دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
امیر دژاکام در گفتگو با آنا:

برخی تئاتر را با پیتزافروشی اشتباه گرفته‌اند/ کرورکرور پول و وعده‌مالی، بازهم جای خود تئاتر را نمی‌گیرد

کارگردان نمایش «ایوب خان» گفت: کرورکرور پول هم بدهند جای اجرای ما را نمی‌گیرند؛ بدا به حال کسانی که این را نفهمند. در تئاتر دنبال فروش و گیشه نباید بود. کسانی که در تئاتر فقط دنبال فروش‌اند، اهل کاسبی‌اند و راهشان را اشتباه رفته‌اند.
کد خبر : 557173
unnamed.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سالن‌های نمایشی تهران به عنوان مرکز اصلی فعالیت تئاتر کشور، بالاخره پس از چندماه تعطیلی و رکود، از هفته جاری با چند به صحنه رفتن چند اثر نمایشی، شروع به کار می‌کند.


مجموعه «تئاتر شهر» قرار است با سه نمایش میزبان مخاطبان باشد که «ایوب خان» به نویسندگی و کارگردانی امیردژاکام، اولین اثر نمایشی است که چراغ اجراهای عمومی  این مرکز را پس از تعطیلی چند ماهه روشن خواهد کرد.


امیر دژاکام در این‌باره و با اشاره به اجراهایی که «ایوب خان» پیش از این در فضاهای محیطی داشته است، به خبرنگار آنا گفت: در ایران تقریبا هیچ نمایش محیطی نداشته‌ایم که اجرا شده باشد. یکی از ویژگی‌های تئاتر محیطی این است که شروع، میانه و پایانه ندارد و البته خط داستان و مرکزیت هم ندارد. متأسفانه هرچه «بیرون» از سالن‌ها اجرا شده را نام «محیطی» گذاشته‌اند.


نمایش «ایوب خان» تا پیش از این سر وشکل «بیرونی» داشت


وی افزود: چیزی که من با نمایش «ایوب خان» تجربه کردم، در واقع یکی از انواع تئاتر «بیرونی» است که تئاتر محیطی نیز ذیل آن قرار می‌گیرد. «بیرونی» خارج از ساختمان رسمی تئاتر اجرا می‌شود، بنابراین نمایش «ایوب خان» تا پیش از این سر وشکل «بیرونی» داشت و در فضای ساکت، آرام و دارای صندلی برای تماشاگر به اجرا درآمده است.



با این وعده‌های مالی که نمی‌توان کاری کرد. من یک سال و نیم است که با تمام عشق و وجودم مشغول تدارک «ایوب خان» هستم. کرورکرور پول هم بدهند جای اجرا را برای من نمی‌گیرد؛ بدا به حال کسانی که این را نفهمند.



دژاکام اینگونه گفت: من این اثر نمایشی را قبلا روی صحنه برده‌ام و به شکل تازه‌ای این‌بار در سالن روی صحنه خواهم برد؛ پس تفاوت در واژه‌هاست. اگر هم آن را به فضای سالن می‌بریم چون از قبل مورد آزمایش قرار گرفته و مناسب این فضاست.


این کارگردان توضیح داد: من از سه سال قبل برای اجرای یک تئاتر در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر نوبت داشته‌ام و به تصویب هم رسیده بود. بنابراین «ایوب خان» را در زمان فعلی پیشنهاد دادم. البته چندبار هم برای اجرای آن تمرین کردیم اما به اجرا نرسید تا این هفته که بالاخره به صحنه خواهد رفت.


با این وعده‌های مالی که نمی‌توان کاری کرد


این بازیگر با تأکید بر اینکه این اثر نمایشی را تا آخر سال روی صحنه خواهد داشت، گفت: چند روز از اجراهای ما قبل از جشنواره تئاتر فجر است و اگر مشکلی از بابت شیوع کرونا و تعطیلی پیش نیاید، بعد از این رویداد هم به اجرا می‌رویم. البته در بخش غیر رقابتی تئاترفجر نیز هستیم.


وی درباره کمک‌های مالی به گروه‌های نمایشی متقاضی اجرا نیز تأکید کرد: با این وعده‌های مالی که نمی‌توان کاری کرد. من یک سال و نیم است که با تمام عشق و وجودم مشغول تدارک «ایوب خان» هستم. کرورکرور پول هم بدهند جای اجرا را برای من نمی‌گیرد؛ بدا به حال کسانی که این را نفهمند.


برخی تئاتر را با پیتزافروشی اشتباه گرفته‌اند


وی با اشاره اجرای این نمایش از دوشنبه هفته جاری گفت: من امیدوارم هستم که تماشاگر به سالن بیاید چون ناامیدی کفر است؛ حتی اگر در شرایط سخت کرونایی باشد بازهم به این موضوع اعتقاد دارم. ضمن اینکه معتقدم تئاتر، کالا نیست که اجرای آن را هم تبدیل به فروشگاه و پیتزافروشی کنیم.


امیر دژاکام اینگونه نیز یادآور شد: زمانی برای نمایش «شهرزاد» من، در همین سالن تئاترشهر را می‌شکستند چون حجم مخاطب برای دیدن آن بالا بود. الان هم از نیامدن مخاطب ناامید نخواهم شد. در تئاتر دنبال فروش و گیشه نباید بود. کسانی که در تئاتر فقط دنبال فروش‌اند، اهل کاسبی‌اند و راهشان را اشتباه رفته‌اند.



من امیدوارم هستم که تماشاگر به سالن بیاید چون ناامیدی کفر است؛ حتی اگر در شرایط سخت کرونایی باشد بازهم به این موضوع اعتقاد دارم. ضمن اینکه معتقدم تئاتر، کالا نیست که اجرای آن را هم تبدیل به فروشگاه و پیتزافروشی کنیم.



قابل ذکر است؛ نمایش «ایوب خان» به نویسندگی و کارگردانی امیردژاکام اجراهای عمومی خود را از روز دوشنبه 29 دی ماه ساعت 18:30 با مدت زمان 70 دقیقه در تالار چهارسو تئاتر شهر آغاز خواهد کرد.


در این اثر الهام خضرایی منش، نسیم داداشی، طاها عابدی، ماهان عابدی، حسام شهیدی، الناز ملک پور، غزل جمشید آبادی، نیوشا امینی، مهدی حوریه، ندا حسینی، زینب تحقیقی، ارمین خزائلی، شایان انجمنیان، مژده عنایتی، سمانه شعاعی و بهرام ابراهیمی به عنوان بازیگر حضور دارند.


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته