دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 بهمن 1399 - 15:11
در کنفرانس خبری مشترک عنوان شد؛

ظریف: اظهارات دولت بایدن نباید در حد حرف باقی بماند/ لاوروف: آمریکا باید به برجام بازگردد و به تعهداتش پایبند باشد

وزیران امور خارجه ایران و روسیه در کنفرانس خبری مشترک بر لزوم بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی به تعهداتش تأکید کردند.
کد خبر : 559456
df265520-f07b-4ff5-8ebf-e0987d357289.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از المیادین، «سرگئی لاوروف» و محمدجواد ظریف پس از دیدار با یکدیگر و تبادل نظر درباره موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.


لاوروف گفت: آمریکا باید به توافق هسته‌ای بازگردد و به تعهداتش پایبند باشد. ایران نیز بازگشت آمریکا به این توافق را به‌عنوان اجرای تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک عنوان کرده است.


وی با بیان اینکه با ظریف درباره برنامه‌های ساخت واحدهای جدید در نیروگاه هسته‌ای بوشهر گفتگو کردیم، تصریح کرد: روابط روسیه و ایران مستقل از امیال آمریکاست که تحریم‌های غیرقانونی وضع می‌کند. احتمالاً در آمریکا هنوز کم نیستند کسانی که بخواهند به بهانه از بین رفتن توافق هسته‌ای، جنگ با ایران را کلید بزنند.


وزیر امور خارجه روسیه عنوان کرد: به ایران درباره نتیجه رایزنی‌ها با طرف‌های آذربایجانی و ارمنی گزارش دادیم و معتقدیم صلح به سود ملت‌های آذربایجان و ارمنستان است.


وی افزود: ما درباره همکاری در کمیته قانون اساسی سوریه طبق روند آستانه تبادل نظر کردیم و قرار است نشست بعدی روند آستانه با موضوع سوریه ماه فوریه در سوچی برگزار شود.


واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» درحال ثبت در ایران است


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: مذاکرات خوب و سازنده‌ای در مسکو انجام دادیم و درباره موضوعات زیادی بحث شد. ایران و روسیه روابط بسیار خوب و رو به رشدی دارند در رایزنی‌ها موضوعات مختلفی مطرح کردیم و خوشحالم به اطلاع برسانم واکسن «اسپوتنیک وی» روز گذشته (دوشنبه) به‌وسیله مسئولان بهداشتی در ایران تأیید شد و در آینده نزدیک امیدواریم بتوانیم خرید و تولید مشترک را میان مؤسسات مشابه در ایران و روسیه انجام دهیم.


وی افزود: ما مواضع مشترکی با روسیه درباره اوضاع سوریه داریم. همچنین امیدواریم که همکاری‌هایمان برای پایان دادن به رنج و درد ملت یمن ادامه داشته باشد. همکاری‌های ایران و روسیه می‌تواند به صلح در منطقه خلیج‌‌فارس و کل جهان منجر شود و آمادگی داریم با مسکو درباره منطقه قفقاز و خلیج‌‌فارس همکاری کنیم.


ظریف عنوان کرد: با توجه به اهمیت رهبران دو کشور به روابط دوجانبه امروز درباره روش مستحکم‌تر کردن روابط در حوزه‌های مختلف انرژی، حمل‌ونقل و سایر حوزه‌ها و همچنین درباره همکاری مفید و سازنده دو کشور در حوزه انرژی هسته‌ای و نحوه تقویت آن گفت‌وگو کردیم. تاریخ روابط ایران و روسیه از طول عمر آمریکا بیشتر است. تهران برخلاف واشنگتن به تعهداتش در توافقنامه هسته‌ای پایبند است و به تعهدات‌مان در توافقنامه هسته‌ای پایبند بودیم، اما واشنگتن حتی در دوره باراک اوباما به تعهداتش عمل نکرد.


وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران و روسیه دو کشور همسایه با افکار مشترک هستند، گفت: روابط مؤثر و خوب با روسیه به سود منافع دو ملت باشد. برخی از غربی‌ها می‌خواهند محدودیت‌های غیرقانونی را در روابط میان مسکو و تهران ایجاد کنند.


وی بیان کرد: درباره افغانستان مشورت خوبی انجام دادیم برای اینکه حاکمیت قانون و همراهی همه گروه‌ها ازجمله طالبان لازم استن؛ گروهی که امروز هیئتی از آن‌ها به ایران سفر کردند و با همکارانم مشغول گفت‌وگو هستند.


ظریف درباره کاهش تعهدات برجامی ایران تأکید کرد: اظهارات مقام‌های دولت جدید آمریکا نباید در حد حرف باقی بماند و باید در عمل مشاهده کنیم. ما کاهش تعهدات خود را در پنج مرحله انجام دادیم و با متانت و صبر راهبردی کاهش تعهدات را آغاز کردیم، ولی با وجود همه تلاش‌ها طبق قانون موظف هستیم این کار را انجام دهیم؛ اگر تا آن زمان آمریکایی‌ها اقدامات مناسبی انجام دهند و ما نتیجه آن را ببینیم، ایران به همه تعهداتش برمی‌گردد و نه‌تنها مانع دسترسی بازرسان آژانس طبق پروتکل الحاقی نمی‌شود، بلکه به سایر تعهداتش عمل می‌کند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته