دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

اکران عید فطر؛ شاید مثل گیشه نوروز شاید هم بدتر!/ با این فیلم‌ها به جایی نمی‌رسیم

حتی در صورت مساعدشدن اوضاع و بازگشایی سینماها در پایان ماه مبارک رمضان، تکرار ترکیب اکران نوروزی افق روشنی را برای گیشه نمایان نخواهد کرد.
کد خبر : 579286
اکران عید فطر

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، روز دوشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه خبری منتشر شد که بر مبنای آن مرتضی شایسته تهیه‌کننده سینما و رئیس شورای صنفی نمایش به دلیل تصادف رانندگی بستری شده است.


با روشن شدن جزئیات مشخص شد که یک دستگاه کامیون در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید مدرس نرسیده به بزرگراه صدر، با گاردریل‌های میانی بزرگراه برخورد و علاوه بر تخریب بخشی از آن‌ها، با هشت دستگاه خودرو به صورت زنجیره‌ای  تصادف کرد.


مرتضی شایسته در این تصادف دچار شکستگی استخوان‌های قفسه سینه شد. این تهیه‌کننده  باسابقه در بیمارستان مورد درمان قرار گرفته و ساعتی بعد به  منزل  منتقل شد.


اما سخنگوی شورای صنفی نمایش یکی دو روز پیش از این تصادف رانندگی در پاسخ به یکی از رسانه‌ها درباره ترکیب اکران عید فطر در صورت بازگشایی سالن‌های سینما گفته بود که احتمالاً همان فیلم‌های نوروزی، برای اکران عید فطر به نمایش گذاشته خواهند شد.


شایسته با اشاره به این که  این فیلم‌ها هنوز به طور کامل و در مدت زمان کافی اکران نشده‌اند افزود: البته همه این برنامه‌ریزی‌ها در شرایطی انجام می‌پذیرد که سینماها باز شوند.


پس از پایان تعطیلات نوروز و با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شهر تهران از نارنجی به قرمز تغییر پیدا کرد. این تغییر وضعیت به معنای اعمال محدودیت‌های بیشتر و توقف برخی فعالیت‌های صنفی و خدماتی بود. یکی از این فعالیت‌ها مربوط به سالن‌های سینما و تئاتر است. جایی که پس از یک اکران کم‌رونق در نوروز و پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، فیلم‌های روی پرده اندکی امیدی به گیشه داشتند.


تکرار گیشه کم‌رونق نوروزی


در روزهای پایانی تعطیلات نوروز و در دهمین روز از فروردین ۱۴۰۰ پس از این که وضعیت شهر تهران نارنجی شد، سالن‌های سینما و تئاتر که در گروه شغلی سه قرار داشتند نیز شامل این تعطیلی شدند؛ اما این تعطیلی با رایزنی مدیران سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی زود لغو و سالن‌های سینما مجدداً بازگشایی شدند. با این تغییر گروه کلیه سالن‌های سینما و تئاتر در کلیه شهرهای نارنجی، زرد و آبی توانستند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه دهند.


اما از روز شانزدهم فروردین با قرمز شدن وضعیت تهران بار دیگر کلیه سینماها و سالن‌های نمایش ملزم به تعطیلی شدند. طبق قانون و نیز اطلاع‌رسانی‌های قبلی درباره وضعیت فعالیت این دو صنف، تعطیلی کلیه سینماها و سالن‌های سینما «الزامی» شد.



این در حالی بود که گیشه اکران نوروزی ۱۴۰۰ هم بسیار کمتر از حد انتظار بود. درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد با وجود فیلم‌هایی همچون «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی یا «لاله» اسدالله نیک‌نژاد  اکران نوروزی جان تازه‌ای به اقتصاد زمین‌خورده سینما بدهد این اتفاق نیفتاد.


پنج فیلم حاضر در اکران نوروزی امسال حدود ۵۲۰ میلیون تومان فروش داشتند. فیلم «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» به شهرام شاه‌حسینی با ۱۸۳ سالن سینما و حدود ۸ هزار مخاطب، فروشی معادل ۱۹۰ میلیون تومان داشته است. حتی فیلم پرحاشیه اما جذاب «لاله» هم با فروشی معدل ۱۲ میلیون تومان شکستی قابل توجه را تجربه کرد.


یک نمونه موفق در اکران آنلاین


در این میان، شاید تنها خبر خوب فروش خوب «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت در اکران آنلاین بود.


این فیلم  در سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر (بهمن ۱۳۹۸) موفق شد با دریافت پنج جایزه، موفق‌ترین فیلم لقب بگیرد. سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری و صداگذاری، تدوین، نقش مکمل زن، نقش مکمل مرد و جایزه بهترین فیلم برگزیده تماشاگران، دستاورد «شنای پروانه» در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.



جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، مه‌لقا باقری، پانته‌آ بهرام و علی شادمان بازیگران این فیلم هستند. رسول صدرعاملی نیز تهیه‌کننده این فیلم است؛ اثری که مضمونی اجتماعی دارد و در نگارش فیلم‌نامه آن علاوه بر محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نیز مشارکت داشته‌اند.


فیلم با یک فضای پرتنش آغاز می‌شود که بهانه آن انتشار تصاویر خصوصی زنی به نام «پروانه» (طناز طباطبایی) است. شوهر او «هاشم» (امیر آقایی) که از اراذل‌واوباش شناخته‌شده جنوب شهر است، در واکنش به این اتفاق دست به اعمالی می‌زند که وقایع بعدی داستان را شکل می‌دهد. وضعیتی که این بار برادرش یعنی «حجت» در محور ماجرا قرار می‌گیرد.


شنای پروانه که تابستان سال ۹۹ و در اکران چهل روزه خود یک میلیارد و  ۴۰۰ میلیون تومان فروخته بود، پس از گذشت تنها ۱۷ روز با فروش بالای ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رکورد فروش در اکران آنلاین را شکست. این در حالی است که نسخه قاچاق این فیلم یک ماه قبل از اکران آنلاین دست به دست می‌شد که با این وجود ثبت چنین رکوردی قابل توجه است.


به این ترتیب مشخص شد که اکران آنلاین با همه فراز و نشیب‌هایش هنوز می‌تواند نقطه امید سینماگران برای بازگشت سرمایه و امکان نمایش آثارشان باشد. این موضوع در شرایطی که دورنمایی روشنی از اکران عید فطر هم به چشم نمی‌خورد اهمیتی مضاعف خواهد یافت.


در این میان چگونگی طراحی یک ساختار مطمئن و تعریف‌شده برای اکران آنلاین سینمای ایران در یک‌سالگی این پدیده جدید می‌تواند دریچه‌ای جدید در سینمای ایران بگشاید.


 انتهای پیام/۴۱۰۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب