نمره مردودی شهروندان به زیبایی تهران/ چهره خاکستری شهر حاصل عملکرد سازمان «زیباسازی»
به گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بسیاری از روانشناسان معتقد هستند که شهر باید برای شهروندان از نظر روحی و روانی و بصری مناسب باشد که این موضوع بدون رنگ آمیزی شهری میسر نیست؛ با این حال کلانشهر تهران به گفته شهردار آن رنگی جز خاکستری ندارد.
پیروز حناچی در حالی با شعار تهران شهری برای همه تکیه بر مسند شهرداری زد که بسیاری معتقد بودند با توجه به شعار حناچی و اصرار او بر داشتن شهری متفاوت در نمای بصری، حتما رنگ پایتخت و مبلمان شهری از رنگهای تیره به سمت رنگهای دیگری سوق پیدا خواهد کرد اما با گذشت بیش از دو سال از مدیریت وی، هنوز تهران شهری دوستدار روح و روان شهروندان نیست.
شهردار تهران: رنگ شهر را تغییر میدهم!
شهردار تهران پیشتر بارها نسبت به موضوع رنگ شهر اشاره کرده بود به طوری که معتقد بود باید رنگ شهر تهران را تغییر داد و از رنگهای زنده و روشن در این شهر بهره برده شود؛ حناچی در بخشی از صحبتهای خودش گفته بود: در آموزههای فرهنگی داریم که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. باید زیبایی در شهر برای شهروندان به ارمغان آورده شود.
وی افزود: شهرهای موفق در دنیا نیز شهرهایی هستند که به عناصر زیبایی توجه میکنند و عناصر زیبایی را میتوان در جای جای این شهرها مشاهده کرد، امیدواریم شهر تهران را زیباتر کنیم و رنگ آن را تغییر دهیم.
حناچی تاکید کرد: اگر امروز در مورد رنگ شهر تهران از هر یک از شهروندان سوال کنید اولین رنگی که به ذهن آنها میرسد رنگ خاکستری است. در حقیقت شهر تهران خیلی رنگ ندارد. تلاش میکنیم در این دوره با همکاری کسانی که قلبشان برای این شهر میتپد شرایط بهتری را رقم بزنیم.
انتظاراتی که بر آورده نشد
بنا بود در ابتدای سال 98 مدیریت شهری پایتخت با توجه به پنج بحران اصلی شهر تهران در حوزه نمای بصری، «بیرنگی»، «استفاده از رنگهای تند و نامناسب» و «رنگپردازی غیرحرفهای نمای ساختمانها توسط پیمانکاران و سازندگان» را در المانهای شهر و سازههایی که مدیریت و نگهداری آنها در اختیار شهرداری تهران است ساماندهی کند. پژوهشهای صورت گرفته در سال 97 و 98 در حوزه نما و منظر شهری نشان میداد که اثر معکوس استفاده از رنگ در شهر تهران به دلیل غلبه سلیقه و پسند شخصی بر علم و هنر رنگپردازی محیطی سبب شده که شهروندان افسرده، پریشان و تندخو شوند؛ با توجه به این هدف مهم در مدیریت شهری تهران شهروندان از نبود رنگ حتی در مناسبتهای مختلف آیینی و فرهنگی گلایه دارند مخصوصا با شیوع اپیدمی کرونا در سطح شهر بسیاری از شهروندان شهر تهران انتظار داشتند پایتخت با رنگبندی جدید آذین شود تا روحیهها برای مبارزه با این ویروس بالا برود اما این اتفاق در سطح شهر رخ نداد.
عدم نصب به موقع بیلبوردها در سطح شهر
جدا از موضوع نبود رنگ مناسب در سطح شهر، موضوعی که نظر بسیاری از شهروندان را جلب کرده است عدم نصب به موقع برخی از بیلبوردها در سطح شهر است؛ برای مثال با شیوع بیماری کرونا در شهر تهران بیلبوردهای کمی در زمینه تقدیر از مدافعان سلامت دیده شده است موضوعی که آرمین زارعیان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران به این موضوع اشاره کرده و گفت: علاوه بر توجه مادی باید توجه معنوی به پرستاران شود؛ به نظرم مدیریت شهری با اختصاص برخی بیلبوردهای شهری به قدردانی از پرستاران میتواند در تقویت روحیه این قشر زحمت کش کمک کند.
این نکته مهم یکی از صدها مواردی است که باید توسط مدیریت شهری مورد تأکید قرار گرفته میشد ولی بسیاری از شهروندان معتقد هستند این مهم کمتر مورد توجه سازمان زیباسازی شده و در این زمینه کمکاری صورت گرفته است.
سردیسهایی که سوژه شبکههای مجازی شد!
یکی دیگر از نکاتی که باید در خصوص کمکاری سازمان زیباسازی به آن اشاره شود عدم توجه به المانهای شهری است.
نصب سردیسهای بزرگان تاریخی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی بزرگان ورزشی کشور حداقل کاری است که باید توسط سازمان زیباسازی در سطح پایتخت انجام شود اما اخیرا کجسلیقگی این سازمان در ساخت برخی از سردیسها سوژه شهروندان شده است و مجسمههای بیریخت و بیشباهت به مفاخر کشور واکنش های زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت؛ از اعتراض علی اعطا عضو شورای شهر تا پرسش همسر داوود رشیدی درباره این که بر چه اساسی ساخت این سردیسها به افراد سفارش داده می شود و البته واکنش علی نصیریان مبنی بر این که سردیسها باید خصوصیات و شخصیت افراد را منعکس کند نه این که فقط شبیه یا نزدیک به چهره فرد مورد نظر باشد میتوان به عمق فاجعه در این زمینه پی برد.
برای فهم بیشتر در این زمینه کافی است به سردیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در محوطه تالار وحدت اشاره کرد که با واکنش منفی دوستداران شهید سلیمانی روبهرو شد و خیلیها را به تردید انداخت.
البته این مورد نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از شهرهای کشور هم اتفاق افتاد و سردیسهای بیشباهت به سردار سلیمانی با موجی از انتقادات هموطنان روبهرو شد که منتج به جمعآوری سردیسهای مذکور از مکانهای عمومی شد.
میدانهایی که هیچ شباهتی به اسمشان ندارند!
اگر گذری به میدان حر، میدان فردوسی و میدان آزادی داشته باشید با مشاهده نماد این میدانها میتوان فهمید که بین اسامی این میادین و نمادهایی که وسط میدان نصب شده تناسب وجود دارد اما چنین اتفاقی در بیشتر میادین مهم پایتخت از جمله میادین جمهوری، ونک، فاطمی، ولیعصر(عج)، شهدا، قیام، خراسان و حتی میدان امام حسین(ع) به عنوان میدانهای اصلی و پرتردد شهری چنین واقعیتی به اذهان متبادر نمیشود بلکه از منظر بهبود سیما و منظر شهری باید بیشتر مورد توجه سازمان زیباسازی قرار بگیرند.
آشفتگی در شهر حاصل مدیریتهای نادرست
در همین زمینه سولماز حسینیون کارشناس طراحی شهری در خصوص کمکاری و بیتحرکی سازمان زیباسازی شهر تهران به خبرگزاری آنا اظهار کرد: یه طور خاص وقتی در مورد یک فضای زیبا در سطح شهر صحبت میکنیم فقط منظورمان فضای عینی نیست بلکه بحثهای زیادی مطرح است؛ در دهه هشتاد بحث منظر شهری بارها مطرح شد اما به دلیل اینکه مدیران شهری به فکر کارهای استراتژیک نبودند اکثر پروژهها ناموفق رها شد.
وی افزود: شهر تهران نیاز به یک طرح راهبردی دارد و نمیتوانیم عناصر شهری را جدا از هم ببینیم، این موضوع از نظر روانشناسی هم ثابت شده است که محیط بیرون با روان شهروندان در ارتباط است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
کارشناس طراحی شهری ادامه داد: متاسفانه اقدامات اساسی در سطح تهران برای زیبایی صورت نگرفت و یکی از مهمترین مشکلات این است طی دورههای اخیر مدیریت شهری پروژههایی برای زیبا سازی انجام شد که هزینههای بالایی داشت و اساسی نبود.
حسینیون تاکید کرد: به طور کلی به زیبایی شهر تهران باید نمره مردودی داد به دلیل اینکه زیبایی را در اقدامات موقت می بیند؛ برای مثال شهردار تهران معتقد بود که این شهر خاکستری است و به همین دلیل پروژههایی را به برخی هنرمندان دادند تا رنگ شهر را عوض کنند اما متاسفانه اینکار صورت نگرفت و بیشتر شهر در آشفتگی فرو رفت.
باید به این نکته تاکید داشت که سازمان زیباسازی وظیفه مهمی در آراستگی شهری دارد که به نظر میرسد در این خصوص بیشتر توجهش به پهنه شمالی پایتخت است تا جنوب تهران که باید مورد کارشناسی بیشتری قرار بگیرد.
انتهای پیام/4148
انتهای پیام/