تفاوت روزنامهنگاری علم با علمنویسی در چیست؟/ چگونه روزنامهنگار علم شویم؟
به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در عصر حاضر انسان بهطور مداوم توسط انواع مختلف اطلاعات بمباران میشود اما این اطلاعات انبوه یک مشکل اساسی دارد و آن این است که این اطلاعات فیلتر و دستهبندی نمیشود.
یکی از مهمترین مواردی که با گسترش و رشد تکنولوژی های رسانه ای مطرح شده بحث اخبار جعلی (fake news) است به طوری که بیش از دو سوم مردم اروپا حداقل یک بار در هفته با اخبار جعلی مواجه میشوند اما با این حال محبوبیت داستانهای علمی-تخیلی در میان آنها افزایش یافته است.
حدود 66.8 درصد از خوانندگان داستانهای علمی-تخیلی موافقند که این داستانها آنها را در درک بهتر علم یاری کرده است به همین دلیل نقش نویسندگان علم در برقراری ارتباط علم با مخاطبان عام اهمیت بیشتری پیدا میکند.
با گسترش دانش با سرعت نجومی، افرادی که توانایی درک و ترجمه علم را دارند درخواستهای زیادی برای فعالیت دارند.
روزنامهنگاری علم چیست و چه تفاوتی با علم نویسی دارد؟
نویسندگان علم دانش علمی را برای سازمانها و کسب و کارها قابل فهم میکنند ولی روزنامهنگاران علم داستانهای خبری درباره علم مینویسند و به روایت انتقادی آن میپردازند.
میشل کنوارد، سردبیر سابق نشریه «نیو ساینتیستز» (New Scientists) در اینباره میگوید نویسندگان علوم به توضیح ایدههای پیچیدهای میپردازند که هیچکس نمیخواهد آن را مخفی نگه دارد ولی ژورنالیستهای علم به توضیح چیزهایی میپردازند که برخی ممکن است ترجیح دهند که دفن شود.
از سوی دیگر هدف نویسندگان علم برای مخاطبانشان آگاهسازی است، درحالیکه روزنامهنگاران علم هدفشان سرگرمی است.
چگونه روزنامهنگار علم شویم؟
با آموزش روزنامهنگاری میتوان نویسنده علم شد و پس از آن در مسیر روزنامهنگاری علم گام برداشته شود. اگر افراد به دنیای رسانهها علاقمند هستند باید مسیری را در نظر گرفته شود که راه فعالیت در روزنامههای ملی و یا رادیو تلویزیون را باز کند.
درصورتیکه فرد به علم علاقهمند باشد میتواند در یک نشریه تخصصی فعالیت کرده و به تحصیلات تکمیلی در روزنامهنگاری علم بپردازد.
آیا روزنامهنگاری علم نیاز به آموزش رسمی دارد؟
ارزشمندترین مدرک روزنامهنگاری، تجربه است و جای تعجب نیست که بسیاری از روزنامهنگاران دانشکده روزنامهنگاری را اتلاف وقت کامل می دانند.
دورههای تحصیلات تکمیلی بسیاری وجود دارد که رویکرد روزنامهنگاری عمومی و تخصصی را ارائه میدهند و برخی از دورههای علوم ارتباطات به طور خاص به دانشجویان این فرصت را میدهد تا قبل از تصمیمگیری در مورد مسیر حرفهای خود در همه زمینههای رسانه کاوش کنند.
تجربه کاری مهمترین راه ورود به روزنامهنگاری است
بهندرت گزینههای ارزشمندی مانند دورههای تحصیلات تکمیلی در ارتباطات علوم وجود دارد. پیش از این به اهمیت تجربه در فعالیت حرفهای روزنامهنگاری بهویژه در حوزه علم اشاره شد که این تجربه میتواند از طریق مشارکت در یک فعالیت دانشجویی و یا فعالیت روزنامهنگاری مستقل به انجام برسد.
کسانی که شوق وافری برای فعالیت در روزنامهنگاری بهویژه روزنامهنگاری علم دارند روزنامهنگاری دانشجویی بهترین گزینه برای ورود به فعالیت حرفهای است زیرا افرادی که دورههای دانشجویی را در مجلات تخصصی و یا نشریات عمومی میگذرانند بهراحتی پس از فارغالتحصیلی در روزنامههای ملی جذب میشوند.
البته جدای از فعالیت رسمی گزینههای دیگری نیز برای فعالیت روزنامهنگاری وجود دارد که از آن جمله میتوان به روزنامهنگاری مستقل و یا راهاندازی یک وبسایت برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با طیف وسیعی از مخاطبان اشاره کرد.
به هر حال چه به دنبال تغییر شغل باشید و چه به دنبال آن باشید تا پس از فارغالتحصیلی وارد این حرفه شد باید دانست که روزنامه نگاری علم علاوه بر اشتیاق نیاز به فداکاری دارد و گزینه آسانی برای فعالیت حرفهای نیست.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/