دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1399 - 12:55

رئیس‌جمهور افغانستان خواستار روابط طولانی با ایران شد

رئیس‌جمهور افغانستان با اشاره به تأثیر تحریم‌های آمریکا بر روابط کابل با تهران، تأکید کرد: دولت افغانستان باید با ایران روابط کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت داشته باشد.
کد خبر : 555323

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان گفت، گروه طالبان تاکنون روند صلح را نپذیرفته و میزان تلفاتی که از سال ۲۰۱۵ به این طرف به غیرنظامیان و نیروهای امنیتی وارد کرده، به ۴۰ هزار نفر می‌رسد و در این مدت، تنها ۹۸ سرباز خارجی کشته شده‌اند.


وی ادامه داد: اگر هدف طالبان تسلط بر روند صلح باشد و صلحی همانند زمان حاکمیت آن‌ها بیاید، پس این صلح عواقب ناگواری به دنبال خواهد داشت. جامعه ما متحد بوده و خواهان صلح است؛ اما ما صلح مثبت می‌خواهیم.»


وی افزود: من قصد دارم اقتدار را از طریق اراده مردم به جانشین منتخب خود تحویل دهد.


به گفته غنی، این کار برای ارج گذاشتن به قربانی‌های غیرنظامی، فعالان و سایر شهروندان حائز اهمیت است.


اشرف غنی تأکید کرد که مردم افغانستان خواهان بازگشت به گذشته نیستند و نمی‌گذارند رویکرد و طرز فکر طالبانی بر آن‌ها تحمیل شود.


وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: ما خواستار همکاری بیشتر با آمریکا در عرصه دیپلماتیک هستیم که بر اساس آن، نفوذ دیپلماتیک ایالات‌متحده هم برای منافع خودش و هم برای ثبات منطقه باید در راستای صلحی مورد استفاده قرار گیرد که بعد از هزینه‌های گزاف مالی و انسانی که ایالات‌متحده پرداخته است، سودمند واقع شود.


وی، همچنین گفت که حکومت افغانستان باید با ایران روابط کوتاه‌مدت، میان مدت و درازمدت داشته باشد؛ اما وضع تحریم‌ها بر این کشور، بر روابط دوجانبه سایه افکنده است.


رئیس‌جمهور افغانستان افزود: 2 میلیون نفر از افغان‌ها در ایران زندگی می‌کنند و روابط ما باید بر اساس منافع متقابل برقرار شود. امیدوارم ازسرگیری گفت‌وگوها میان آمریکا و ایران، نتایج مثبت برای افغانستان در قبال داشته باشد.


انتهای پیام/4155/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته