دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1394 - 14:49

همایش فناوری نانو در واحد نجف آباد؛ از تئوری تا آخرین کاربرد‌ها

همایش جامع «فناوری نانو از تئوری تا آخرین کاربرد‌ها» هم‌زمان با هفته پژوهش در تالار همایش‌های دانشکده هنر، معماری و شهرسازی واحد نجف‌آباد به‌منظور آشنایی با فناوری نانو و آخرین پیشرفت‌های این تکنولوژی در علوم مختلف برای دانشجویان، استادان و علاقمندان، به همت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان برگزار شد.
کد خبر : 56018

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف‌آباد، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد نجف‌آباد و دبیر علمی همایش در مورد مباحث مطرح شده در این نشست علمی گفت: شبیه‌­سازی، طراحی و مفاهیم پایه فناوری نانو، نانو ساختار‌ها، روش‌­های شناسایی، سنتز و ساخت آنها، نمونه‌­های تجاری سازی شده­ فناوری نانو در رشته­‌های مختلف، معرفی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نهاد ریاست جمهوری و آشناسازی دانشجویان با مسابقه ملی فناوری نانو از جمله مباحثی بود که در این همایش مطرح و مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.


دکتر محسن عباسی افزود: تعیین اولویت­‌های تحقیقاتی دانشجویان علاقه‌مند به فناوری نانو، ارتباط و کاربردهای فناوری نانو در علوم مختلف از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، برق، پلیمر، هوا فضا، نساجی، عمران، پزشکی، داروسازی، کشاورزی و مواد غذایی، بهداشت و محیط زیست، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، مواد پیشرفته، نانو کاتالیست­‌ها، نانوحسگر‌ها، نانورآکتور‌ها، نانو قطعات الکترونیکی و نوری از دیگر مباحث مطرح شده در این همایش بود.


وی گفت: این برنامه با هدف آشنا ساختن دانشجویان و استادان با آخرین کاربردهای فناوری نانو در شاخه‌های مختلف و در راستای توانمند سازی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد و هم­چنین آشنایی هرچه بیشتر آنان با آخرین آیین نامه‌­های حمایتی ستاد نانو نهاد ریاست جمهوری، با سخنرانی دکتر فریبرز شریفیان مدرس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نهاد ریاست جمهوری و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حضور میثم هادیان دارنده رتبه اول، پنجمین دوره مسابقه ملی فناوری نانو، برگزار شد.


این مسئول خاطرنشان کرد: فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکروم‌تر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانوم‌تر است. در واقع نانو فناوری فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک از خود نشان می‌دهند. فناوری نانو تخصصی نوین است که در اکثر رشته­‌ها و تخصص­‌ها به­صورت مستقیم یا غیر مستقیم کاربرد دارد.



عباسی ادامه داد: این همایش با استقبال دانشجویان واحد نجف آباد و دیگر دانشگاه‌­های استان اصفهان روبرو شد، به گونه‌ای که بیش از ۳۰۰ نفر از دانشجویان و پژوهشگران استان اصفهان و استان‌های هم­جوار در این برنامه علمی، حاضر و از پژوهش­‌ها و پیشرفت­‌های فناوری نانو در زمینه‌های گوناگون آگاه شدند.


وی گفت: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نهاد ریاست جمهوری در راستای اهداف ترویجی و آموزشی تدوین شده در سند راهبردی فناوری نانو، مسابقات نانوفناوری را همه ساله در یکی از مراکز تحقیقاتی و یا دانشگاهی برگزار می‌کند. این مسابقه در سطح دانشجویی هر ساله با گستره ملی، توسط کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور علاقه مندان به فناوری نانو برگزار می‌شود.


دبیر علمی همایش خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این مسابقه که بزرگ‌ترین رقابت علمی دانشجویی کشور در زمینه فناوری نانو است، ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور افزایش آشنایی دانشجویان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی آموزشی کشور و جهت‌دهی به فعالیت‌های آموزشی و حمایت‌های تشویقی صورت گرفته از سوی ستاد توسعه فناوری نانو است.


عباسی یادآور شد: همچنین این آزمون بستری مناسب برای رقابت سازنده نهادهای ترویجی فناوری نانو، شرکت‌های آموزشی، مدرسان و متخصصان فناوری نانو برای کیفیت بخشی به فرآیند آموزش فناوری نانو و گسترش بیشتر این فناوری نوین است. این مسابقه در یک مرحله‏ و بصورت تئوری برگزار خواهد شد و سوالات این آزمون به صورت چند گزینه‌ای طراحی می‌شود. همچنین در این آزمون تعدادی سوال تشریحی برای سنجش توان آموزشی داوطلبان، علاوه بر سوالات چهار گزینه‌ای ارائه خواهد شد تا داوطلبان دریافت گواهی توانمندی تدریس فناوری نانو به آن پاسخ دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب