دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تانگوی هفت ساعتی شیطان در سینماتک موزه هنرهای معاصر

فیلم «تانگوی شیطان» به کارگردانی بلا تار، روز پنجشنبه 26 آذر ماه ساعت 10 صبح به مدت 420 دقیقه در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می آید.
کد خبر : 55893

به گزارش گروه فرهنگی آنا به‌نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛پنجمین فیلم از بخش فیلم‌ها و احساس‌ها (مروری بر سینمای بلا تار) روز پنجشنبه 26 آذرماه ساعت 10صبح، فیلم «تانگوی شیطان» محصول سال 1994مجارستان، به‌مدت 420 دقیقه به زبان اصلی و با زیر نویس فارسی در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می آید.


«تانگوی شیطان» اقتباسی است از رمانی به همین نام به قلمِ نویسنده‌ی مجارستانی و یارِ دیرین تار٬ لاسلو کراسناهورکای. ساختار فیلم٬ چنان‌که از عنوانش برمی‌آید٬ به رقص تانگو می‌ماند؛ متشکل از دوازده بخش که به سیاق حرکت‌های این رقص، شش بخش به عقب و شش بخش به جلو می‌رود. داستان حول محور ورود ایریمیاش، پیامبر دروغین، به روستایی سرد و باران‌زده و نیمه‌ویران در مجارستان می‌گردد.


تعاونیِ کوچک روستایی از هم پاشیده‌ و روستاییان منتظر گرفتن سهم‌های‌شان و بار سفر بستن‌اند که غفلتاً از آمدن ایریمیاش که تصور می‌کردند مدت‌ها قبل مرده مطلع می‌شوند و دل به دم مسیحایی و قدرت ماورایی او می‌بندند، بلکه آن‌ها را از وضعیت نکبت‌واری که به آن گرفتارند خلاصی بخشد. او بر جسد اشتیکه٬ دخترک کندفهم٬ مؤعظه می‌کند و این مردمانی را که «دلمرده و تکیده و مغموم٬ در زیر بار شومِ جسدهاشان پیوسته از غربتی به غربت دیگر می‌روند» به سعادتی قریب‌الوقوع بشارت می‌دهد؛ سعادتی واهی که کورسوهایش در پایان فیلم با الوارهایی که دکتر بر پنجره‌های اتاق فرومی‌کوبد٬ یکسر افول می‌کند.


حماسه‌ی هفت‌ ساعتی بلا تار که روایت غیرخطی‌ دشوارفهمی‌اش را دوچندان می‌کند٬ سرشار است از قاب‌های سیاه‌وسفید و تاریک٬ پلان-سکانس‌های طولانی، و تکرار موقعیت‌های یکسان از چند زاویه‌ی متفاوت؛ و موسیقیِ مینی‌مالیستیِ میهالی ویگ که با تک‌نت‌های کشیده و تکرارشونده‌ی ویلن و آکاردئون بر سنگینی و خفقان فضا می‌افزاید و شخصیت‌هایی فراموش‌نشدنی که پیوسته در حافظه‌ی سینماییِ تماشاگر باقی می‌مانند: مگر می‌شود دکتر تنومند و دائم‌الخمری را که پیوسته همسایگانش را از اتاق نمور و بویناکش دید می‌زند٬ و دخترک نحیفی را که زیر رگبار باران با گربه‌ی مرده‌اش راه می‌رود تا می‌رسد به کلیسایی متروک٬ بر زمین دراز می‌کشد٬ سم می‌خورد و گربه به بغل خودکشی می‌کند را به این سادگی‌ها فراموش کرد؟


علاقه مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه های نمایش فیلم ،به سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته