چالشهای جدی آموزشوپرورش در پساکرونا خواهد بود/ همه در مافیای کنکور سهم داریم
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید محمد بطحائی، وزیر اسبق آموزشوپرورش درباره موضوع کنکور و مافیای آن گفت: من به عنوان یک معلم باید موانعی که سر راه تربیت فرزندان این کشور است را کنار بزنم. اینها خار و خاشاک است. اینها پای فرزندان و دستوبال فرزندان ما را زخمی میکند. یکی از این موانع، کلاسهای کنکور و آمادگی کنکور و تستهایی است که در آموزشوپرورش و در دوران مدرسه بچههای ما را مورد لطمه قرار میدهد.
وی افزود: البته همه این مصیبتها گردن آن کلاس آمادگی کنکور و کتابهای کمکآموزشی و تستها نیست. خود ما در آموزشوپرورش هم مقصر هستیم. آموزش عالی با تغییر ندادن روشهای پذیرش دانشجو در دانشگاه هم مقصر است.
بطحائی ادامه داد: از یک طرف ما خودمان در آموزشوپرورش کنترل کردهایم و گفتیم به هیچ عنوان مدارس اجازه برگزاری کلاسهای کنکور را ندارند. در دوره ابتدائی اجازه اجرای آزمونهای تستی ندادیم. بچه دوره ابتدائی نیاز به آزمونهای تستی ندارد. الآن زود است. ۱۰ سال دیگر میخواهد کنکور شرکت کند. این بچه باید آمادگی لازم برای زندگی را پیدا کند. در مدرسه باید زندگی کند. از آمدن به مدرسه لذت ببرد. ما گفتیم اول از ابتدائی شروع کنیم. اگر معلمی کتاب تست سر کلاس برد، اگر مدرسهای با فلان آموزشگاه قرارداد بست و کتاب تست کار کرد، متخلف است و باید به حوزه تخلفات اداری برود. این آدم صلاحیت مدیریت مدرسه را ندارد.
وزیر سابق آموزشوپرورش گفت: در مرحله دوم گفتیم برای چه برای مدارس آزمون ورودی برگزار کنیم!؟ آزمون ورودی نباید برای مدرسه بگیریم. کمکم این رایج شده بود. هنوز هم این اتفاق میافتد. مدرسه که نباید آزمون ورودی بگیرد. وقتی آزمون ورودی میگیرید باید تستی برگزار شود. خب از دو سال قبل تست کار میکنند. چراغ کنکور و آموزشگاه آزاد روشنتر میشود تا بچهها را با تست آشنا کند بنابراین عواملی را که باعث ایجاد این فضا شده بود، یکییکی قیچی کردیم. اگر به یاد داشته باشید، اعلام کردیم که مدارس نمونه دولتی نباید در شهرهای مرفه باشند. نمونه دولتی برای مناطق محروم است. در مناطق برخوردار مدرسه نمونه دولتی موضوعیت ندارد و باید تبدیل به مدرسه دولتی عادی شود.
بطحائی با بیان اینکه چرا بچهها را دستهبندی میکنیم؟ اظهار کرد: بهعنوانمثال میگوییم تو زرنگ هستی، پدر شما پولدار است، پدر شما فقیر است، شما بالا شهر هستید. دستهبندی کردن بچهها در آموزش عمومی – من کاری به مطالعات بینالمللی ندارم - طبق آموزههای تعلیم و تربیت اسلامی و دینی ما پرهیز شده است البته در این چند دقیقه که بیان میکنم، مستحضر هستید که کار سختی است. البته یکی از مراجع بسیار محترم نسبت به همین بحث کلاسهای کنکور عکسالعمل نشان داده بودند و من حضوراً خدمت ایشان رسیده بودم و توضیحاتی را خدمت ایشان عرض کردم. بعد از صحبتهای من ایشان قریب به این مضمون بود که تائید کردند که مسیر درستی میروید. من صحبتی که درباره کلاسهای کنکور کردم این مسائل نبود که شما بیان کردید.
وی تصریح کرد: مافیای کنکور چه کسانی هستند؟ همه کسانی که در باز بودن این سفره ارتزاق میکنند و نفع میبرند. ممکن است یکی از این افراد هم من به عنوان کارشناس آموزشوپرورش و یا وزارت علوم باشم.
بطحائی گفت: به و الله قسم، آموزشوپرورش هیچ جای دنیا مثل اینجا نیست که بچهها را با شکنجه و سختی بهزحمت انداخته، داروندار آنها را به یغما ببرد که در کنکور رتبه خوبی بیاورند! از کلاس دوم ابتدائی بچهها را سر کلاس مینشانند و به او یاد میدهند که گزینه صحیح را چطور پیدا کند! به آنها دانش نمیآموزند! این فجیعترین نظام آموزشی است که داشتیم و به آن سمت میرویم. درحالیکه دانشآموز کلاس دوم ابتدائی ما نمیتواند بند کفش خودش را ببندد و در خانه بلد نیست با پدر و مادرش صحبت کند.
گردش مالی ۱۵ هزار میلیاردی مافیای کنکور در سال ۹۶
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مافیای کنکور عدهای خاص هستند که با مجامع قدرت و ثروت در ارتباطند، گفت: حتماً همینطور است البته هیچگاه در این زمینه گزارشهای رسمی تولید نشده و در اختیار نبوده است، اما بررسیهای من خصوصاً آن زمان که وزارتخانه بودم و دسترسی به برخی اطلاعات داشتم، نشان میداد حتی تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سال ۹۶ گردش مالی کسانی بوده است که از روشن بودن چراغ آموزشکدهها و آموزشگاههای کنکور و تست و کتابهای کمک درسی ارتزاق میکردند.
بطحائی تأکید کرد: اینها اجازه نمیدهند شما به این سادگی دکانشان را تعطیل کنید. من علیرغم همه مساعدتهایی که جناب آقای دکتر علی عسگری در این خصوص داشت و همراهیهای بسیار خوبی که در این زمینه شد، حتی مجبور شدم یک موردی را نامه به خدمت مقام معظم رهبری بنویسم و از ایشان کمک بخواهم که وزارت ارشاد و سایر دستگاههای ذیربط که در حوزه چاپ و انتشار اینگونه کتابها و برگزاری این نوع کلاسهای کاذب بهویژه در دوره ابتدائی هستند . من تأکید میکنم نمیخواهم هیجانی صحبت کنند که از فردا باید کل کلاسها تعطیل شود اما دانشآموز پایه هفتم و هشتم اصلاً نباید درگیر این فضا شود و از معظم له خواستم که این کمک را بکنند.
وی ادامه داد: البته آقای رئیس مجلس وقت - علی لاریجانی - هم آن زمان اقدامی انجام دادند که بسیار مؤثر بود. اینها تا حدودی تأثیر کرد اما فقط کسی که جیبش را از این کار پر میکند، در حقیقت کافی نیست، خود مردم میتوانند مؤثر باشند.
تسلطی در مدیریت فضای مجازی نداریم
وزیر سابق آموزشوپرورش در ادامه درباره وضعیت نظام آموزشی و رفتن به سمت عدالت آموزشی در دوران شیوع کرونا گفت: تنوع در محیطهای یادگیری یکی از فرصتهایی است که ایجاد شده است اما متأسفانه به دلیل ضعف در مدیریت، بهویژه در فناوریهای مرتبط با آموزش مجازی، خطرات را بهمراتب بیش از فرصتها میبینم.
ما هیچ تسلطی در مدیریت فضای مجازی نداریم. بنده یک نوه ۵ ساله دارم که به محض اینکه به خانه ما میآید گوشی را برمیدارد، پسورد را میزند و بازی را فعال و شروع به بازی میکند. بلد است اینترنت را روشن کند. مرحلهای که نیاز به وصل شدن به اینترنت دارد را انجام میدهد! بنابراین میخواهم بگویم که ما هیچ تسلطی به فضای مجازی نداریم یعنی با دست خود فرزندان خودمان را در یک فضای کاملاً تاریک که هیچ چیزش را نمیبینیم، می گذاریم. اصلاً نمی بینیم چه گرگ هایی در این فضا قایم شده اند، اصلاً نمیبینیم چه خطراتی فرزندان ما را ممکن است تهدید کند، تاریک است و به چشم نمیآید.
چالش جدی پساکرونایی برای مدارس
بطحائی اظهار کرد: نکته دیگر هم این است ۵۰ درصد از هدف رفتن به مدرسه، در تعامل بچهها با یکدیگر است. بهعنوانمثال فرزند من یاد میگیرد همیشه نباید او حرف اول را بزند، بلکه گاهی باید در برابر حرف دیگری صبر کند. در این شرایط بچهها نسبت به مدرسه بیگانه میشوند. یکی از نگرانی هایی که احتمالاً تا چند ماه دیگر با آن مواجه هستیم این است که یک سالی که با تبلت و گوشی درس خواندیم خیلی خوب بود، کرونا تمام شده ولی اجازه دهید، بقیه را هم با این گوشی ادامه دهیم. یکی از چالش های جدی ما در آینده این خواهد بود.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/