دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1399 - 12:28
باقری‌زاده در جمع خبرنگاران:

تعداد نهال‌های مرکز کشت‌بافت واحد رفسنجان به یک میلیون اصله می‌رسد/ میزبانی از همایش ملی وقف

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان با بیان اینکه در موضوع کشت‌بافت به‌دنبال اصالت و سلامت نهال هستیم، عنوان کرد که در آینده نه چندان دور تعداد نهال‌های مرکز کشت‌بافت به یک میلیون اصله خواهد رسید.
کد خبر : 560227
IMG_1489.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از رفسنجان، علی باقری‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ کیلوواتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان به همت مجموعه کارکنان این واحد دانشگاهی خرداد ۹۸ آغاز به‌کار و بهمن 98 برق را وارد مدار کرد. در این راستا با وزارت نیرو قرارداد بستیم و درآمد ماهیانه این نیروگاه که ۱۸ میلیون تومان است به حساب دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان واریز می‌شود.


وی هزینه‌های ۱۰ و نیم میلیارد تومانی برای گلخانه هیدروپونیک، ۴ و نیم میلیارد تومانی مرکز کشت‌بافت و ۸۰۰ میلیون تومانی برای نیروگاه دیزلی ۹۰۰ کیلوواتی را یادآور شد و افزود: با وجود این نیروگاه حتی یک دقیقه هم دانشگاه قطعی برق نخواهد داشت و با توجه به اینکه گلخانه‌های هیدروپونیک نباید برقشان قطع شود، این نیروگاه ضرورت داشت، مزیت دیگر این نیروگاه این است که در شرایط بحرانی می‌توانیم برق را وارد مدار کنیم.


معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان عنوان کرد: یکی از موفقیت‌های این واحد دانشگاهی ایجاد نخستین سرای فناور کشور است. این واحد دانشگاهی سه هسته فناور داشت که اکنون به واحد فناور تبدیل شده‌اند و در حوزه‌های پسته، کراکر برق و تولید پماد سوختگی فعالیت می‌کنند.


باقری‌زاده عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان جایگاه برجسته‌ای دارد و در دو سال اخیر در کشور جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. در جذب دانشجویان اتباع ۲۳ دانشگاه در کشور مجوز دارند که یکی از آنها این واحد دانشگاهی است.


این مسئول ادامه داد: واحد دانشگاهی رفسنجان از ابتدای راه‌اندازی تاکنون ۳۶ هزار دانشجو اعم از فارغ‌التحصیل و دانشجوی در حال تحصیل داشته و اکنون ۲ هزار و ۷۰ دانشجو در دانشگاه مشغول تحصیل هستند. بیشترین دانشجو را در رشته کارشناسی حقوق داشته و در مجموع ۶۰۰ تا ۷۰۰ دانشجوی ارشد، ۲۰۰ تا ۲۵۰ دانشجوی دکتری دارد.


واحد رفسنجان میزبان همایش وقف


وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان در همه زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی، تحقیقاتی و پژوهشی توانسته به میزانی از پیشرفت‌ها برسد که واحد برجسته و نمونه باشد و جزء واحدهای دانشگاهی چالاک، سرپا و پیشرو در کشور محسوب شود. در این واحد دانشگاهی ۷۰ رشته کاردانی و کارشناسی، ۲۳ رشته ارشد و ۵ رشته دکتری تدریس می‌شود و ۴۷ نفر کارمند و ۴۷ نفر عضو هیئت علمی داریم.


معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان تبیین کرد: دانشگاه‌ها از روال سنتی تغییر رویه دادند و در این واحد دانشگاهی نیز همین استراتژی ایجاد شده و وارد نسل سوم که کارآفرینی و مهارت‌آموزی است، شدیم و به تبعیت از سیاست‌های کلی نظام و شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقسقات و فناوری این روال را طی می‌کنیم.


باقری‌زاده درباره برنامه‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان  از میزبانی این واحد دانشگاهی در همایش وقف کشور تا یک سال آینده خبر داد و اضافه کرد: در این باره اعضای هیئت مدیره و دانشکده حقوق هم‌اندیشی کرده و کلمه وقف را به اجرا گذاشتند.


وی با بیان اینکه زمینه ورود خیران به امور مهارت آموزشی و تولید علم در دانشگاه فراهم است، درباره وضعیت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان توضیح داد: از نظر کلاسی و امتحانات به شکل مجازی توانستیم ساختار و بستر را فراهم کنیم و همراه با سیاست‌های روز و نرم‌افزارهای سازمان پیش برویم.


طراحی ۳ هکتار گلخانه هیدروپونیک


معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان از طراحی سه هکتار گلخانه هیدروپونیک در این واحد دانشگاهی یاد کرد و گفت: ۱۳ هزار متر مربع از این گلخانه‌ها از بهمن سال گذشته تاکنون بهره‌برداری شده که در سه سالن مجهز و با به‌روزترین امکانات دنیا ایجاد شده‌اند. یک سالن تأسیسات فرآوری نیز ایجاد کردیم تا زمانی که محصول بازاری ندارد به‌صورت خشک تهیه و وارد بازار شود.


باقری‌زاده با ذکر این مطلب که کشاورزی به شکل سنتی پاسخگو نیست و باید به شکل علمی باشد، ادامه داد: در موضوع «کشت‌بافت» با استفاده از علم بیوتکنولوژی می‌توان آینده کشاورزی رفسنجان را همپای این علم پیش برد و رونق داد. در کشت‌بافت از طریق گرفتن یک سلول، گیاه تکثیر می‌شود و ظرف مدت ۷۵ روز تا سه ماه نهال را وارد خاک کرده و رشد خوبی هم خواهد داشت.


وی یادآور شد: در موضوع کشت‌بافت به‌دنبال اصالت و سلامت نهال هستیم، گیاه در این نوع کشت دیگر در برابر هر نوع آب‌شور یا آفتی مقاومت خواهد بود. گاهی پسیل یا شیره محصول را آزار می‌دهد که در این نوع کشت چنین موضوعی نداریم.


معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان با یادآوری این مطلب که علم بیوتکنولوژی علاوه بر کشاورزی روی پزشکی و …کاربرد دارد، مطرح کرد: اکنون روی سه‌پایه گلابی، گیلاس و آلبالو کار را آغاز کرده‌ایم و ۲۰ هزار گیاه  و ۲۰ هزار نهال مرغوب پسته که روی آن کار شده، آماده ورود به سالن سازگاری هستند و در آینده نه چندان دور تعداد نهال‌ها به یک میلیون اصله خواهد رسید.


بورسیه 20 دانشجوی واحد رفسنجان در زمینه کشاورزی


باقری‌زاده با ذکر این مطلب که در زمینه کشاورزی و موضوع کشت‌بافت، ۲۰ دانشجو را بورسیه کردیم، تشریح کرد: این دانشجویان با آموزش، مهارت می‌گیرند و زمان فارغ‌التحصیلی علم و مهارت در بازویشان است و می‌توانند وارد بازار کار شوند. پژوهشکده پسته ایران برای استفاده از دانشجویان بورسیه این واحد دانشگاهی تقاضا داده و قصد داریم ارتباط با بخش کشاورزی را به‌ویژه در کشاورزی نوین بالا ببریم.


وی افزود: واحد دانشگاهی رفسنجان در ارتباط با صنعت ورود کرده و با توجه به اینکه رفسنجان از صنایع بزرگ و کوچک زیادی بهره‌مند است، می‌توانیم به موفقیت صنایع کمک کنیم.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته