دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1399 - 14:46

راهکار دیتاک برای تحقیقات بازار آنلاین

تحقیقات بازار آنلاین یک روش تحقیقاتی است که در آن داده‌ها از طریق برخی ابزارهای کاربردی جمع‌آوری می‌شود. این روش می‌تواند کیفی و کمی باشد.
کد خبر : 560938
۲۱_راهکار_دیتاک_برای_تحقیقات_بازار_آنلاین.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار آنلاین یک روش تحقیقاتی است که در آن داده‌ها از طریق برخی ابزارهای کاربردی جمع‌آوری می‌شود. این روش می‌تواند کیفی و کمی باشد. ابزارهایی که برای گردآوری اطلاعات استفاده می‌شوند قادرند به سراغ نظرات کاربران، مشتریان، طرفداران برند و حتی رقبا در فضای اینترنت بروند. البته این ابزارها برای روش‌های آنلاین کمی کاربرد دارند. به طوری که فقط نظرات کاربران پیرامون یک برند را بررسی می‌کنند. در روش‌های کیفی به قوم‌نگاری ویدئویی و جوامع آنلاین پرداخته می‌شود.


مزیت تحقیقات بازار آنلاین چیست؟


این تحقیقات می‌تواند عملکرد خوب یا بد یک محصول یا خدمات را ارزیابی کند. در عین حال به مدیران یک شرکت این بینش را می‌دهد که مصرف‌کنندگان در مقابل برند و محصولاتش چگونه رفتار می‌کنند. با افزایش استفاده از اینترنت، تحقیقات آنلاین دقیق‌تر، سریع‌تر و با هزینه کمتری انجام می‌شود.


تحقیقات آنلاین می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد سابقه خرید قبلی و فعلی یک مشتری در اختیار مدیر کسب و کار قرار دهد پروژه‌های تحقیقاتی آنلاین را می‌توان با کمک ابزارهای رصد فضای اینترنت مثل دیتاک انجام داد.


رشد کسب و کار تحقیقات بازار آنلاین


در سال‌های اخیر که اینترنت به طرز چشمگیری توسعه پیدا کرده و اکنون بیش از 80 درصد از مشتریان در فضای اینترنت هستند، تحقیقات بازار در این فضا اطلاعات دقیق‌تری را برای کسب و کارها گردآوری می‌کند. از سوی دیگر کسب و کارها هم بخشی از فعالیت خود را به این فضا کشانده‌اند. بنابراین یک افکارسنجی آنلاین می‌تواند بهتر از نظرسنجی و مصاحبه‌های حضوری، تلفنی و یا حتی پستی به نتیجه برسد.


وقتی صحبت از ابزارهای رصد فضای آنلاین می‌شود، یعنی قادر است هر نوع اطلاعات و نظری را که حاوی نام برند شما باشد، به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن گردآوری کند.


مزایای تحقیقات بازار آنلاین


وقتی از جستجوی نظرات (مثبت و منفی) مشتریان در فضای آنلاین صحبت می‌شود، یعنی این نظرات می‌توانند به یک کسب و کار کمک کنند تا برای بهبود محصولات یا خدمات تلاش بیشتری کنند. همچنین در صورت وجود نظرات منفی کاربران که در ابزارهای رصد مثل سامانه مانیتورینگ و آنالیز فضای مجازی دیتاک مشخص می‌شوند، کسب و کار می‌تواند درصدد برطرف کردن مشکلات مشتریان برآید.


به عبارت دیگر، مهم‌ترین مزیت تحقیقات بازار آنلاین امکان دسترسی به نظرات مشتریانی است که تا قبل از این صاحب برند قدرت دستیابی به آن را نداشت. بسیاری از مشتریان فرصت کافی برای صحبت کردن در مورد مشکلات یک برند را ندارند. گاهی هم کانال ارتباطی بین آن‌ها با مدیر کسب و کار برقرار نیست.


اما همین مشتریان که کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند، به راحتی نظراتشان را در مورد محصولات در یک صفحه بیان می‌کنند. در واقع برای مشتریان گفتگو در شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر از ارتباط با مدیر یک شرکت یا برند است. زیرا هم با سرعت بیشتری انجام می‌شود و هم ابراز احساس و نظر راحت‌تر صورت می‌گیرد.


از سوی دیگر برای مدیران برندها هم دریافت نظرات مشتریان در فضای آنلاین راحت‌تر از گفتگوی حضوری یا تلفنی است. زیرا دسترسی به بخش زیادی از مشتریان در یک بازه زمانی کوتاه ممکن نیست. از سوی دیگر در روش تحقیقات حضوری بازار، مدیر کسب و کار می‌تواند از نظرات تعداد کمی از مشتریان اطلاع پیدا کند.


اما در روش تحقیقات بازار آنلاین می‌توان با کمک ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی به یکباره بخش زیادی از نظرات را گردآوری کرد. برای مثال ابزار دیتاک می‌تواند طی یک روز هزاران نظر کاربران را گردآوری کند. سپس یک اپراتور این نظرات را برحسب مثبت، منفی و یا خنثی بودن بررسی می‌کند.


چگونه تحقیقات بازار آنلاین را انجام دهیم؟


برای تحقیقات بازاریابی شبکه های اجتماعی روش‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از پرسشنامه تحت وب یکی از این روش‌هاست. همچنین می‌توان از طریق مصاحبه‌های آنلاین نیز از نظرات واقعی کاربران (مشتریان) اطلاع پیدا کرد. اما آیا همه مشتریان یک کسب و کار برای تکمیل پرسشنامه و شرکت در مصاحبه اقدام می‌کنند؟


متاسفانه در دو روش فوق تعداد کمی از مشتریان حاضر به شرکت در مصاحبه آنلاین می‌شوند. این در حالیست که برای تحقیقات آنلاین بازار به نظرات جمع گسترده‌ای از مشتریان نیاز دارید. اگر فرض بگیریم تعداد مشتریان یک برند یک میلیون نفر باشند، این برند به شرکت حداقل 10% یعنی 100 هزار نفر از مشتریان در مصاحبه و نظرسنجی آنلاین نیاز دارد.


اما آیا این تعداد از مشتریان در مصاحبه و نظرسنجی آنلاین شرکت می‌کنند؟ احتمال چنین چیزی بسیار کم است. زیرا اساسا مشتریان فرصتی برای این کار ندارند. از سوی دیگر اگر تعداد حاضران در مصاحبه یا نظرسنجی به حدنصاب هم برسد، نتایج آن دقیق نخواهد بود. زیرا مشتری باید در همان لحظه نظرات مثبت یا منفی خود را بیان کند و فرصتی برای فکر کردن ندارد.


مزیت استفاده از ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی


در روش تحقیقات بازار آنلاین با کمک ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی دیتاک کاربران هر ساعتی که بخواهند می‌توانند آزادانه نظراتشان را در صفحات شبکه اجتماعی در رابطه با یک برند بیان کنند. به عبارت دیگر، مشتریان از گفتن نظرات واقعی خود در شبکه‌های اجتماعی ترس و واهمه‌ای ندارند. از سوی دیگر این فرصت هم در اختیارشان است تا با فکر کردن کافی در مورد مشکلات یا مزایای یک برند صحبت کنند.


سایر مزیت‌های این روش عبارت است از:


کاهش هزینه‌های تحقیقات


وقتی از ابزارهای خودکار و اتوماتیک برای رصد فضای مجازی استفاده می‌کنید، نیازی به استخدام چندین نیرو برای گردآوری اطلاعات ندارید. در واقع تنها یک اپراتور برای گردآوری و سپس تحلیل داده‌ها کافیست. اکنون برندهای بزرگ در فکر کاهش نیروی انسانی و استفاده از ابزارهای هوشمند و ماشینی کردن کارها هستند.


دیتاک ابزاری‌ است که با کمک هوش مصنوعی و موتور جستجو قادر به گردآوری هزاران نظر در مورد یک برند است.


سرعت بالای گردآوری اطلاعات


وقتی از روش تحقیقات بازار آنلاین صحبت می‌کنیم یعنی نسبت به روش سنتی پرسرعت‌تر است. شما کافی است ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی را در اختیار داشته باشید، سپس نام برند خود یا رقیبتان را به آن بدهید. در مدت کوتاهی قادرید اطلاعات کاربردی در مورد برند خود را بدست آورید. این اطلاعات همه از سوی مشتریان در شبکه‌های اجتماعی درج می‌شود و مطابق بر واقعیت است. بعلاوه ابزار آلارم سامانه دیتاک این امکان را برندها می‌دهد که در هر لحظه از تمام منشن‌های نام برند خود و کلیدواژه‌های اختصاصی موردنظرشان در شبکه‌های اجتماعی اطلاع پیدا کنند.


بدون ورود تعصبات انسانی


وقتی از تحقیقات بازار آنلاین صحبت می‌کنیم باید به نحوی باشد که تعصبات انسانی در آن هیچ نقشی نداشته باشند. در روش پرسشنامه و حتی مصاحبه آنلاین بسیاری از سوالات مهم ممکن است از دید پرسشگر پنهان بماند. اما در روش استفاده از ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی این کاربر است که بدون حتی یک سوال، نظر خود را ابراز می‌کند.


از سوی دیگر نقش تعصبات انسانی (اپراتورها) در این روش به صفر می‌رسد. اپراتور بر حسب مثبت یا منفی بودن نظر یک کاربر یا مشتری اقدام به تحلیل داده‌ها می‌کند.


ابزار مانیتورینگ و پایش شبکه های اجتماعی


انتهای پیام/ر


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب