هزینه توسعه مترو در هر متر یک هزار میلیارد تومان است/ تخصیص 64 میلیاردی دولت به متروی تهران
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید حسن رسولی در جلسه صبح امروز شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با وضعیت حمل و نقل عمومی در شهر تهران اظهار کرد: براساس نظرخواهی از شهروندان آلودگی و حمل و نقل دو ابرچالش تهران بهشمار میرود.
وی در ادامه در خصوص وضعیت مترو عنوان کرد: مترو یک سیستم حمل و نقل سبز، پاک، ایمن و انبوهبر است. 250 کیلومتر خطوط قطار شهری است که تا پایان سال ایستگاههای آن از 122 به 139 خواهد رسید. در حال حاضر یک هزار و 520 واگن در این خط در حال حرکت هستند که با این ظرفیت حمل و نقل مسافر به 2 میلیون میرسد.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با شیوع کرونا در یک سال اخیر این ظرفیت به حدود 900 هزار مسافر کاهش یافته است، گفت: ما برای اینکه بتوانیم ظرفیت جابجایی مسافر را به 5 میلیون نفر افزایش دهیم به یک هزار و 500 واگن نیاز داریم که با بهای کنونی به 30 هزار میلیارد تومان میرسد. از 20 سال گذشته مصوبات مجلس در راستای حمایت از سامانه حمل و نقل عمومی مطرح بود که براساس قوانینی همچون سامانه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به تصویب رسید.
رسولی افزود: براساس قانون دولت مکلف است 50 درصد هزینه توسعه مترو و 30 درصد یارانه بلیت مترو و اتوبوس را متقبل شود. از آنجا که هزینه مترو در همه کشورها بالا است بخش قابل توجهی از منابع آن از منابع عمومی تأمین میشود که توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: ارتقاء سیستم مترو با امکان جابجایی 10 میلیون مسافر، 80 درصد حمل و نقل شهری را به خود اختصاص خواهد داد که براساس آن باید 250 کیلومتر خط جدید و 3 هزار واگن به این ناوگان اضافه شود که در اینصورت تهران شهری زیستپذیر از لحاظ کاهش آلایندهها خواهد شد.
این عضو شورای شهر تهران در ارتباط با وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نیز گفت: امروز 6 هزار دستگاه اتوبوس با عمر بالای 12 سال فعال هستند که 62 درصد این ناوگان خصوصی و شرکت واحد اتوبوسرانی تنها مدیریت راهبری اتوبوسهای BRT را بر عهده دارد. نهایتاً با تأمین و نگهداری عمر مفید اتوبوسها 8 سال است. نیاز تهران 10 هزار اتوبوس است که هزینه خرید متوسط هر دستگاه اتوبوس گازسوز حدود 5.5 میلیارد تومان است.
رسولی در ارتباط با وضعیت تاکسیرانی هم عنوان کرد: شبکه تحت حمایت شهرداری 80 هزار خودرو است. متوسط عمر استاندارد هر تاکسی حدود 12 سال است در حالیکه حدود 50 درصد از عمر ناوگان تاکسیرانی بالای 15 سال است. دولت در نوسازی این ناوگان نقشی نداشته و این فرآیند از محل وجوه شهرداری تأمین میشود و با وجود اقدامات شهرداری برای ارائه تسهیلات، ولی افزایش قیمت خودرو باعث شده تا این موضوع بهدرستی محقق نشود.
خزانهدار شورای شهر تهران با بیان اینکه 10 هزار دستگاه تاکسی باید در تهران نوسازی شود، اظهار کرد: برای سال جاری نوسازی یک هزار و 500 دستگاه هدف گذاری شده ولی تاکنون تنها 220 خودرو نوسازی شده است.
وی در خصوص مواضع دولت در قبال حمل و نقل عمومی پایتخت بیان کرد: هزینه طراحی، اجرا، تأمین تجهیزات و ناوگان برای یک کیلومتر مترو هزار میلیارد تومان برآورد شده که این میزان از آغاز دوره پنجم شورای شهر 4 برابر شده است. اعتباری که دولت در بودجه 1400 برای توسعه مترو پایتخت در نظر گرفته تنها 64 میلیارد تومان است.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در 10 سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس به تهران تحویل داده نشده است ولی امسال علیرغم فشارها قرارداد خرید 250 دستگاه اتوبوس منعقد شد که 100 دستگاه آن تحویل داده شده است. در لایحه بودجه 1400 دولت برای تمام شهرهای کشور 500 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده که با قیمتهای موجود کمتر از 100 دستگاه خواهد بود که سهم 10 درصدی تهران 5 دستگاه خواهد بود.
رسولی افزود: قرارداد خرید تجهیزات 630 واگن که بخشی از سهام آن شرکت مربوط به شرکت چینی و شهرداری تهران است که در 5 سال اخیر بهدلیل تحریم عملیاتی نشده است. اعتبار لایحه بودجه 1400 برای شهر جدید پرند 250 میلیارد تومان است در حالیکه اتمام آن به یک هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد.
وی در خصوص واریز جرایم راهنمایی و رانندگی به حساب شهرداری هم گفت: براساس قانون 60 درصد جرایم راهنمایی و رانندگی پس از واریز میبایست در راستای کاهش ترافیک به شهرداری تخصیص یابد که دولت در اقدامی خلاف از آن سرباز زده و از حدود 2 هزار و 300 میلیارد تومانی که در سالهای اخیر دریافت شده تنها 100 میلیارد به حساب شهرداری واریز شده است. در حالیکه پیشبینی میشود این میزان دریافتی شهرداری در 1400 بین یک هزار تا یک هزار و 200 میلیارد باشد دولت تنها 217 میلیارد پیشبینی کرده است
خزانهدار شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به این مطلب که مدیریت شهری پایتخت از زمان شیوع کرونا در بحث پیشگیری پیشقدم بوده بیان کرد: با وجود برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی از سوی دولت ولی حتی یک ریال هم به شهرداری تهران کمک نشده است.
رسولی در پایان با اشاره آلودگی هوای تهران گفت: قصور دستگاههای مسئول در امر هوای پاک سلامت مردم را به خطر میاندازد و تهدید آن برای سلامت شهروندان تهرانی بیش از کرونا است.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/