دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1399 - 12:00
کورنگ‌بهشتی در گفتگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

رفع کم‌کاری در حوزه مهارتی با «طرح پویش»/ شمارش معکوس راه‌اندازی دانشکده حکمرانی/ اشتغال همزمان با تحصیل ممکن است؟

مدیرگروه رشته‌های مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: سیاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی دانشکده‌های موضوعی است، دانشکده‌هایی که موضوع‌محور باشند و روی بخشی از مشکلات جامعه متمرکز شوند.
کد خبر : 556739

گروه استان‌های خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ ازجمله طرح‌های راهبردی که قادر به ایجاد تحول در بخش صنعت و تولید است و می‌تواند در تحقق رسالت دانشگاه در راستای حل مسائل کشور مؤثر باشد، طرح پویش بوده که علاوه‌ بر ایجاد تعامل سازنده بین این دو بخش، تضمین‌کننده اشتغال مرتبط با تخصص دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف است.


با سرمایه‌گذاری، تمرکز و اصرار بر اجرای طرح پویش، علاوه‌ بر ایجاد تعامل سازنده بخش‌های تولیدی و خدماتی و مراکز علمی و آموزشی، زمینه اشتغال مرتبط با تخصص فارغ‌التحصیلان دانشگاه نیز فراهم می‌شود.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با برخورداری از ده‌ها رشته کارشناسی ارشد با بهترین کیفیت آموزشی و رویکرد تحقیقاتی و با توجه به استقرار مرکز رشد واحدهای فناوری با استقبال از طرح‌ها و برآورده کردن نیاز علمی، تحقیقاتی صنایع و بنگاه‌های تجاری از ایده‌های دانش‌بنیان دانشجویان تا رسیدن به مرحله تجاری‌سازی حمایت می‌کند.


حضور استادان مجرب و صاحب‌نام در رشته‌های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات آموزشی، زمینه تولید علم در قالب مقالات، تدوین کتب تخصصی و حضور در مجامع علمی ملی و بین‌المللی را برای دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی فراهم کرده است.


تنوع رشته‌های کارشناسی ارشد در گروه‌های علوم انسانی، کشاورزی، پزشکی و پیراپزشکی، علوم اجتماعی، علوم ورزشی و تربیت‌بدنی، علوم پایه، معماری و شهرسازی، فنی و مهندسی، زبان‌های خارجی و مدیریت و ... نیز دانشگاه آزاد اسلامی را به قطب علمی و تحقیقاتی استان اصفهان تبدیل کرده است.


خبرنگار آنا به‌منظور بررسی بهتر طرح پویش و اشتغال و کسب و کار دانشجویان با سیامک کورنگ‌بهشتی، استادیار پایه 19 دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و مدیر گروه رشته‌های مدیریت فرهنگی، مدیریت امور بانکی و مدیریت هتل‌داری واحد اصفهان و مدیرکل توسعه سلامت استان اصفهان گفتگو کرده است که مشروح آن را می‌خوانید.


آنا: درباره رونق کسب و کار دانشجویان با بهره‌گیری از طرح پویش صحبت کنید.


کورنگ‌بهشتی: طرح پویش یکی از طرح‌هایی است که ابتکار آن با دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بوده است. در طرح پویش هشت واحد کارآموزی اختیاری برای دوره کارشناسی تعریف کرده‌ایم، دانشجویان اگر تمایل داشته باشند، واحد کارآموزی پویش را اخذ می‌کنند و آنان را به بخش‌های خدماتی و تولیدی معرفی می‌کنیم. سپس دانشجویان به این بخش‌ها رفته و کار می‌کنند و مانند درس‌های کارآموزی دیگر، گزارش کارآموزی را به استاد ارائه می‌دهند و نمره هم برای آنان درج می‌شود.


مزایای طرح پویش


این طرح چند مزیت دارد، نخست بخش آموزش که خود چند عرصه دارد؛ یکی آموزش مفاهیم تئوریک است که در ایران خیلی قوی به آن عمل می‌کنیم و به نوعی حتی می‌‌توان ادعا کرد که مغز دانشجویان ما جنگلی از تئوری است و انواع تئوری‌های شرقی، غربی، قدیم و جدید را به آنان یاد می‌دهیم و به ذهنشان می‌سپارند و شاید خیلی از این مطالب هم اضافه باشد؛ اما بالاخره این متدی بوده که در ایران متعارف شده است.


پویش، طرحی برای برطرف‌کردن ضعف‌های حوزه پرورش توانایی‌های مهارتی


بخش دوم مربوط به حوزه پرورش توانایی‌های مهارتی است که در این حوزه واقعاً ضعیف کار کرده‌ایم و باید به این حقیقت اذعان کنیم. در حقیقت طرح پویش برای برطرف‌کردن این نقیصه آمده است. یعنی در پرورش توانایی‌های مهارتی باید دانشجو را در کارگاه، آزمایشگاه و محیط کار بگذاریم.


به‌طور مثال به دانشجوی رشته مکانیک آموزش می‌دهیم که چگونه بتواند یک دستگاه پرس را تعمیر کند. با کت و شلوار و مانتو نمی‌توان سر کلاس به دانشجویان آموزش داد که دستگاه را چگونه می‌‌توان تعمیر کرد؛ باید آنان را به کارگاه برد تا دستگاه پرس را پیاده کرده و دست‌های‌شان روغنی شود، لباس‌شان کثیف شود، دستگاه را باز کنند و ببندند تا یاد بگیرند، این کار حوزه مهارتی می‌شود.


مشکل دانشگاه‌ها و آموزش، کم‌کاری در حوزه مهارتی است


اینکه که می‌گویند دانشگاه‌های ما چیزی به دانشجو یاد نمی‌دهند و زمان فارغ‌التحصیلی علمی به او اضافه نشده است، سوءتفاهم است. استادان تلاش‌های زیادی می‌کنند و خدمات فراوانی ارائه می‌دهند؛ اما مشکل این است که فقط در حوزه پرورش توانایی تئوریک کار می‌کنیم و در حوزه مهارتی کم‌کاری داشته‌ایم و این نقص موجب می‌شود که تمام تلاش‌های آنان زیر سؤال برود.


عدم یادگیری دانشجو با طرح پویش برطرف می‌شود


اکنون با طرح پویش موفق شده‌ایم این مشکل را حل کنیم. بخش دانشگاهی رسالت‌های دیگری هم مانند ایجاد انگیزه برای دانشجو، توانایی حل مسئله یا شوق آموختن و ... دارد؛ اما بیشتر روی حوزه دوم یعنی پرورش توانایی‌های مهارتی کار می‌کنیم و قصد داریم این ضعف را با طرح پویش برطرف کنیم. اتهامی هم که به دانشگاه‌های ما درباره عدم یادگیری دانشجو وارد است با طرح پویش برطرف می‌شود.


دانشجویان در محیط کار و همزمان با فراگیری تخصص در دانشگاه، مهارت را فرامی‌گیرند و در کنار آن تجربه و سابقه کار پیدا می‌کنند و آینده که می‌خواهند شاغل شوند، بهتر آنان را می‌پذیرند و راحت‌تر جذب بازار کار می‌شوند.


مزیت و حسن دیگر طرح پویش این است که خود شرکت‌ها و صنعت بیشتر اوقات این دانشجویان را حفظ می‌کنند. وقتی شرکت‌ها می‌بینند دانشجو اطلاعات خوبی دارد، زرنگ و باانگیزه است و تلاش و کار می‌کند، سعی می‌کنند او را حفظ کنند و در شرکت نگه دارند و دانشجو می‌تواند به‌کار ادامه داده و استخدام شود.


حسن دیگر این است که گاهی این دانشجویان بورس می‌شوند. مورد داشته‌ایم که دانشجو به کارآموزی رفته و آنقدر عملکردش خوب بوده که شرکت برای اینکه وی را از دست ندهد، با او قرارداد بورس تحصیلی امضا کرده و حتی شهریه‌ دانشجو را پرداخت کرده و از او تعهد خدمت گرفته است. آن هم در شرایطی که خیلی از جوان‌ها بیکارند و به‌دنبال کار هستند، اگر کسی توانمند و بااراده باشد و باانگیزه و با علاقه کار کند و کارآمد باشد و بتواند مشکلاتی را از جایی حل کند، حتی بورسیه هم به او می‌دهند.


امتیاز دیگر طرح پویش این است که نمره دارد و نمره‌ آن در معدل لحاظ می‌شود و دانشجو می‌تواند به این واسطه، معدل خودش را افزایش دهد و این هم برای دانشجویان خوب است.


امتیاز دیگر طرح این است که اگر حتی ما نگاه موقت هم داشته باشیم، بالاخره دانشجو جایی کار می‌کند، حقوق می‌گیرد و با این حقوق می‌تواند شهریه دانشگاهی‌ خود را پرداخت کند. خیلی از دانشجویان دانشگاه آزاد شاید واقعاً تمکن مالی بالایی نداشته و نیاز دارند که یک کمک‌خرج داشته باشند و دانشگاه در طرح پویش این موضوع را هم پیش‌بینی و لحاظ کرده است.


امتیازی بزرگ هم برای بخش تولیدی و خدماتی و به‌نوعی می‌‌توان گفت برای کارفرما داریم و آن این است که کارفرمایان امروزه اگر بخواهند جوانی را در شرکت یا کارگاه خود سر کار ببرند، مشکلاتی با تأمین اجتماعی و اداره کار پیدا می‌کنند؛ بالاخره می‌دانند که کارمند در شرکت کار کرده و حداقل حقوق باید به‌طور مثال ماهی 2 میلیون تومان به او پرداخت شود؛ اما شرکت می‌خواهد حقوق کمتری در دوران کارآموزی بدهد که اداره کار چنین چیزی را نمی‌پذیرد.


اداره کار می‌گوید باید حقوق دو ماه در سال را به کارمند خود به‌عنوان عیدی هم بدهی، یک ماه سنوات خدمت هم به او بدهی. این اداره به شرکت می‌گوید باید مزایای غیرنقدی بدهی، یک ماه باید برایش مرخصی رد کنی و بیمه کارمند را هم رد کنی. بیمه 30 درصد است که هفت درصد از کارمند کسر شده و 23 درصد از کارفرما که خودش به اندازه سه ماه حقوق در سال می‌شود و این بار مالی سنگینی را به کارفرما تحمیل می‌کند.


به‌دلیل چنین مسائلی، وقتی که جوانی به کارفرما می‌گوید، می‌خواهم برای تو کار کنم، معمولاً کارفرمایان به‌دلیل چنین مشکلاتی از استخدام دانشجو اجتناب می‌کنند؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با مسئولان اداره کار و تأمین اجتماعی تفاهم‌نامه امضا کرده که این دانشجویان را در قالب کارآموز به شرکت‌ها و کارگاه‌های مختلف بفرستیم. وقتی اسم کارآموز روی این شخص باشد، دیگر تعهدی برای کارفرما وجود ندارد و اداره کار و تأمین اجتماعی دیگر آن تعهدات قانونی را از کارفرما نمی‌خواهد در نتیجه می‌توان تعامل کرد.


به این شکل دانشجو یک درآمدی درآورده و تجربه‌ای کسب می‌کند و کارفرما هم آن دغدغه‌ها و محدودیت‌های قانونی و گرفتاری بعدی‌ را نخواهد داشت. دانشگاه هم راضی است و ادعا می‌کند که اشتغال هم‌زمان با تحصیل را اینجا رواج و توانایی مهارتی را پرورش می‌دهم و خروجی‌های دانشگاه، خروجی‌های توانمندی برای بازار کار هستند.


آنا: طرح پویش صرفاً برای تقویت استخدام است یا در جای خودش می‌تواند به توسعه کارآفرینی منجر شود؟


کورنگ‌بهشتی: لازم است اشاره‌ای هم به طرح پایش داشته باشم. طرح پایش هم در موازات طرح پویش است. طرح پایش بیشتر برای تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکتری کاربرد دارد. به این شکل که دانشجو برای پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری که انتخاب می‌کند، اجازه دارد یک استاد مشاور از بخش صنعت بگیرد و آن استاد مشاور الزاماً نباید شرایط استادان دانشگاهی را داشته باشد.


استاد دانشگاهی که می‌خواهد مشاور یا راهنما شود، باید حتماً کد گرفته باشد، درجه علمی داشته باشد، تعداد کُد استاد راهنما مشخص است، اینها همه برای دانشگاهی‌ها تعریف شده و تا به امروز به‌طور مثال کسی که لیسانس دارد و مهندس است و در یک شرکت کار می‌کند،‌ به هیچ عنوان به او اجازه نمی‌دادند استاد راهنما یا مشاور باشد.


اکنون در طرح پایش دانشجویان اجازه دارند که یک مشاور از بخش صنعت با هر مدرک تحصیلی ولی با شرط اینکه توانایی‌های مهارتی و اجرایی داشته باشد، بگیرند. ما استاد دانشگاه را به‌عنوان راهنما در کنار دانشجو برای هدایت پایان‌نامه می‌گذاریم و یک مشاور هم از صنعت می‌گیریم که آن مشاور دیگر لازم نیست کد داشته باشد، فقط به صرف اینکه در شرکت کار می‌کند و تجربه عملی دارد، او را در کنار دانشجو می‌گذاریم که کمک کند تا دانشجو بتواند جنبه‌های کاربردی پایان‌نامه‌ خود را به این ترتیب تقویت کند.


افراد شاغل در صنعت به کاربردی‌شدن پایان‌نامه ها کمک می‌کنند


آن کسی که در صنعت کار کرده و مهارت او کاربردی است، کمک می‌کند که پایان‌نامه‌های ما تبدیل به پایان‌نامه‌های کاربردی شود و این پایان‌نامه‌ها بتوانند مشکلی را در کشور و جامعه حل کنند و این‌طور نباشد که این پایان نامه‌ها در کتابخانه دانشگاه خاک بخورند و هیچ استفاده‌ای از آنها نشود.


به این ترتیب و با این طرح‌ها می‌توانیم مشکلات جامعه را حل کنیم و سیاست اکنون این است که دانشگاه‌ها مشکلات استان‌های خود را حل کنند. این سیاست در حال ابلاغ است که هر دانشگاهی موظف است مشکلات استانی خود را حداقل حل کند و ما وقتی که تلفیقی از انسان‌های آکادمیک دانشگاهی و انسان‌های دست به آچار صنعت را داشته باشیم، پایان‌نامه‌های‌مان کاربردی خواهد شد و حتی می‌توانیم به این واسطه، طرح‌های خلاقانه‌ای را هم اجرا کنیم که منتهی به کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.


آنا: سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه چیست؟


کورنگ‌بهشتی: بله، باید اشاره‌ای کنم به سیاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر راه‌اندازی دانشکده‌های موضوعی به این شرح که دانشگاه مصمم است که دانشکده‌های جدیدی راه‌اندازی کند که موضوع‌محور باشند، به این نحو که روی بخشی از مشکلات جامعه متمرکز شوند و استادان آنها استادانی هستند که دوره‌های خاص دیده‌اند و سرفصل‌هایی که تدریس می‌شود، سرفصل‌های متفاوتی در مقایسه با سرفصل‌های قدیمی که دانشجویان به‌طور سنتی می‌گذراندند، است و خروجی‌های اینها قرار است خروجی‌های کاربردی شود.


این برنامه‌ای است که داریم و امیدواریم که دانشگاه موفق شود و بتواند در این عرصه به اهدافی که می‌خواهد برسد.


واحد اصفهان مجوز راه اندازی نخستین دانشکده حکمرانی را اخذ کرد


یکی از دانشکده‌های موضوعی، دانشکده حکمرانی است که در حوزه خدمات دولتی قرار است مشکلات سازمان‌های دولتی را حل کند و به‌عنوان نخستین دانشکده حکمرانی کشور، واحد اصفهان موفق شد مجوز راه‌اندازی دانشکده حکمرانی را بگیرد.


راه‌اندازی دانشکده‌های کارآفرینی، خانواده، فضای مجازی و فرهنگ و هنر در دستورکار


پس از آن، دانشکده کارآفرینی، دانشکده خانواده، دانشکده فضای مجازی و دانشکده فرهنگ و هنر هم در دستورکار است که راه‌اندازی شود. حتی ممکن است دانشکده‌های سنتی قبلی که داشتیم، تغییر کاربری داده و به دانشکده‌های موضوعی تبدیل کنیم که با سرفصل‌های جدید و استادانی که دوره‌های خاصی دیده‌اند و با رویکرد جدیدی سر کلاس تدریس می‌کنند، کار کنند؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی به سمت کاربردی‌شدن به پیش می‌رود.


آنا: این برنامه‌ها تا چه زمانی عملیاتی می‌شوند؟


کورنگ‌بهشتی: مجوز نخستین دانشکده موضوعی کشور با عنوان «دانشکده حکمرانی» برای واحد اصفهان(خوراسگان) صادر شده  و چارت سازمانی آن تصویب و سرفصل‌های آن (البته نه به‌طور کامل) بازنگری شده و قرار است از بهمن (یعنی چند روز آینده) دانشکده حکمرانی در واحد اصفهان(خوراسگان) راه‌‌اندازی شود.


انتهای پیام/4103/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته