دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نشست فوق‌العاده اوپک در صورت تدوام افت قیمت نفت

رئیس اوپک گفت: چنانچه قیمت‌های جهانی نفت خام تا فوریه سال ٢٠١٦ بهبود نیابد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشست فوق‌العاده برگزار خواهد کرد.
کد خبر : 56011

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل شانا، امانوئل ایبه کاچیکوو وزیر نفت نیجریه که تا پایان سال ٢٠١٥ میلادی ریاست دوره‌ای اوپک را برعهده دارد، افزود: انتظار می‌رود قیمتهای جهانی نفت خام تا ماه فوریه سال ٢٠١٦ میلادی بهبود یابد، چنانچه چنین اتفاقی رخ ندهد واضح است که اعضای اوپک نیازمند برگزاری یک نشست فوق‌العاده خواهند بود.


وزیران نفت اوپک در نشست عادی ١٦٨ این سازمان در وین اتریش با وجود مازاد عرضه در بازار نفت تصمیم جدید برای سقف تولید اعضای این سازمان که به تازگی اندونزی نیز به آنها اضافه شده است، نگرفتند.


کشورهای عضو این سازمان هم اکنون روزانه یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه فراتر از سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه خود که تا پیش از نشست ١٦٨ همچنان به عنوان سقف تولید رسمی این سازمان به شمار می‌آمد، تولید می‌کنند.


بر اساس این گزارش، اوپک در ماه نوامبر روزانه ٣١ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه نفت خام تولید کرد، این بالاترین سطح تولید اعضای این سازمان در سه سال گذشته به شمار می‌رود.


برخی اعضای اوپک از جمله الجزایر، نیجریه و ونزوئلا خواستار کاهش سقف تولید اوپک به منظور بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام بوده‌اند.


عربستان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده اوپک با هدف حفظ سهم در بازارهای جهانی حاضر به کاهش تولید نفت خام نیست؛ ریاض امیدوار است که با این راهبرد رقیبان خود در بازار مانند آمریکا و روسیه را تحت فشار قرار دهد.


آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه به تازگی اعلام کرده است که مسکو برای نفت ٣٠ دلاری تا سال ٢٠٢٢ نیز برنامه‌ریزی دارد.


ماکسیم اورشکین، معاون وزیر دارایی روسیه گفت: سناریوی موجود برای اوپک ویرانگر خواهد بود.


بر اساس این گزارش، در معاملات ساعات نخست روز دوشنبه ٢٣ آذرماه، قیمت هر دو شاخص برنت و دبلیو تی آی، با 4 درصد کاهش روبه‌رو شد و به پایین‌ترین سطح ١١ سال اخیر رسید، اما در پایان معاملات این روز قیمت رو به افزایش گذاشت.


قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژانویه، با یک سنت کاهش به ٣٧ دلار و ٩٢ سنت رسید و قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا با ٦٩ سنت افزایش در سطح ٣٦ دلار و ٣١ سنت تثبیت شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته