دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1399 - 11:04
معاون علوم‌ انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی:

تمدن‌سازی نوین اسلامی در سایه مشارکت علمی صاحبان قلم محقق می‌شود

معاون علوم‌ انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر شعار تمدن‌سازی نوین اسلامی گفت: این مأموریت مهم و ضروری فقط در سایه مشارکت علمی و پژوهشی صاحبان قلم و استادان صاحب‌نام حوزه و دانشگاه محقق می‌شود.
کد خبر : 559610
00000.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بندرعباس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو‌پناه در نشست با استادان گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان با تأکید بر شبهات مطرح شده در حوزه دین و دین‌شناسی در جوامع بشری به‌ویژه در ایران گفت: منشأ تمام این شبهات، علوم‌انسانی مدرن است که از آن به «کلام جدید» نیز تعبیر می‌شود.


این مسئول ادامه داد: علوم‌انسانی مدرن دستاورد فرهنگ غربی است که به الهیات مدرن و الهیات لیبرال هم خوانده می‌شود ود ر زمان دکارت نیز به نام‌ها و اشکال مختلفی در جامعه ظهور کرده است.


این صاحب‌نظر دینی، علوم انسانی مدرن را برگرفته از جامعه‌شناسی، روانشناسی،  اقتصاد، زبان‌شناسی و سایر علوم مشابه دانست که ریشه در فرهنگ و مباحث غربی دارد و توانسته در مفاهیم و اشکال مختلف در جوامع اسلامی نیز بروز کند.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر نقد اندیشه‌های سکولاریسم دینی گفت: انتشار اندیشه‌های  «دکتر سروش» در زمان‌های گذشته این‌جانب را مصمم به پاسخگویی کرد و تصمیم بر آن شد تا با نوشتن کتاب سکولاریزم نقابدار در نقد اندیشه‌ها و تفکرات سروش بر‌آیم.


خسروپناه افزود: در آن برهه زمانی اندیشه‌های سروش را مورد بررسی قرار دادم و درصدد برآمدم تا با انتشار این کتاب، تمام اندیشه‌های وی را مورد نقد و بررسی قرار داده و سعی کردم با به‌روزرسانی برخی از داده‌ها این کتاب را منتشر کنم.



این استاد و نظریه‌پرداز دینی با بیان اینکه شیوه علمای سلف دین اسلام، همیشه دفاع از دین بوده است،  افزود: وقتی باور داریم که ریشه تمام شبهات در علوم‌انسانی مدرن است باید با انجام کارهای ایجابی به داد علوم انسانی برسیم و در این زمینه به فکر کار روی علوم انسانی اسلامی  افتادم و فعالیت‌هایی را با توجه به فعالیت‌هایی انجام شده در این حوزه اتفاق افتاده بود مورد پیگیری قرار داده و با الگوی حکم اجتهادی به علوم انسانی اسلامی یا حکمی رسیدم.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه همه نظرات علوم انسانی غربی مبتنی بر مبانی فلسفی است، افزود: در مقابل این علوم‌ انسانی‌ غربی، ما نیز باید با ورود به علوم انسانی به مبانی حکمت‌ اسلامی بپردازیم و به‌دنبال مبانی معرفت‌شناسی و اسلام‌شناسی باشیم و فضای بحث در حوزه‌ها باید گسترش یابد.


نقش مهم استادان معارف برای تحقق تمدن نوین اسلامی


خسرو‌پناه با پرداختن به نقش علوم‌ انسانی‌ اسلامی به‌جای علوم‌ انسانی‌ غربی گفت: تمام حوزه‌های‌ اجتماعی، روانشناسی، اقتصاد و... باید در این فرایند با نگاه اسلامی شدن مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند و بتوان بر‌اساس آموزه‌های دین اسلام با نگاه دینی و اسلامی این علوم را بازنشر داد.


وی نقش استادان گروه معارف اسلامی را در کمک به فرآیند تمدن‌سازی نوین اسلامی را مهم ارزیابی کرد و گفت: بدون‌شک نقش همه شما در این فرآیند مهم و ضروری بوده و برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی به اجماع و اتحاد در حوزه تفکر و اندیشه‌های دینی نیاز است.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: هر کدام از شما باید با پرداختن به زوایای مختلف دین اسلام و تحلیل این داده‌ها و حرکت بر مسیر تولید علوم دینی، تحقیق، پژوهش و هزاران کار کوچک و بزرگ علمی در حوزه دین شناختی، جامعه را به سمت تمدن‌سازی نوین اسلامی هدایت کنید.


این مسئول خواستار نقش‌آفرینی استادان دانشگاه در حوزه دینداری و انقلابی‌گری شد و تأکید کرد: نقش‌آفرینی شما در حوزه علوم انسانی دینی می‌تواند پایه‌های علوم انسانی اسلامی را تحکیم و حرکت به سمت تمدن‌سازی نوین اسلامی را شتاب ببخشد.


تأثیرگذاری گروه معارف در حوزه فرهنگ دینی


مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان هم در ابتدای این جلسه گفت: حضور چهره به‌نام و انقلابی «دکتر خسروپناه» به‌عنوان مدرس حوزه و دانشگاه می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد اهداف ولایی و انقلابی دانشگاه داشته باشد.


حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی گزارشی از حوزه معارف اسلامی در استان ارائه و بیان کرد: گروه معارف  به‌عنوان تأثیر‌گذارترین استادان در حوزه فرهنگ دینی و اسلامی هستند که نقش آنان در تربیت و تهذیب نفس جوانان دانشجو می‌تواند بسیار مهم و قابل توجه باشد.


رئیس دانشگاه مذاهب بندرعباس تربیت نسل جوان را حاصل تلاش معلمان و استادان دینی برشمرد و افزود: قدردانی از این قشر تلاش‌گر و خستگی‌ناپذیر کمترین کاری است که می‌توانم انجام دهم و امیدوارم آنان گام‌های خود را در این مسیر که در آن گام نهاده‌اند محکم‌تر و استوارتر بردارند.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته