دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1399 - 20:44
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوالنوری:

تداوم تحریم‌ها، ارتباط ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای را در حد NPT کاهش می‌دهد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در صورت تداوم تحریم‌ها ارتباط ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای و بازرسان آن در حد "ان. پی. تی" خواهد بود و هیچ دسترسی فراتر از آن به آژانس داده نخواهد شد و دوربین‌های آژانس نیز جمع‌آوری می‌شود.
کد خبر : 557907

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بر اساس قانون مصوب اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و برای تأمین منافع ملت و صیانت از منافع ملی، در صورتی که اروپایی‌ها به تعهدات خود مبنی بر رفع تحریم‌های بانکی و مالی و عادی‌سازی فروش نفت عمل نکنند تا سوم اسفندماه تمامی دسترسی‌های آژانس بین‌المللی هسته‌ای به تأسیسات هسته‌ای کشور قطع خواهد شد و اجرای پروتکل الحاقی کاملاً متوقف می‌شود.


وی افزود: به این ترتیب در صورت تداوم تحریم‌ها ارتباط ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای و بازرسان آن در حد "ان. پی. تی" خواهد بود و هیچ دسترسی فراتر از آن به آژانس داده نخواهد شد و دوربین‌های آژانس نیز جمع‌آوری می‌شود.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به انتشار برخی خبر‌ها مبنی بر اخراج نشدن بازرسان آژانس بعد از مهلت قانونی تعیین شده گفت: اخراج بازرسان آژانس در قانون پیش‌بینی نشده است، اما حضور آن‌ها در ایران بر اساس مأموریتی است که بر عهده دارند. روح قانون با هدف قطع دسترسی‌های بازرسان آژانس به مراکز هسته‌ای پیش‌بینی شده است که از سوم اسفند اجرایی خواهد شد.


وی تأکید کرد: امتناع از اجرای قانون مشمول ماده ۹ این مصوبه است که بر جرم انگاری این اقدام تأکید دارد و برخورد قضایی جدی برای متخلفان پیش‌بینی شده و این ماده ضمانت اجرایی قانون است و قطعاً محقق خواهد شد.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوالنوری با اشاره به سطوح دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای کشور گفت: بر اساس "ان. پی. تی " سه سطح نظارت برای آژانس بر اساس پروتکل الحاقی و برجام در بازرسی‌ها وجود دارد یک دسته بازرسی‌هایی که بر اساس "ان. پی. تی" است و این بازرسی‌ها ادامه دارد چراکه ما عضو "ان. پی. تی" هستیم سطح دوم دسترسی‌ها مربوط به پروتکل الحاقی است که دسترسی ویژه‌ای به آژانس می‌داد و سطح سوم نیز نظام بازرسی فراتر از پروتکل الحاقی است که نانوشته بود، ولی به خاطر همکاری دولت این اجازه را به بازرسان آژانس می‌داد.


وی اظهار کرد: با اجرایی شدن این قانون این دو مورد اخیر کاملاً قطع خواهد شد و هیچ بازرسی از آژانس حق ورود به مراکز هسته‌ای ما را ندارد.


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: ورود بازرسان به ایران منوط به مأموریتی است که بر عهده دارند لذا اگر کسی مأموریتی ندارد ویزای مأموریت او نیز پایان یافته است و باید برگردد. اگر کسی بخواهد خارج از چارچوب "ان. پی. تی" وارد کشور شود اجازه ورود نخواهد داشت چراکه بازرسان مأموریت دیگری در ایران ندارند.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته