دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سینمای جشنواره/ 5 | آنا گزارش می‌دهد؛

تاریک و روشن روزهای خلوت جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه

در پنجمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه دو فیلم «روشن» و «روزی روزگاری آبادان» به نمایش درآمدند.
کد خبر : 561829
BS0K9539.jpg

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا - سید مرتضی حسینی: این، نه یک گزارش فنی و تخصصی است  و نه مروری بر فیلم‌های جشنواره سی و نهم فیلم فجر؛ روزنوشت‌هایی است کوتاه  و اجمالی  از رخدادهای  سینمای رسانه. جایی که در سال کرونا، برج میلاد خلوت‌تر از همیشه میزبان اهالی رسانه و منتقدان است تا شاهد ۱۶ فیلم برگزیده جشنواره باشند.




 بیشتر بخوانید:


دو نیمه متفاوت در اولین روز نمایش سینمای رسانه


اعمال محدودیت‌های کرونا در برج میلاد همزمان با گرم شدن موتور جشنواره


تفکیک جنسیت اتفاقی در جشنواره فیلم فجر


داغ انصاریان بر دل سیمرغ نشست




تابلوی روزانه


احتمالاً  اهالی رسانه در سال‌های آینده، سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را با کمترین خاطره و فعالیت خبری به یاد خواهند آورد. جشنواره‌ امسال به خاطر محدودیت‌های کرونایی با نمایش فیلم‌های کمتری برگزار می‌شود، در  روزهای نمایش مهمانان ویژه‌ای ندارد، حضور عوامل  فیلم به نسبت سال‌های گذشته بسیار کمتر است و همین عوامل کم‌تعداد هم ترجیح می‌دهند که پس از پایان نشست خبری  در جمع خبرنگاران حاضر نشوند و تنها به برخی رسانه‌های مدنظر و نورچشمی خودشان روی خوش نشان دهند.


از سوی دیگر، تعامل میان خبرنگاران و منتقدان هم کمتر شده و زمان فشرده حضور در برج میلاد بستر چنین ملاقات‌هایی را فراهم نمی‌کند. از جمله باید به محدود شدن پذیرایی پس از پایان فیلم‌ها اشاره کرد که امسال به یک نوبت  محدود شده و به درستی مانع از ایجاد گعده‌های چند نفره گشته است. به همین خاطر بسیاری از مباحث و مجادلات سینمایی، پررنگ‌تر از همیشه  در فضای مجازی دیده می‌شود.


از طرف دیگر به نظر می‌رسد رویکرد غالب بر جشنواره امسال و احتمالاً فیلم‌های اکران در سال آینده کمی محافظه‌کارانه‌تر از سال‌های قبل باشد چه این که هنوز فیلمی که بتواند به شکلی جدی جریان‌ساز شده و نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند روی پرده نرفته است. شاید با اندکی اغماض بتوان حساب «بی همه‌چیز» و« ابلق» را از سایر فیلم‌ها جدا کرد.


چهارمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر


چه دیدیم؟


«روشن»


کارگردان: روح الله حجازی/  تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی، روح الله حجازی


بازیگران: رضا عطاران، سیامک انصاری، سارا بهرامی، مهدی حسینی‌نیا، نازنین سهامی‌زاده


 امتیاز: 6 از ۱۰


ارزیابی کلی: روشن قصه تحقیر و به بن بست‌رسیدن است. کارگردان در نشست خبری مدعی شد که نه فیلم سیاسی می‌سازد و نه به دنبال نقد و تمجید این دولت و آن دولت است با این حال برداشت‌های متفاوت سیاسی و اجتماعی  از  فیلم روح‌الله حجازی امکان‌پذیر است  و همین موضوع  آن  را  به یک اثر چندلایه تبدیل کرده است.


با وجود اظهارنظرهای ضد و نقیض از این فیلم که از نقدهای تند و بن‌فکن تا تمجیدهای اغراق‌آمیز را شامل می‌شود و سوای برخی ویژگی‌های فنی فیلم نظیر فیلمبرداری و نورپردازی قابل‌توجه که کمتر در سینمای ایران شاهدش هستیم باید گفت «روشن» بیش از هرچیز مدیون بازی خوب رضا عطاران  است. عطاران در این فیلم بار دیگر نشان داد که درخشش او در آثار جدی اتفاقی نبوده و همچون  فیلم‌های کمدی می‌تواند یک‌تنه بار فیلم را به دوش بکشد. 


«روزی روزگاری آبادان»


کارگردان: حمیدرضا آذرنگ/ تهیه‌کننده: علی اوجی و عبدالله اسکندری


بازیگران: محسن تنابنده، فاطمه معتمدآریا، هیراد آذرنگ، الهام شفیعی


 امتیاز: 5 از ۱۰


ارزیابی کلی: حمیدرضا آذرنگ پس از  سال‌ها تجربه‌اندوزی در کارگردانی تئاتر  و بازیگری در سه مدیوم سینما، تئاتر و تلویزیون اولین اثر خود  با عنوان «روزی روزگاری آبادان» را راهی جشنواره سی و نهم فیلم فجر کرده است.


این فیلم با تکیه بر نمایشنامه‌ای به همین  نام که در سال 1384 در تالار قشقایی روی صحنه رفت تولید شده و با وجود برخی کاستی‌های فیلمنامه‌ای و فنی استانداردهای قابل‌قبولی دارد. شاید مهم‌ترین و ملموس‌ترین نقدی که به فیلم وارد است را بتوان در لهجه شخصیت‌های آن دانست که چندان خوب از کار درنیامده است.


رخداد ویژه


اندوه ناشی از درگذشت علی انصاریان همچنان بر فضای  جشنواره فجر حاکم است. در دو نشست خبری روز پنجم  هم عوامل فیلم‌ها هر یک به نوعی یاد و خاطره این فوتبالیست و بازیگر فقید را گرامی داشتند.


چهارمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر


اتفاق خوب


 مصداق واقعی «عدو شود سبب خیر» را می‌توان در وضعیت و تعداد خبرنگاران حاضر در سینمای رسانه جشنواره امسال مشاهده کرد. سخت‌گیری دست اندرکارن جشنواره در صدور کارت  به خاطر شیوع کرونا باعث شده تا بسیاری از عکاسان اینستاگرامی و افرادی که به نام خبرنگار وارد سالن می‌شدند امسال چنین فرصتی را پیدا نکنند. این موضوع در افزایش کیفیت کار عکاسان و خبرنگاران رسانه‌های رسمی تأثیر قابل ملاحظه‌ای داشته است.


اتفاق بد


اجراهای ضعیف  مجریان نشست ‌های خبری جشنواره همچنان روی اعصاب است. سال گذشته حضور منصور ضابطیان و فرزاد حسنی تا حد زیادی این نقص را جبران می‌کرد اما  امسال فقط باید به علیرضا غفاری دل بست. مجری با سابقه رادیو و تلویزیون  که هم از حیث صدا و لحن و هم از لحاظ  تسلط بر موضوع از سایر مجریان نشست‌های این دوره از جشنواره متمایز است.


چهارمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر


ستاره


رضا عطاران در «روشن».  بازیگری که با تمام توان در خدمت مسیر فیلم است و به خوبی توانسته انفعال، خستگی، سرخوشی تلخ و فروپاشی شخصیتی روشن را در بازی خود منعکس کند.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب