلم‌های منتخب جشنواره سی‌ونهم به این جمع اضافه می‌شوند تا در فرصت مناسب و شاید در رقابتی عجیب، بتوانند در سالن‌ها خودی نشان دهند.


چندجین فیلم مانده


این آثار مثل جریان همیشگی سینمای ایران، تمایلی هم به اکران‌های بین‌المللی نشان نمی‌دهند. این فیلم‌ها که درواقع با سرمایه‌های میلیاردی ساخته می‌شوند دنبال این هستند تا اگر فرصتی پیدا شود بر پرده و در گیشه عرض اندام کنند. البته گیشه سینمای ایران نمی‌تواند برای یک فیلم تضمین بازگشت سرمایه داشته باشد به‌خصوص در دوره کرونا که از اساس سینما روی هواست!


احتمالاً همه چیز به تمایل مخاطبان از چند فیلم خوش‌ساختِ متقاضی روزهای اسفندماه بستگی دارد بلکه فیلم‌های سینمایی تولید شده یکی‌یکی ریسک کنند و سر از اکران درآوردند.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب