دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1399 - 11:37
در جلسه امروز شورای شهر تهران تصویب شد؛

ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در شهرداری تهران

در جلسه امروز شورای شهر تهران با رأی اکثریت اعضا «ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شهر تهران» در ساختار شهرداری به تصویب رسید.
کد خبر : 562368
AALI7907.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران طرح «ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شهر تهران» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران در ارائه گزارش کمیسیون مشترک سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار کرد: طرحی که در حال حاضر در دستور کار قرار دارد موضوع بحث ایمنی و بحث  HSE در شهر تهران و شهرداری است که از دغدغه‌های اعضای شورای شهر به‌ویژه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری بود که بارها در شهرداری و صحن شورا مطرح شد.


وی با بیان این‌که مسأله ایمنی در شهرداری تهران متولی مشخصی ندارد و یا اگر بخش‌هایی به این موضوع می‌پردازند جایگاه مناسب برای پرداختن به این موضوع را ندارند، گفت: این جایگاه باید ارتقاء پیدا کند. ما این موضوع را بارها از شهرداری تهران خواستیم و شهردار تهران هم به این موضوع علاقمند بود و دستور آن را صادر کرد اما سیستم شهرداری با توجه به مشکلات و کارهای مختلف به این موضوع به‌صورت جدی ورود پیدا نکرد.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: انتظار ما این بود که این موضوع در قالب یک لایحه تهیه شود ولی شهرداری لایحه را طراحی نکرد و ما طرحی را تهیه کردیم تا بتوان حداقل با تهیه این طرح، طرح موضوع کرده و آن را به‌عنوان اولویت در شورا و شهرداری مطرح شود و سپس در رفت و آمدهای شهرداری این موضوع را به جمع‌بندی برسانیم.


صدراعظم نوری ادامه داد:  ایجاد ضرورت بحث ایمنی در شهرداری و اداره تهران در فضاهای مرتبط و در اختیار شهرداری، جلوگیری از ایجاد ساختار جدید و فربه کردن آن و پیشگیری از افزایش جذب نیرو و پیشگیری از افزایش نیرو را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این طرح دانست.


وی با بیان این‌که طرح ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست  در سه کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: جمع‌بندی کمیسیون‌های مشترک و پیشنهادات لازم در این خصوص را در قالب نامه‌ای که به رئیس شورای شهر  ارائه کردیم تا این موضوع به صحن شورا بیاید.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که برمبنای پیشنهادات مشترک نظر بر این شد که کلیه مأموریت‌ها و وظایف که این حوزه ( HSE) را از بخش‌های مختلفی که در شهر هستند منتزع کنیم یعنی اگر از شرکت شهر سالم مأموریتی در HSE دارد از انجا منفک شود و کل اینها تجمیع شود و در قالب سازمان پیشگیری و مدیریت بحران قرار بگیرد.


صدراعظم نوری تصریح کرد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران هم آن ساختار را دارد و زیرنظر بالاترین شخص سازمان یعنی شهردار تهران است. موضوع HSE با توجه به وضعیت سازمان پیشگیری که قانون آن را در زمان بحران محدود می‌کند و بیشترین اختیارات را به وزارت کشور می‌دهد ما با انتقال این بخش به آن سازمان از ظرفیت آن در جهت اداره شرایط بحرانی استفاده کنیم.


وی افزود: این طرح در قالب یک ماده واحده و دو تبصره پیشنهاد ارائه شد؛ ماده واحده عبارتست از این‌که کلیه وظایف و مأموریت‌های حوزه HSE  از شرکت شهر سالم، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار و اداره کل سلامت شهرداری تهران منفک و به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران انتقال می‌یابد.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با تبصره‌های آن نیز گفت: عنوان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران به سازمان مدیریت HSE و بحران شهر تهران تغییر می‌یابد. تبصره دوم این طرح هم عنوان می‌کند که شهرداری تهران موظف است نسبت به تنظیم ساختار سازمانی در مدت یک ماه اقدام کند.


گفتنی است طرح «ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شهر تهران» با 17 رأی موافق به تصویب رسید.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته